شناسهٔ خبر: 21589586 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

تعیین تکلیف ۹۵ درصد بیماران زیر شش ساعت در اورژانس

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: ۹۵ درصد بیماران زیر شش ساعت در اورژانس تعیین تکلیف می شوند اما به علت نبود تخت تخلیه نمی شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پارسینه، ایرج حریرچی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: پارسال ۷۹ میلیون و ۷۰۰ ایرانی ۸۲۰ میلیون بار به نظام بهداشت و درمان مراجعه و ۱۰ میلیون یکصد هزار نفر بستری شدند که بر اساس نظر سنجی ها ۸۵ درصد مردم ازاین روند رضایت داشتند.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه این خدمات در شان مردم کشورمان نیست گفت: درابتدای سال ۹۵ به ازای هر هزار نفر یک و ۵۵ صدم تخت بیمارستانی وجود داشت که در مقایسه با کشورهای مشابه یک سوم تخت مورد نیاز کشورمان است.

او افزود: به ازای هر ۱۰ هزار نفر نیز ۴ میمز ۸ دهم متخصص وجود دارد که دسته کم باید ۱۵ متخصص باشد. وی گفت: اکنون در همه مراکز استان ها جراحی قلب انجام می شود.
 
حریرچی با بیان اینکه نظام ارجاع راه حل اصلی مسئله نوبت دهی در بیمارستان های دولتی است اما الزاماتی دارد گفت: در سالهای ۹۳ و ۹۴ میانگین ۲ و ۲۵ صدم بار به پزشک عمومی و خانواده و یک و ۸۵ صدم بار به پزشک متخصص مراجعه کرده اند درحالی که براساس استانداردها مردم ما از خدمات پزشکی کم بهره برداری می کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۸۴ طرح پزشک خانواده را برای ۲۳ میلیون روستایی اجرا می کنیم اما باید زیرساخت ها و بستر الکترونیک و کلینیکی ان را فراهم ساخت.

حریرچی گفت: در چند سال اجرای طرح تحول سلامت ۶۵۸ کلینیک ویژه در ۳۸۵ شهر راه اندازی و ۴ هزار و ۲۴۹ مطب جدید در ۲۲۴ کلینیک ویژه ساخته شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در ۱۲۸ شهر محروم نیز با اجاره مکان ۲ هزارو ۴۳۰ مطب با تعرفه دولتی ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷ و دو دهم از افراد جامعه کهنسال هستند باید کف تعداد تخت های مراکز درمانی کشور دو و شش دهم به ازای هر هزار نفر باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سه سال گذشته ۲۴ هزار تخت دولتی به مراکز درمانی اضافه شده است و ۲۶ میلیون بار از افراد جامعه در آنها بستری شده اند.

وی اضافه کرد: در حالی که زمان انتظار برای ام ار آی در اروپای غربی به طور میانگین سه ماه است در ایران دو هفته زمان می برد.

او گفت: ۷۷ و ۴ دهم موارد بستری در سه سال اخیر درکشور در بیمارستان های دولتی و با تعرفه سه و شش درصدی بوده است.

وی افزود: ۲۳ هزار سکته قلبی و مغزی زیر دو ساعت آنژیوگرافی شده است. حریرچی گفت: وزارت بهداشت در تامین نیروی متخصص مشکل دارد و ۴۳ درصد برخی از رشته های تخصصی در تهران است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ درصد متخصصان در تهران و پنج شهر بزرگ کشورمان ساکن هستند.

وی اضافه کرد: اکنون ۵ هزار و ۹۰۰ پزشک متخصص در مناطق محروم خدمت رسانی می کنند.

او افزود: یک سوم مراجعه روستاییان به متخصص ها در شهرها خارج از چارچوب نظام ارجاع و یارانه های اختصاص یافته بوده است.

وی گفت: در بیمارستان های دولتی هر ارجاع و انتقال بیمار به بیمارستان دیگری برعهده وزارت بهداشت و مسئولان بیمارستان است.
 
حریرچی افزود: ۸۴ درصد بستری ها در بیمارستان های دولتی و با تعرفه دولتی و ۱۶ درصد در بخش خیریه و غیر دولتی و ۲ تا چهار درصد در بیمارستانهای خصوصی بوده است.

مهدی درخشان معاون درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: برای حل مسئله نوبت دهی در بیمارستان های دولتی راه حل اساسی نظام ارجاع است که اکنون در ۱۰ استان به طور آزمایشی اجرا می شود.

وی گفت: در استفاده از امکانات و مراکز درمانی باید فرهنگ سازی شود. او افزود: زمانی که بیمار به مراکز درمان سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند پس ازتکمیل پرونده بقیه کارها حتی انتقال به بیمارستان های دیگر برعهده مسئولان بیمارستان هاست.

محمود رضا فیاض مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز گفت: تا طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع اجرا نشود مشکل نوبت دهی در بیمارستان های دولتی باقی می ماند.

وی گفت: روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در درمانگاه های سرپایی و حدود ۲ هزار نفر در اورژانس بیمارستان میلاد پذیرش می شوند.

او افزود: ۲۵ درصد مراجعان تلفنی و ۱۵ درصد آنها اینترنتی نوبت می گیرند. وی اضافه کرد: ۶۰ درصد پذیرش شدگان بیمارانی هستند که در بیمارستان میلاد پرونده درمانی دارند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت ، و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسئله مراجعه به مراکز درمانی کمیت خدمات درمانی است.

وی گفت: تجهیزات به تنهایی کافی نیست بلکه خدمات تخصصی و فوق تخصصی لازم است و باید بین خدمات عمومی و منابع آن مدیریت منابع مناسب وجود داشته باشد.

او افزود: مجلس در خدمات اجرایی نمی تواند وارد شود اما شاخص هایی مانند تعداد تخت های بیمارستانی ، پزشک عمومی و متخصص در برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم منابع بخش بهداشت و درمان کشور را تامین کنیم اما با وضع اقتصادی کشور فقط بخشی از آن تامین می شود.

وی افزود: مسئولیت پذیری، رعایت اخلاق و حمایت مالی بیماران و تامین تجهیزات پزشکی برای عمل های سنگین و بیماریهای مزمن از مطالبات درمانی مردم است.

نظر شما