شناسهٔ خبر: 21588785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

کره‌شمالی به ساقط‌کردن بمب‌افکن‌های آمریکایی تهدید کرد/ کاخ سفید: علیه پیونگ‌یانگ اعلام جنگ نکرده‌ایم

وزیر خارجه کره‌شمالی با اعلام اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا علیه این کشور اعلان جنگ کرده است، پیونگ‌یانگ این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا دست به اقدامات تلافی‌جویانه از جمله ساقط‌کردن بمب‌افکن‌های آمریکایی حتی خارج از حریم هوایی کره‌شمالی بزند.

صاحب‌خبر -
 «ری‌یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی، دوشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کره‌شمالی اعلام جنگ کرده و گفته است که نظام پیونگ‌یانگ نمی‌‌تواند بیشتر دوام بیاورد.

به گزارش نامه نیوز، وزیر خارجه کره‌شمالی افزود: «از آنجا که آمریکا علیه وطن ما اعلام جنگ کرده است، ما حق اقدامات تلافی‌جویانه از جمله ساقط کردن بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا را حتی در خارج از حریم هوایی‌مان برای خود محفوظ می‌دانیم... آن زمان معلوم خواهد شد که چه‌کسی بیشتر دوام خواهد آورد».

در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه کره‌شمالی، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ اعلام جنگ نکرده است و دولت ترامپ نیز برای سرنگون کردن نظام «کیم‌جونگ اون» رهبر کره‌شمالی تلاش نمی‌کند.

دونالد ترامپ 2 روز پیش در توییتی نوشته بود که «کیم‌جونگ اون مدت طولانی دوام نخواهد داشت».

همزمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد، در صورتی که کره‌شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه دهد، پنتاگون به رئیس‌جمهوری گزینه‌های تعامل با پیونگ‌یانگ را پیشنهاد خواهد داد.

«رابرت مننگ» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «در صورتی که کره‌شمالی از اقدامات تحریک‌آمیز خود دست برندارد به‌تأکید ما به رئیس‌جمهوری گزینه‌های تعامل با کره‌شمالی را فراهم خواهیم کرد».

از سوی دیگر، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که اقدام احتمالی کره‌شمالی به آزمایش بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام «غیرمسئولانه» است.

این هشدار پنتاگون در بحبوحه تشدید نبردهای کلامی میان ترامپ و کیم‌جونگ اون درباره برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ، مطرح می‌شود.

ایالات متحده آمریکا، شنبه گذشته جنگنده‌های خود را در نزدیکی سواحل کره‌شمالی به پرواز درآورد تا نظام پیونگ‌یانگ را برای دست کشیدن از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و بالستیکی تحت فشار قرار دهد.

نظر شما