شناسهٔ خبر: 21591383 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ماجرای مخلوط کردن برنج‌های وارداتی با برنج ایرانی واقعیت دارد؟

همه‌ساله در فصل برداشت برنج از مزارع مازندران شاهد ورود بی‌رویه برنج خارجی در بازارهای شهرهای شمالی هستیم و بالاخره متوجه نشدیم برنج خارجی باید در بازارها باشد یا نباشد آیا ورودش قاچاق هست یا قانونی؛ چه کسی پاسخگوست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، امید کشاورزان مازندرانی به مسؤولان استانی و کشوری است تا در فصل برداشت برنج با توجه به هزینه تولید بسیار بالای آن بتوانند بازار مصرف خوبی داشته تا محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه کنند.

چند سالی هست که واردات برنج خارجی در فصل برداشت به سه استان شمالی ممنوع بوده که عملا این مصوبه ره به جایی نبرده و بیش از برنج داخلی در فروشگاه‌ها و تجارتخانه‌ها برنج خارجی را مشاهده می‌کنیم آیا این برنج‌ها از راه‌های قانونی وارد شده یا خیر که به وسیله خودروهای سنگین حمل بار به راحتی جابجا می‌شوند و وارد استان می‌شوند و کسی مانع ورود آنها در مرزهای استان نمی‌شود؟

مسؤولان آیا واقعا در سال تولید و اشتغال و تأکید مقام معظم رهبری بر روی تولید داخلی به فکر کشاورزان تولیدکننده برنج هستند یا این مصوبه را نادیده گرفته و با وارد کردن برنج به بازار شهرهای شمالی عملاً کشاورزان را در عمل انجام‌شده قرار داده و دست کشاورزان به جایی بند نیست و حرف آنها خریداری ندارد.

به عنوان نمونه در شهرستان محمودآباد هر ماه چندین کانتینر برنج خارجی وارد شده و در انبار برنج تاجری تخلیه شده و بعد با وانت بارهای کوچک‌تر جابجا می‌شود به راستی این همه برنج خارجی به کجا می‌رود و بازار مصرفش کجاست اگر با برنج داخلی خدایی ناکرده مخلوط شود که اعتماد به تولید داخلی را نزد مصرف کنندگان سایر شهرها از دست داده که ضربه بزرگی به این بخش می‌زند.

چنانچه به همین صورت با بسته‌بندی وارد شده با آرم برنج خارجی در بازار به فروش می‌رسد که باز هم این مسئله جای تامل داشته و باید مسؤولان شهرستان و استان به این قضیه رسیدگی فوری کنند تا در آستانه برداشت کشت دوم و رتون کشاورزان رغبت داشته باشند تا در سال‌های بعد هم به تولید برنج بپردازند.

دست‌اندرکاران این بخش اعم از اداره صنعت، معدن، تجارت و بازرسی و سازمان تعزیرات حکومتی و متولی و حمایت‌کننده کشاورزان سازمان جهاد کشاورزی باید یکبار برای همیشه این داستان یک بام و دو هوا را مدیریت کرده و مسئله ورود برنج خارجی را به استان‌های شمالی و تولیدکننده اصلی برنج کشور مشخص کنند تا این قشر آسیب‌پذیر که با رنج فراوان برنج تولید می‌کنند مجبور به فروش و تبدیل زمین‌های حاصل‌خیز به ساختمان و ویلاهای تفریحی نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما