شناسهٔ خبر: 21587130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اشترن بررسی کرد

مهم‌ترین مسائل پیشِ‌روی مرکل در دور چهارم صدراعظمی

R31356/P1361/S8,89/CT7

یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی به مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیشِ‌روی مرکل در چهارمین دور صدراعظمی وی پرداخته تأکید کرد که سال‌های سختی در انتظار او است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته‌نامه "اشترن" در مطلبی نوشت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نوزدهمین انتخابات پارلمانی هم پیروز شد و می‌تواند خود را برای دور چهارم صدراعظمی در آلمان آماده کند. اما مرکل سال‌های سختی را  هم در دولت ائتلافی هم در پارلمان و هم حزب خود پیشِ‌رو دارد.

نویسنده در ادامه نوشت: برنامه کاری آنگلا مرکل قبل از شروع دوران چهارم صدراعظمی بسیار فشرده است؛ ماراتون مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی، سیاست جهانی و راستگراهای تقویت‌شده چالش‌های زیادی را برای او به وجود می‌آورند. چهار سال آینده برای مرکل سال‌های راحتی نخواهد بود. در این گزارش بر آنیم تا به پنج مورد از مهم‌ترین مسائل پیشِ‌روی مرکل بپردازیم.

ائتلاف دولتی سخت

بعد از رد تشکیل ائتلاف جدید از طرف حزب سوسیال دموکرات، برای مرکل تنها یک راه و آن هم تشکیل ائتلاف جامائیکا با احزاب سبز و لیبرال دموکرات باقی مانده است. این دو حزب در مذاکرات ائتلافی، اصول و مبناهای مد نظر خود را برای تشکیل یک دولت ائتلافی احتمالی خواهند داشت و با دست‌های خالی به این مذاکرات نمی‌آیند.

پس مرکل باید بدون اینکه در حزب خود نگرانی ایجاد کند با این احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی مصالحه کند. در صورت تشکیل چنین ائتلافی مرکل احتمالاً دوران ناآرامی را پیشِ‌رو دارد. لیبرال دموکرات‌ها و سبزها همه اقدامات لازم را به کار خواهند بست تا خط‌مشی مشخص خود در دولت را تقویت کنند.

اختلافات مرکل با حزب متحد سوسیال مسیحی

از سال 2015 به‌دلیل سیاست پناهندگان مرکل، اختلافات زیادی بین احزاب متحد مسیحی شکل گرفته است و هورست زیهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی تنها به‌زور مبارزات انتخاباتی مشترک، دوباره توانست اخیراً با حزب خواهرش (دموکرات مسیحی) همکاری کند، حالا نتیجه بد حزب سوسیال مسیحی در انتخابات پارلمانی و موفقیت چشمگیر حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بار دیگر تنش‌ها بین احزاب متحد مسیحی را زنده خواهد کرد، به‌خصوص اینکه در ایالت بایرن در پاییز سال 2018 انتخابات ایالتی برگزار می‌شود، تا آن زمان زیهوفر زندگی را برای مرکل سخت خواهد کرد. این حزب از جمله بر خواست خود برای تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان که مرکل با آن مخالف است تأکید خواهد کرد.

مشکلات مرکل در حزب شخصی

بعد از ریزش آراء حزب دموکرات مسیحی مرکل در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان، شرایط در این حزب هم برای مرکل ناراحت‌کننده‌تر خواهد شد؛ چرا که همچنین در حزب مرکل هم منتقدانی نسبت به سیاست پناهندگان صدراعظم و برخورد وی با حزب افراطی جایگزینی برای آلمان وجود دارد. آنها از رؤسای این حزب بازگشت به مواضع محافظه‌کارانه را درخواست می‌کنند به‌خصوص اینکه ظاهراً این مسئله غیر قابل تصور است که مرکل چهار سال بعد هم دوباره نامزد رأس این حزب شود. البته تا به حال یک نامزد برای جانشینی مرکل و ریاست این حزب وجود ندارد.

ورود حزب راست افراطی به پارلمان آلمان

در ائتلاف بزرگ به‌ندرت حملات سختی از پارلمان علیه مرکل شکل می‌گرفت، اما با ورود حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در پارلمان، دوران جدیدی برای مرکل آغاز می‌شود.

مقامات حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بعد از پیروزی چشمگیر در انتخابات پارلمانی اعلام کردند که می‌خواهند مرکل را شکار کرده و از میدان به‌در کنند. آنها در اولین اقدام می‌خواهند یک کمیسیون بررسی را تشکیل دهند تا اقدامات مرکل در بحران پناهندگان را شفاف‌سازی کنند. حملات مداوم راستگرایان افراطی در پارلمان آلمان در انتظار مرکل خواهد بود.

بحران‌های بین‌المللی

دوران قبلی صدراعظمی آلمان سرشار از بحران‌های بین المللی بود که بخش اعظمی از نیروی کاری مرکل را می‌گرفت. دنیا هنوز در آشفتگی قرار دارد. اوضاع آشفته اتحادیه اروپا، بحران دیپلماسی با ترکیه، جنگ در سوریه، یک رئیس جمهور غیر قابل پیش‌بینی در آمریکا و بحران کره شمالی و بحران هسته‌ای ایران تنها بخشی از این بحران‌های بین المللی پیشِ‌روی مرکل هستند، از این رو صدراعظم آلمان همچنین در آینده باید انرژی زیادی را صرف بحران‌های جهانی کند و این در حالی است که شرایط در خانه برای وی بسیار دشوارتر و غیر قابل پیش‌بینی‌تر شده است.

بر اساس نتایج رسمی موقتی انتخابات پارلمانی آلمان که بعد از شمارش همه آراء 299 حوزه انتخاباتی آلمان اعلام شده است در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان احزاب متحد مسیحی (حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) 33 درصد آراء، حزب سوسیال دموکرات، 20.5 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء سومین حزب قدرتمند آلمان شده و برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم به‌عنوان یک حزب افراطی با رویکردهای نژادپرستانه به پارلمان راه یافت.

احزاب بزرگ آلمان هم نسبت به دوره قبل با ریزش آراء قابل توجهی مواجه شده و حزب مرکل در عین پیروزی شکست تلخی را هم تجربه کرد.

انتهای پیام/*

نظر شما