شناسهٔ خبر: 21588605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

شاخص بورس با افت ۷۱ واحدی به مرحله اصلاح رسید

شاخص بورس، پس از رشد قابل توجه در روزهای گذشته به استراحت پرداخت و با ۷۱ واحد کاهش به جایگاه ۸۵ هزار و ۵۱۶ واحدی عقب نشست.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علاوه بر اصلاح و استراحت شاخص بورس، کاهش قیمت های مربوط به گروه فولاد نیز در کاهش معاملات و قیمت ها در بورس، تاثیرگذار بود.

ایرنا نوشت: در معاملات روز دوشنبه ۷۸۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال در ۵۰ هزار و ۵۴۸ نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز از روند صعودی برخوردار بودند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۲۳ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، یک واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، کمتر از یک واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل‌معامله در بورس باشد، ۱۲۷ واحد افت کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۱۳۳ واحد کاهش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس ۲۷۸ واحد بالا رفت.

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه ۵۰ میلیون سهم به ارزش ۱۲۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. گروه خودرو به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۸۵ میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم، گروه فراورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش ۸۰ میلیارد ریال جای گرفت. گروه غذایی (به جز قند) نیز با معاملاتی به ارزش ۷۵ میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.

نمادهای فولادی فخوز (فواد خوزستان) و فولاد (فولاد مبارکه) به همراه فارس (هلدینگ خلیج فارس)، رمپنا (مپنا) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، اما نمادهای حوزه فناوری اطلاعات شامل «های وب» (داده گستر عصر نوین) و آپ (آسان پرداخت پرشین) بیشترین تاثیر مثبت را گذاشته و مانع افت بیشتر شاخص شدند.

معامله یک‌هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال اوراق در فرابورس

معاملات امروز فرابورس با مبادله بیش از ۲۰۱ میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال پایان یافت که نسبت به روز گذشته با افزایش حجم در مقابل کاهش ارزش معاملات همراه بود.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش نزدیک به چهار واحدی در پله ۹۶۱ واحدی ایستاد. معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز با دادوستد ۱.۳ میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال پایان یافت.

امروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب۴» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به خود اختصاص داد. بررسی نرخ بازده اوراق سخاب ۲ تا ۶ نشان می‌دهد روز جاری نرخ موثر بازده تا سررسید این اوراق در بازه ۱۹.۵ تا ۲۰.۵ درصد و بازده ساده این اوراق در دامنه ۱۸.۵ تا ۱۹.۳ درصد قرار داشت.

 قرمزپوشی تسه‌ها

معاملات دوشنبه تابلو اوراق تسهیلات مسکن با ریزش قیمتی اغلب تسه‌ها و دادوستد این اوراق در بازه ۷۳۵ هزار تا ۷۹۱ هزار ریال دنبال شد. معامله ۸۵ هزار ورقه تسه به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد ریال نتیجه معاملات امروز در این تابلو بود.

برچسب‌ها:

نظر شما