شناسهٔ خبر: 21590398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

زاهدی: بررسی رانت‌خواری در صندوق ذخیره فرهنگیان به 4 سال زمان نیاز دارد/ اختلاف‌نظر درباره پرونده فریدون

رئیس کمیسیون آموزش توضیحاتی درباره زمان تکمیل گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و روند رسیدگی به پرونده فریدون ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

 محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو باباشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حجم زیاد کار منجر به طولانی شدن زمان تکمیل گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان شده است، گفت: صندوق ذخیره دارای هولدینگ‌های متعددی است که هر کدام دارای شرکت‌های گوناگون و این شرکت‌ها نیز شامل شرکت‌های اقماری هستند لذا بررسی کامل این زنجیره، نیاز به زمان زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه طی بررسی شاهد تخلفات عدیده، رانت خواری و سوء استفاده مالی بودیم، ادامه داد: ما در بررسی‌های خود قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی را مشاهده کردیم که معلوم نیست چرا منعقد شده اند و منابع مالی آن‌ها از کجا آمده و  قرار است چگونه هزینه شوند. 

9 ماه، زمانی کافی برای بررسی تخلفات صندوق ذخیره نیست
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه امکان بررسی همه موارد در این فرصت 9 ماهه وجود نداشت، تاکید کرد: بحث تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان بسیار جدی است و اگر بخواهیم به طور کامل به آن رسیدگی کنیم، حداقل ٤ سال زمان نیاز داریم.

زاهدی تصریح کرد: اگر یک بررسی جامع و همه‌جانبه در این باره انجام شود، به ابعادی می‌رسیم که نشان می‌دهد اصولا در صندوق ذخیره فرهنگیان و هولدینگ‌ها و شرکت‌های اقماری متعلق به آن، فساد مالی تبدیل به یک روند معمولی شده به گونه‌ای که گویا اصلا تخلفی صورت نگرفته است.

وام‌های اعطایی بانک سرمایه مشکوک‌الوصول است 
نماینده مردم کرمان با اشاره به اینکه این تخلفات آنقدر عادی و در حجم چند میلیاردی رخ داده که به راحتی با اعداد و ارقام بازی می‌شود، افزود: برای مثال در بانک سرمایه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان وام داده شده که ۹ هزار میلیارد تومان یعنی ۷۰ درصد کل این مبلغ مشکوک‌الوصول است به این معنی که احتمال بازپس‌گیری آن بسیار ضعیف است به این دلیل که اعتبارسنجی صورت نگرفته و بعضی از این وام‌ها به صورت دستوری و بدون تضمین‌های لازم اعطا شده است. وی درباره زمان قرائت گزارش نهایی در صحن علنی اظهار کرد: در صورتی که سه ماه دیگر مدت تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان برای بررسی ابعاد دیگری از تخلفات تمدید شود، قرائت گزارش در صحن احتمالا به پایان سال موکول می‌شود اما اگر مدت تهیه گزارش تمدید نشود، نتیجه نهایی دو ماه دیگر به صحن علنی می‌آید.

اختلاف‌نظر اعضای کمیته تفحص از پرونده فریدون
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون گفت:  کمیته سه نفره تحقیق و تفحص از پرونده تحصیلی فریدون اقدامات خود را انجام داده است اما دو گزارش از کمیته بیرون آمده که یکی را آقای قمی و دیگری را آقای ابطحی ارائه دادند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی این است که این دو گزارش نقاط اختلاف زیادی با یکدیگر دارند که قرار شد جلسه‌ای برگزار کنیم و حرف‌های طرفین را بشنویم تا در نهایت به یک تفاهم درباره آن برسیم.

نظر شما