شناسهٔ خبر: 21588663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

براساس آیات الهی زهد در دنیا و رغبت به آخرت علم است

خبرگزاری شبستان:استاد سطح عالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه حب به دنیا و غفلت از آخرت جهالت است، گفت: براساس آیات الهی زهد در دنیا و رغبت به آخرت علم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته سوم مهر ماه در مسجد امیر(ع) درخصوص خصائص یاران اباعبدالله الحسین(ع) و الگوپذیری از آنان، گفت: در رکاب امام بودن می‌طلبد انسان خودسازی داشته باشد.

وی افزود: همه کسانی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند می‌دانستند که حضرت چه کسی هستند اما به سبب حب دنیا راضی به قتل ایشان و فرزندانش شدند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) کمترین تعلق خاطری به دنیا نداشتند، ابراز کرد: عدم وابستگی به دنیا یک بینش اصیل و عمیق است، توجه یاران امام حسین(ع) به عالم دنیا تنها در راستای رسیدن به آخرت بود چرا که آخرت نتیجه اعمال انسان در دنیا است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تاکید براینکه در نظر انسان مومن دنیا هدف نیست بلکه وسیله است، اظهار داشت: انسان مومن از دنیا برای آباد کردن آخرت بهره می‌برد خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: بهره‌ات را از دنیا فراموش نکن، همانگونه که خدا به تو نیکی کرده تو نیز نیکی کن و در دنیا فساد نکن؛ انسان باید در دنیا به دنبال هدف باشد اما هرگز نباید دنیا را هدف خود قرار دهد.

وی ادامه داد: اسلام هرگز اجازه نمی‌دهد که انسان به طور کامل دنیا را کنار بگذارند کسانی که برای مخارج زندگی دنیوی تلاش می‌کنند اجر و پاداش اخروی عظیم دارند بنابراین انسان از وابسته شدن به دنیا به گونه‌ای که نتواند از او چشم بپوشد و یا اینکه دنیا را به گونه‌ای کنار بگذارد که به دیگران محتاج شود، نهی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در تبیین اینکه بهشت حاصل نمی‌شود مگر آنکه نگرش انسان به دنیا تغییر کند، گفت: خداوند می‌فرماید: زندگی دنیا محدود است و جاودانگی برای آخرت است؛ انسان نباید از آخرت غفلت کند. پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: اگر کل دنیا نزد خداوند به اندازه بال پشه ارزش داشت خداوند به منافقان و کافران چیزی عطا نمی‌کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: امیرالمومنان علی(ع) می‌فرمایند: دنیای شما برای من کم ارزش‌تر از علفی است که در دهان ملخ قرار دارد؛ حضرت هرگز فقیر نبودند بلکه با درآمد کارگری در نخلستان‌ها و حفر چاه هزاران برده آزاد کردند.

وی زهد را عدم وابستگی به دنیا بیان کرد و گفت: انسان می‌تواند در اوج ثروت به دنیا وابسته نباشد همچنین می‌تواند در اوج فقر به شدت به دنیا علاقه خاطر داشته باشد بنابراین تنها راه دوری از وابستگی به دنیا زهد است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: به درستی که زهد بندگان شایسته من به اندازه علمشان و علاقه دنیاپرستان به دنیا به میزان جهالتشان است؛ حب به دنیا و غفلت از آخرت جهالت است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: براساس آیات الهی انسان باید نسبت به دنیا بغض داشته باشد تا محبوب خداوند شود.

 

 

نظر شما