شناسهٔ خبر: 21587214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ائتلاف سست دولت آینده آلمان

برگزاری انتخابات آلمان نتایج شگرف و قابل تاملی را از خود باقی گذاشت.

صاحب‌خبر -

با این که حزب دموکرات مسیحی به رهبری خانم آنگلا مرکل و هم پیمان استراتژیک آن، سوسیال مسیحی توانستند حدود 33 درصد آرا را کسب کنند، اما در یک نگاه جامع سه حزب بزرگ دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتس و رقیب سرسخت آنگلا مرکل و حزب سوسیال مسیحی از احزاب بزرگ ایالت باواریای آلمان به پایین‌ترین میزان کسب رای از بعد از جنگ جهانی دوم دست پیدا کردند.

این در حالی است که دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی درعرف سیاسی آلمان به عنوان احزاب خواهر و هم‌پیمان مشهورند. سقوط محبوبیت این احزاب به طوری است که جمع درصد آرای سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات جمعا حدود 50 درصد است. این مورد را باید در کنار ارتقای جایگاه حزب دست راستی AFD قرار داد که حدود 12 درصد آراء را به دست آورد و برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم وارد «بوندسداگ» (پارلمان آلمان) شده است.

آنگلا مرکل که از سال 2005 به صدراعظمی آلمان برگزیده شده، در این مدت از لحاظ اقتصادی و افزایش سطح رفاه در آلمان اقدامات بسیار مثبتی انجام داده است.

همچنین بحران اقتصادی اتحادیه اروپا را تا حدودی مدیریت کرده و به یک ثبات نسبی رسانده است. اما بزرگ‌ترین انتقادی که به خانم مرکل توسط رقبا و بویژه مارتین شولتس وارد شد، نحوه برخورد با بحران پناهجویان در سال 2015 و پذیرش سیل عظیمی از این پناهندگان بود.

شاید یکی از دلایل افزایش جایگاه حزب دست راستی AFD آلمان در فضای سیاسی این کشور، مخالفت شدید با مهاجران و ورود پناهجویان باشد و برنده واقعی این انتخابات هم همین حزب است. در سالیان متمادی حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات یعنی احزاب راست و چپ میانه با هم ائتلاف کرده بودند که به ائتلاف بزرگ شهرت پیدا کرده بود.

اکنون که انتخابات پارلمانی آلمان پایان یافته است، خانم مرکل برای تشکیل دولت باید برنامه ائتلاف با سایر احزاب را طرح‌ریزی کند.

مارتین شولتس بعد از انتخابات اعلام کرد دیگر حزب سوسیال دموکرات در ائتلاف با خانم مرکل شرکت نخواهد کرد. تنها گزینه‌ای که پیش روی خانم مرکل باقی می‌ماند، ائتلاف با احزاب سبز و لیبرال دموکرات است که مشهور به ائتلاف سبز و سیاه و زرد است. تشکیل این ائتلاف بسیار مشکل است چرا که پایگاه حزب لیبرال دموکرات، بازرگانان هستند، اما حزب سبزها طرفداران محیط زیست هستند که دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با موضوعات سیاسی دارند. اما خانم مرکل ناگزیر به انجام این اقدام است.

مرتضی مکی

کارشناس مسائل اروپا

نظر شما