شناسهٔ خبر: 21591112 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آغاز کوچ پرندگان مهاجر به شمال خوزستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:مهاجرت پرندگان به سمت تالاب ها ، آبگیرها و رودخانه های منطقه شمال استان

صاحب‌خبر - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:مهاجرت پرندگان به سمت تالاب ها ، آبگیرها و رودخانه های منطقه شمال استان خوزستان آغاز شده و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.
فرهاد قلی نژاد گونه های مختلف پرندگان مهاجر را شامل انواع مرغابی ،غاز،پرندگان شکاری شامل باکلان(قره قاز)،انواع اردک،کشیم و سایر پرندگان عنوان کرد و گفت: تعدادی از این پرندگان مهاجر در مسیر کوچ در رودخانه دز و نیز تالاب ها و میکروتالابهای شمال خوزستان توقف کرده و سپس به تالاب های شادگان،هورالعظیم و دیگر آبهای گرم جنوب خوزستان مهاجرت می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول بیان داشت:گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر نیز تا پایان فصل سرما در زیستگاه های شمال خوزستان بسر برده و زاد و ولد می نمایند.
پرندگان مهاجر در زیستگاه های حاشیه رودخانه دز،بالارود،سخیری،دریاچه سد دز ،تالابها و میکروتالابهای حاجات ،باقر ،میانرود و زاویه ها و عباس آباد فصل پائیز و زمستان را سپری می کنند و فروردین ماه به مناطق سردسیر بازمی گردند.
برخی از این پرندگان همه ساله با طی هزاران کیلومتر از مناطقی چون سیبری برای زمستان گذرانی به منطقه شمال خوزستان مهاجرت می کنند.
شمال خوزستان با وجود تالاب ها ، آبگیرها و نیز رودخانه هایی چون دز ، کرخه و شاوور محل زیست گونه های مختلف جانوری بومی و مهاجر است.
جنگل های حاشیه رودخانه دز از سال 1340 پس از یافتن باقی مانده گونه جانوری گوزن زرد ایرانی ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آمد.
جنگل دز زیستگاه اصلی گونه های جانوری بسیاری چون گوزن زرد ایرانی ، انواع پرندگان نظیر بلبل خرما ، لیکو و دراج و نیز پستاندارانی چون رودک عسل خوار و گربه جنگی است.
6068
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام

نظر شما