شناسهٔ خبر: 21591654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات؛

تبیین سیاست های فرهنگی دولت دوازدهم از زبان وزیر

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز سه شنبه چهارم مهر ماه مهمترین محورهای خبری – تحلیلی خود را بر موضوعاتی چون نخستین کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق و نتایج انتخابات پارلمانی آلمان تنظیم کردند. این گزارش به بررسی مهمترین گزارش روزنامه ها در ارتباط با این موضوعات پرداخته است.

**دستور کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دیروز دوشنبه سوم مهر ماه، نخستین کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. روزنامه ها اظهارات وزیر دراین کنفرانس را بازتاب دادند.
به نوشته روزنامه «آرمان» سیدعباس صالحی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود افزود: بارها گفته‌ام قانون بهتر از بی‌قانونی است لذا این نگاه من به عنوان خادم اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم خود برای ایجاد سخنگو در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همان‌طور که گفتم در مرحله برنامه‌ریزی، شناخت و جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات هستم و بعد از جمع‌بندی نهایی در خصوص تغییرات تصمیم‌گیری خواهم کرد.
صالحی گفت: فعلا ارتباط ما با رسانه به همین شیوه رودررو ادامه خواهد یافت و درخصوص نحوه و چگونگی تغییرات، تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
روزنامه «ابتکار» در خصوص اظهارات صالحی نوشت: در دولت گذشته شاهد بودیم که کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف لغو می‌شد. کنسرت‌هایی که همگی تمامی مراحل قانونی اخذ مجوز را به طور کامل طی کرده بودند اما در دقایق آخر توسط نهادهای خاصی با بهانه‌های گوناگون لغو می‌شدند و مشهورترین آنها هم کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری بود. این داستان ابتدا از شهر مشهد آغاز شد و کم‌کم شهرهای مختلف هم این رویه فراقانونی را پیش گرفتند که اعتراض هنرمندان و مردم را در پی داشت.
به گزارش ابتکار، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش در نخستین نشست خبری‌اش درباره رفتارهای فراقانونی در حوزه موسیقی گفت: «مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد، از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه من است و با همین رویکرد در حال گفت‌وگو بودیم در این یک‌ماه، علائم‌ روشنی نشان داده شده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد». اینکه صالحی چقدر در برخورد با این رفتارهای فراقانونی‌ موفق خواهد بود، مشخص نیست، باید دید قدرت صالحی بیشتر است یا نهادهای فراقانونی و سرانجام کنسرتی در شهری مثل مشهد که آغازگر رفتارهای این چنینی‌است برگزار می‌شود یا همچنان در حوزه موسیقی شاهد رفتارهای خودسرانه اشخاص مقدس‌مآب هستیم؟
روزنامه «اعتماد» هم نوشت: یکی از مزیت‌های نخستین نشست خبری سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، تعیین تکلیف برای اکران «رستاخیز» احمدرضا درویش بود؛ فیلمی که هر سال با آغاز ماه محرم احتمال نمایش عمومی آن قوت می‌گیرد و در نهایت این گمانه‌زنی در حد و اندازه شایعه باقی‌ می‌ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در نخستین اظهارنظر رسمی خود میان خبرنگاران از گفت‌وگو و تعامل سازمان سینمایی با صاحبان این اثر فاخر گفت. تعاملی که به موجب آن خسارات اکران نشدن فیلم به تهیه‌کننده پرداخت و با اکران «رستاخیز» در چند کشور آسیایی موافقت شد: «برای نمایش داخلی فیلم فعلا اقدامی انجام نمی‌شود، با این حال تفصیل ماجرا را سازمان سینمایی ارایه خواهد کرد.» با این جمله وزیر، پرونده اکران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی تا اطلاع ثانوی بسته شد. پرونده‌ای که چندی پیش از حوزه اختیارات سازمان سینمایی و دولت خارج و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت آن به مراجع تقلید سپرده شده بود.
همچنین به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مناسب نبودن زیرساخت های نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب، دو سال در محل شهر آفتاب برگزار شد، که کمبودهای سال اول آن قابل اغماض بود اما دومین سال، شرایط زیرساختی شهر آفتاب واقعا مناسب نبود که این موضوع را در ایام برگزاری و بعد از آن به مسئولان و دست اندرکاران شهر آفتاب اعلام کردیم.
صالحی تاکید کرد: اگر تا پایان مهرماه امسال با توجه به وعده و قول‌هایی که داده شده، اتفاقی در زیرساخت‌های این نمایشگاه رخ ندهد قطعا وزارت ارشاد در خصوص جابجایی محل نمایشگاه کتاب سال آینده تصمیم جدی خواهد گرفت.

**همه پرسی جنجالی اقلیم کردستان عراق
همه پرسی استقلال کردستان عراق دیروز به رغم مخالفت های گسترده منطقه ای و بین المللی برگزار شد. روزنامه های امروز به پیامدهای برگزاری این همه پرسی پرداختند.
روزنامه «قانون» در گزارش خود نوشت: پس از کش و قوس فراوان، بالاخره همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق برگزار شد و مسعود بارزانی به هدف جنجالی خود رسید؛ رییس اقلیم، جزو نخستین کسانی بود که رای خود را به صندوق انداخت. حالا معلوم نیست از این پس در کردستانی که دورتادور محاصره شده، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
«شاید نخستین مساله ای که به ذهن می رسد، این باشد که مسعود بارزانی ، انتخابات را برای پر بودن دستش در مذاکرات با بغداد می‌خواسته و این‌قدر مصرانه پیگیر بوده است. به هر حال، او در چند سال اخیر ، چالش‌هایی اساسی با حکومت مرکزی داشته و این بر کسی پوشیده نیست امابا این حال، راه حل ماجرا، همه پرسی و استقلال نیست. اگر قرار بود هر قومیتی ، ساز جدایی کوک کند الان سازمان ملل به اندازه دو هزار کشور در جهان، عضو داشت. همین حالا که نزدیک به 200 کشور در دنیا وجود دارد، اوضاع این‌گونه است چه برسد به روزی که کشورها هر روز کوچک‌تر و بیشتر شوند؛ آن وقت اداره کردن جهان واقعا غیر ممکن می شود.»
روزنامه «مردم سالاری» هم در گزارش خود آورد: امروز در اقلیم کردستان نقطه آغاز مصیبت ها و دردسرهایی جدید برای اربیل است. دموکراسی شاید همیشه و همه جا خوب نباشد. حق تعیین سرنوشت یک حق مشروع برای تمامی مردم است ولی فقدان امکانات و زیرساخت ها منجر به تکرار نسل کشی بوسنی و جنگ قومیتی خواهد شد.
مسعودبارزانی به طمع قدرت در فضای پساداعش باتوجه به برهم خوردن مرزبندی های سایکس-پیکو اقدام به برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان برای جدایی از عراق کرد. امروز شاید بسیاری در اربیل برای پیروزی قطعی همه پرسی استقلال پایکوبی کنند اما فردا عراق برای مصیبتی جدید خواهد گریست.
روزنامه «اعتماد» هم در گزارش خود چنین نوشت:‌ سرانجام تلاش‌ها و فشارها و تهدید‌های داخلی و بین‌المللی جواب نداد و مسعود بارزانی تصمیم خود را برای برگزاری همه‌پرسی عملی کرد. به نظر می‌رسد رییس منطقه کردستان عراق که در پرتگاه مرگ سیاسی قرار داشت، خود را از این ورطه نجات داده اما او بدون توجه به نتایج این اقدام که با اجماع بین‌المللی مورد مخالفت قرار گرفته به نمایندگی از مردم کردستان می‌گوید ما تاوان تصمیمی که گرفته‌ایم را پرداخت خواهیم کرد. تهدید‌های بین‌المللی به تحریم کردستان روزبه‌روز شدید‌تر می‌شود و پیش‌بینی آینده سیاسی، اقتصادی و امنیتی این منطقه چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. بارزانی که حالا همه پل‌های پشت سر خود را خراب کرده، بهای سنگینی را به مردم کردستان تحمیل خواهد کرد و به این ترتیب نه تنها مردم کُرد بلکه اعراب، ترکمان‌ها و ایزدی‌ها نیز به آتش جاه‌طلبی سیاسی و خانوادگی آل بارزانی می‌سوزند.
روزنامه «کیهان» از دست های پنهان صهیونیست ها در ترغیب بارزانی به برگزاری همه پرسی خبر داد و نوشت: همزمان با برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه خودمختار کردستان عراق و شش استان همجوار آن، صهیونیست‌ها و سران رژیم اسرائیل، شادمانی و از این اتفاق، استقبال کردند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده اولین رژیمی خواهد بود که این همه‌پرسی را به رسمیت خواهد شناخت چراکه برای آن برنامه‌ها دارد.
در ادامه می خوانیم: صهیونیست‌ها و سران رژیم اسرائیل که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر به خاطر حذف تکفیری‌ها و داعش از معادلات منطقه، به شدت ابراز نگرانی می‌کردند، با اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، به شدت ذوق‌زده شده‌اند.
پیش از این بارها ازطرف سران منطقه خودمختار کردستان عراق، زبان به تمجید از رژیم نامشروع و کودک‌ کش اسرائیل گشوده شده بود طوری‌که حتی یکی از سران اربیل، اسرائیل را «گوهر خاورمیانه» خواند. علاوه‌برآن، شماری جدایی‌طلب نیز در خیابان‌های اربیل، پرچم رژیم صهیونیستی را به دست گرفتند و در حمایت از اسرائیل، شعار دادند.
اما، دیروز مشابه این حرکت‌ها در تل‌آویو هم رخ داد؛ ده‌ها صهیونیست با به دست گرفتن پرچم منطقه خودمختار کردستان عراق، در حمایت از همه‌پرسی و دولت منطقه خودمختار، تظاهرات کردند. این حرکت صهیونیست‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آنها چقدر از اقدام منطقه خودمختار کردستان عراق به وجد آمده‌اند.

** حزب مرکل؛ پیروز انتخابات پارلمانی آلمان
دیروز انتخابات پارلمانی آلمان برگزار شد و بامشخص شدن نتیجه انتخابات، گمانه زنی ها در مورد ترکیب آینده دولت شدت گرفته است.
روزنامه «تجارت» در گزارش خود نوشت: با اعلام نخستین نتایج از انتخابات پارلمانی آلمان، مشخص شد که پیروز واقعی حزب راستگرا و ضدخارجی آلترناتیو برای آلمان بود. آرای احزاب حاکم کنونی به شدت کاهش یافت و آرایش پارلمان شش حزبی شد. دولت آینده آلمان احتمالا ائتلافی از سه حزب خواهد بود. پس از اعلام نخستین نتایج انتخابات پارلمانی، که شکستی برای احزاب حاکم کنونی بود، رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان صریحا اعلام کردندکه وارد ائتلاف دولتی نخواهند شد و در جایگاه اپوزیسیون قرار خواهند گرفت.
در ادامه می خوانیم: آنها می گویند نتایج انتخابات در واقع یک 'نه' به ائتلاف بزرگ حاکم بود، بنابراین سوسیال دموکراتها' ً اخلاقا' موظف اند به این خواســت رای دهندگان احترام بگذارند. در رد ائتلاف بزرگ و مشــارکت در دولت، سوســیال دموکراتها به آرایــش جدیــد پارلمــان نیز توجه دارند. اگر آنهــا وارد ائتلاف دولتی شــوند، آنگاه رهبری اپوزیســیون به دست آلترناتیو برای آلمــان خواهــد افتاد و موقعیت این حزب راســتگرا و افراطی را در ســاختار سیاســی آلمان بیش از پیش تقویت خواهدکرد. اما حضور حزب سوســیال دموکرات در اپوزیســیون این شانس را از آنها خواهدگرفت.
روزنامه «جهان صنعت» هم نوشت: مرکل برای چهارمین دوره در مقام صدراعظمی آلمان ابقا شد در حالی که پیش از او تنها کنراد آدناوئر و هلموت کهل موفق به کسب چنین رکوردی شده بودند. این دوره البته می‌تواند سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین دوره صدراعظمی مرکل باشد.
در ادامه می خوانیم: مرکل در 12 سال گذشته توانسته بدون جنجال و حاشیه در راس قدرت باقی بماند. اما با کنار کشیدن سوسیال‌دموکرات‌ها از ائتلاف دولتی، تنها گزینه محتمل ائتلاف حزب دموکرات‌مسیحی با حزب دموکرات‌های آزاد و سبزها است یا همان ائتلاف سیاه- زرد- سبز موسوم به ائتلاف جامائیکا. این نخستین ائتلاف چنین طیفی در سطح سراسری آلمان خواهد بود. از هم‌اکنون هم روشن است که مذاکراتی دشوار و درازمدت در راه خواهد بود. لیبرال‌ها و سبزها رابطه خوبی با هم ندارند. ائتلاف آنها در ایالت شلسویگ هولشتاین از ماه ژوئن گذشته، می‌تواند سرمشق خوبی برای ائتلاف سراسری آنها با دموکرات‌مسیحی‌ها باشد.

پژوهشم**9275**1601**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما