شناسهٔ خبر: 21594483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت سازمان ملل با انتقال پناهجویان روهنیگیا به جزیره ای دور افتاده در بنگلادش

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،'فیلیپو گراندی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در داکا پایتخت بنگلادش اظهار کرد بنگلادش نباید پناهجویان روهینگیا را مجبور به زندگی در جزیره ای خالی از سکنه کند.
وی افزود:انتقال پناهجویان به جزیره ای در خلیج بنگال باید به صورت داوطلبانه و نه اجباری صورت گیرد.
کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار کرد سازمان ملل آماده کمک به بنگلادش برای آماده سازی این جزیره برای اسکان پناهجویان مسلمان روهینگیایی است .
وی که پس از بازدید از کمپ پناهجویان روهینگیا با خبرنگاران گفت وگو می کرد افزود از میزان خشونت علیه پناهجویان روهینگیا شوکه شده است .
به گفته مقامات دولتی بنگلادش،نیروی دریایی مسئولیت آماده سازی جزیره 'تنگار چار' برای اسکان پناهجویان را به عهده گرفته است.
چندی پیش دیده بان حقوق بشر نیز از تصمیم بنگلادش برای انتقال پناهجویان مسلمان روهینگیا به جزیره ای دور افتاده در خلیج بنگال انتقاد کرد.
مقامات بنگلادش چند روز پیش از تصمیم این کشور برای انتقال پناهجویان روهینگیایی به جزیره 'تنگار چار' در خلیج بنگال خبر دادند.
به گفته فعالان حقوق بشر این جزیره فاقد سکنه در معرض سیل و توفان قرار دارد.
حمله ماه گذشته ارتش رستگاری روهینگیا آرکان (راخین) به مراکز پلیس میانمار باعث حمله گسترده نیروهای امنیتی میانمار به روستاهای مختلف این استان شد که بر اثر این حملات بیش از 400 نفر کشته و 430 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.
هجوم گسترده پناهجویان روهینگیا به شهر مرزی کاگس بازار بنگلادش را با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه کرده است.
پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا درمیانمار حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در بنگلادش حضور داشتند.
مسلمانان روهینگیا در سال 2012 و همچنین در اکتبر سال گذشته هدف حملات گسترده بوداییان قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر کشته و بیش از یکصد هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.
دولت میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و تاکنون در برابر خشونت های گسترده ای که علیه این اقلیت نژادی انجام شده، اقدام خاصی انجام نداده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما