شناسهٔ خبر: 21587169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در میزگرد شورای آتلانتیک صورت گرفت؛

حمایت سفرای کشورهای اروپایی در واشنگتن از برجام

سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، و اتحادیه اروپا در آمریکا بر حمایت قوی از برجام مادامی که ایران به این توافق پایبند است تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، و اتحادیه اروپا در آمریکا روز دوشنبه بر حمایت قوی از برجام مادامی که ایران به این توافق پایبند است تاکید کردند.

در همین راستا، دیوید اوسالیوان، سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در میزگرد شورای آتلانتیک گفت: «ما توافق داریم که مرگ این توافق ضرر عمده ای است.»

پیتر ویتیگ سفیر آلمان گفت: هرکس از کنار کشیدن از این توافق حمایت می کند باید «مسایل بزرگتر» نظیر خطر روزافزون ازسرگیری غنی سازی توسط ایران، خطر رقابت تسلیحات هسته‌ای در یک منطقه بی ثبات و تاثیر آن بر تلاش های جهانی برای عدم اشاعه هسته‌ای را در نظر بگیرد.

وی افزود: «این کار چه پیامی را به کشورهایی نظیر کره شمالی خواهد داد؟ این پیام را که دیپلماسی قابل اتکا نیست و اینکه شما نباید به توافقات دیپلماتیک اعتماد کنید و به نظرم این مساله بر اعتبار ما در غرب تاثیر خواهد گذاشت وقتی ما به توافقی که ایران نقض نکرده است احترام نگذاریم.»

سفرای اروپایی گفتند اگر آمریکا از این توافق بیرون برود آنها هر کار ممکنی را برای حفظ شرکتهای مستقر در اروپا که با ایران دادوستد دارند از تحریم‌های دوباره اعمال شده آمریکا صورت خواهند داد.

کیم داروچ سفیر انگلیس در واشنگتن گفت: ترامپ و ترزا می نخست وزیر انگلیس هفته گذشته در نیویورک نیمی از بحث خود را به ایران اختصاص دادند هرچند ترامپ تصمیم خود را فاش نکرد. 

سفیر انگلیس افزود: می بار دیگر توضیح داد چرا انگلیس از این توافق حمایت می کند و آن را مساله امنیت ملی می بیند.

داروچ گفت: «مادامی که ایران به این توافق از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است ما به حمایت از آن ادامه می دهیم.»

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت کشورهای دیگری که این توافق را امضا کرده اند نظیر روسیه، چین و ایران به روشنی گفته اند از مذاکره دوباره درباره این توافق حمایت نمی کنند.

همچنین «فون در لاین» وزیر دفاع آلمان  درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا ضد ایران به ویژه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفت: «از دیدگاه ما توافق هسته ای ایران توافقی مناسب و درست است. تا هنگامی که ایران به شرایطی که در توافق آمده پایبند بماند ما (آلمان) نیز باید از مفاد توافق پیروی کند.» 

نظر شما