شناسهٔ خبر: 21591303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال «فرهیختگان»:

موارد لغو مجوز کنسرت‌ها اندک بود

وزیر ارشاد در پاسخ به «فرهیختگان» گفت: در این مدت مجوزهای زیادی برای برگزاری کنسرت ارائه شده است و موارد لغو مجوز اندک بوده هر چند لغو یک مجوز هم غلط است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نخستین نشست خبری سیدعباس صالحی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش‌های این وزارتخانه بدون حضور معاونان برگزار شد.

صالحی در ابتدای این نشست با اشاره به گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت ماه محرم گفت: بعد از مراسم تودیع و معارفه گفتم که احتیاج به زمان برای تسلط بیشتر بر این حوزه دارم و چون معتقدم رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان باید خود را در آزمون رسانه قرار دهند، این نشست خبری ترتیب داده شد. در این یک ماه بنده سعی کردم برنامه‌ای را که به مجلس دادم اولویت قرار دهم.»

وزیر ارشاد با بیان اینکه الان سه هدف، 9 مساله و 40 برنامه را مدنظر دارم گفت: «در این 40 برنامه سه بسته قرار دارد؛ بسته اول بسته هویت ایرانی- اسلامی است که دارای دو مساله و 9 برنامه است. بسته دوم بسته تولید و مصرف فرهنگی است که دارای چهار مساله و 12 برنامه است. بسته سوم، بسته مناسبت‌های فرهنگی و بین‌المللی است که این بسته شامل سه مساله و 12 برنامه است. این بسته‌ها به معاونت‌های مختلف ابلاغ شده است تا برنامه‌های خود را بر این اساس هماهنگ کنند. تا پایان مهرماه باید برنامه‌ها و اقدامات ما تکمیل شده باشد.»

صالحی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه 100 روزه‌ در وزارت فرهنگ و ارشاد که مورد تاکید رئیس‌جمهور بوده است، گفت: «در این برنامه 100 روزه ما نکاتی را مدنظر قراد دادیم، اولین قدم، بهبود فضای کسب‌وکار است که شناسایی قوانین و مقرراتی که به این هدف کمک می‌کند در دستور کار قرار دارد. قدم دوم شفافیت است که طبق آن همه فعالیت‌های مالی باید شفاف باشد و همه قراردادهای وزارت ارشاد با همه سازمان‌ها باید امکان انتشار داشته باشد. قدم سوم گفت‌وگوی فرهنگی، هنری است. در این زمینه دبیرخانه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای ما شروع به کار کرده است. ما گرفتار فقر گفت‌وگو در حوزه فرهنگ هستیم و تشکیل این دبیرخانه برای بهبود این شرایط کمک می‌کند.»

وی با اشاره به مشورت‌گیری‌هایی که در این یک ماه انجام شده است، گفت: «دوستان بنده در این یک ماه در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر پنج نفر را انتخاب کردند و با آنها گفت‌وگوهای انفرادی و مبسوطی انجام شد و من این گفت‌وگوها را خواندم تا هر چه بیشتر از مشکلات دوستان هنرمند در حوزه‌های مختلف بدانم. انسجام‌گرایی درونی وزارت ارشاد یک نکته مهم دیگر است که بخشی از اقدامات ما را در این یک ماه به خود اختصاص داد. وزارت ارشاد 10حوزه فعالیتی دارد که این 10 حوزه در هر بخش معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های مختلف دارد. این 10 حوزه انجسام‌های درون بخشی، میان بخشی و برون بخشی کمی دارند. 10 کارگروه در این مساله شروع به کار کرده‌اند تا این انسجام‌ها بیشتر شود.»

 موارد لغو مجوز کنسرت‌ها اندک بود

صالحی در پاسخ به «فرهیختگان» درباره اینکه آماری از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است که این آمار نشان می‌دهد از سال 91 تا 95 تعداد کنسرت‌ها پنج برابر شده است اما در این دو سال برای برگزار نشدن تعداد محدودی از کنسرت‌ها جنجال‌های زیادی برپا شد، شما که سابقه چهار ساله اداره معاونت فرهنگی را بدون حاشیه برعهده داشته‌اید چه برنامه‌ای دارید که تحت‌تاثیر این شانتاژهای رسانه‌ای قرار نگیرید؟ گفت:‌ «دو نکته مطرح است ما در ارتباط با هر مساله‌ای باید به اندازه خودش حساسیت اجتماعی و خبری درست کنیم وگرنه خود این مساله تحریف خبر یا واقعیت می‌شود. رسانه‌ها و کنشگران اجتماعی وزن هر خبر را باید تعریف کنند و به اندازه همان میدان دهند. اغراق کردن در هر موضوعی می‌تواند اعتماد رسانه‌ای اجتماعی ما را کاهش دهد. طبعا این‌طور است و صحبت‌های شما درست است. در این مدت زمان مجوزهای زیادی ارائه شده است و موارد لغو مجوز اندک بود. و من هم قبول دارم که به هر مساله‌ای باید به اندازه خودش میدان داد و فضا را جوری ترسیم نکنیم که در این کشور هر اجرای صحنه‌ای به راحتی اتفاق نمی‌افتد. اما نکته دوم این است که لغو یک مجوز هم غلط است. با همان نگاهی که عرض کردم باید به طرف این مساله برویم. مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسند و وقتی اتفاقی می‌افتد اعتماد اجتماعی به یکپارچگی نظام مورد اختلال قرار می‌گیرد. گفت‌وگوهایی که داشتیم پیرو همین نکته است که ما مسئولان باید مسائل‌مان را خودمان با هم حل کنیم و مردم را گرفتار مساله هایمان نکنیم. لذا طبعا موارد محدود را هم باید به صفر برسانیم.»

 اگر شرایط شهر آفتاب عوض نشود مکان نمایشگاه تغییر می‌کند

وی در پاسخ به سوالی درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: «امسال دومین سالی بود که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، اما شرایط شهرآفتاب مناسب نبود و این مساله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولان منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتم و من گفتم اگر تا پایان مهرماه اتفاقی رخ ندهد. وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی‌و‌یکم در شهر آفتاب تجدید نظر می‌کند. قرار بوده 10 سالن دیگر در این مکان ساخته شود. پس از صحبت بنده پاره‌ای از اتفاقات حاشیه‌ای انجام شده و دوستان ما قول داده‌اند و تکاپوهایی هم انجام شد. امیدواریم با شرایط جدید در شهرداری و قولی که مسئولان شهر آفتاب داده‌اند بتوانیم تا پایان مهرماه درباره مکان نمایشگاه کتاب تصمیم بگیریم.»

 فیلم‌های توقیفی‌ای که ایرادات را برطرف کنند پروانه نمایش می‌گیرند

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا وزارت ارشاد آماده است که فیلم‌های توقیقی را تا پایان سال جاری اکران کند، گفت: «کمیته‌ای درباره این موضوع در وزارت ارشاد تشکیل شده بود که پیش از این در زمان وزارت آقای صالحی‌امیری تصمیماتی گرفته شد. قطعا فیلم‌هایی که ایرادات وارده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برطرف کرده‌اند، پروانه نمایش دریافت خواهند کرد.»

 مسیر زایش‌های فرهنگی را تقویت می‌کنیم

صالحی درباره مراقبت از ولنگاری فرهنگی در مجموعه جدید ارشاد گفت: «فرهنگ هوای تنفس برای فرد و جامعه است؛ طبعا باید به جامعه و افراد آن هوا، آن هم هوای سالم برسد. اقتضای این نگاه این است که آنچه می‌تواند فرهنگ را آلوده کند یا احیانا در روند فرهنگ‌آفرینی اختلال ایجاد کند، می‌تواند دو خطر تلقی شود. هم در این صورت فرهنگ کشور در معرض ریزگردها قرار می‌گیرد ‌که برای هویت یک جامعه مضر است و هم عدم‌زایش فرهنگی خطر است. ارشاد به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی توجه جدی‌ای خواهد داشت تا مسیر زایش‌های فرهنگی را تقویت کند و هم اینکه با ریزگردها مقابله کند که اتفاقی نیفتد.»

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه 6 ماه از سال گذشته است اما بودجه تئاتر هنوز به دست تئاتری‌ها نرسیده است، گفت: «درباره بودجه تئاتر با توجه به اینکه خود جزئی از این خانواده بوده‌ام این اخبار را شنیده بودم. ما امروز جلسه‌ای با معاونین درباره بودجه 96 داریم و در آن جلسه پیگیری خواهم کرد که چه اتفاقی برای بودجه تئاتر افتاده است.»

صالحی در پاسخ به سوالی درباره توقیف فیلم‌ها و اکران نامناسب برخی تولیدات سینمایی گفت: «تعداد فیلم‌هایی که دچار مشکل شده‌اند بسیار کم و به اندازه انگشتان دست هستند. مسیری که شورای پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت طی می‌کنند نباید فاصله‌ای بین‌شان باشد. گفت‌وگوهایی در این‌باره انجام شده است و صحبت‌های دیگر باقی مانده که امیدواریم منجر به اتفاقات خوبی شود.»

 مطبوعات نیازمند بازنگری درونی‌تر و ساختاری‌تر است

وزیر ارشاد درباره وضعیت برخی رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران گفت: «متاسفانه اقتصاد مطبوعات ما دچار مشکلاتی است که این مشکلات بیرونی و درونی هستند. شاهد هستیم که رسانه‌های غیرحرفه‌ای در حال کثرت هستند و کار رسانه جدی و حرفه‌ای ما را مختل کرده‌اند. حوزه مطبوعات ما نیازمند بازنگری درونی‌تر و ساختاری‌تر است. ما در حال حاضر باید درباره موج جدیدی از مطبوعات فکر کنیم. تجمیع سازی‌ کمپانی‌های خبری می‌تواند باعث این شود برخی مشکلات برطرف شود. قطعا برخی از رسانه‌ها شرایط خاصی دارند و باید با رویکرد جدیدی به سمت حل این مشکلات رفت.»

 از 2 طیف فکری در بدنه وزارت ارشاد استفاده می‌کنیم

صالحی در پاسخ سوالی مبنی‌بر استفاده از تفکرات متفاوت در حوزه فرهنگ و هنر گفت: «ما در دولت جدید به فکر این خواهیم بود که از دو طیف فکری در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنیم.»

 خسارت به عوامل فیلم رستاخیز پرداخت شده است

وزیر ارشاد درباره سرنوشت فیلم رستاخیر گفت: «مساله «رستاخیز» مربوط به دولت قبل است، سازمان سینمایی گفت‌وگوهایی داشته و به جمع‌بندی رسیده است. مثل هر قرارداد و تعهدنامه‌ای طبیعتا با آن مبنا حرکت کرده و به تعهدات عمل خواهد کرد. آنچه میان سازمان سینمایی با صاحبان فیلم «رستاخیز» بوده، طبق قرارداد در حال اجراست. در حقیقت سازمان سینمایی و تهیه‌کننده از قبل بر آ» مبنا مشارکتی داشته‌اند و مبلغ خسارتی را به تهیه‌کننده پرداخت کرده‌ایم. نمایش و اکران خارجی فیلم انجام شده ولی نمایش داخلی آن هنوز صورت نگرفته است.»

نظر شما