شناسهٔ خبر: 21587123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نخست وزیر عراق: با همه پرسی کردستان کنار نخواهیم آمد

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بازدید از قرارگاه فرماندهی نیروهای مشترک اعلام کرد: ما برای گفتکو بر سر نتایج همه پرسی آمادگی نداریم و با این مسئله کنار نخواهیم آمد.

صاحب‌خبر -

نخست وزیر عراق افزود: همه پرسی در شرایطی برگزار شد که هیچ طرف بین المللی آن را به رسمیت نشناخت.

العبادی اعلام کرد، نیروهای ما به مبارزاتشان در میدان های نبرد ادامه می دهند و در این مسیر برخی از اتفاقات ثانوی، چون همه پرسی آنان را به خود مشغول نخواهد کرد.

نخست وزیر عراق گفت ما همچنان تدابیر لازم را خواهیم اندیشید، حمایت از شهروندان در منطقه کردستان بخشی از مسئولیت های ماست.

وی افزود، در پی آن نیستیم تا با استفاده از زور شرایطی را تحمیل کنیم بلکه اعتماد ما به قانون اساسی است.

به نتيجه همه پرسی توجهي نخواهيم داشت 

العبادی درباره همه پرسی ادامه داد: این اقدام غیر قانونی است و دادگاه فدرال هم حکمش را در این زمینه صادر کرده است با این حال شاهد برگزاری خلاف قانون آن بوده ایم. در چنین شرایطی قانون اساسی میان ما و آنها داوری خواهد کرد و اگر در مفادی از قانون اساسی اختلاف نظر داشته باشیم دادگاه فدرال وارد عمل خواهد شد در نتیجه تفسیر قانون اساسی نه حق آنان و نه حق هیچ طرف دیگری است.

وی گفت: همه پرسی در شرایطی برگزار شد که هیچ یک از طرف های بین المللی آن را به رسمیت نشناختند. نکته عجیب اینکه مقاماتی که تصمیم به برگزاری همه پرسی گرفته اند خودشان همه پرسی را برگزار و بدون هیچگونه نظارت قانونی و بیطرف، خودشان هم نتایجش را اعلام خواهند کرد. به همین دلیل این همه پرسی و نتایج آن هیچ ارزشی ندارد. اگر رویکرد آنان این بود که نظر افکار عمومی را بسنجند این کار را انجام دادند اما ما آمادگی گفتگو بر سر نتایج همه پرسی را نداریم به این دلیل که اصل همه پرسی غیر قانونی و تدابیر لازم برای برگزاری آن، چه از نظر استانداردهای بین المللی یا استانداردهای داخلی عراق و حتی استانداردهای داخلی کردستان، نادرست بوده است تا جایی که حتی رئیس پارلمان منطقه کردستان نیز آن را غیر قانونی خوانده است. در نتیجه ما به نتیجه این همه پرسی  توجهی نداریم.

وی یادآور شد: تدابیری را اتخاذ کرده ایم و در آینده نیز اتخاذ خواهیم کرد و هدف از این تدابیر این است که شهروندان کرد ما مجازات نشوند. ما از تلاش برای رفع نیازهای شهروندان کرد و دیگر شهروندان کوتاهی نمی کنیم ، از همه آنان حمایت و دفاع می کنیم اما عوامل ایجاد چنین تنش و فتنه ای در کشور را مسئول می دانیم،  اقدامشان در شرایطی انجام گرفت که مردم کشور برای مبارزه با تروریسم متحد شده بودند اما این کار سبب افزایش اختلافات قومی و مذهبی شده است. ما در این زمینه شهروندان را بی تقصیر می دانیم. حمایت تمامی شهروندان در کردستان را تضمین می کنیم.

حیدر العبادی ادامه داد: مناطق مورد اختلاف بر اساس قانون تا زمان مشخص نشدن وضعیت قانونی، باید تحت مدیریت و حاکمیت دولت فدرال در آید. ما در این زمینه تدابیری اندیشیده ایم. نیروهای امنیتی ما از تمامی شهروندان عراقی دفاع می کنند و شهروندان کرد نیز بخشی از عراقی ها هستند.

وی گفت: ما با دولت مذهبی مخالفیم چنانچه با نژاد پرستی مخالفیم . شاهد بودیم مردم عراق بدون در نظر گرفتن قومیت و مذهب با دشمن جنگیدند و در این شرایط تعجب آور است که برخی برای ترویج نژاد پرستی، قومیت گرایی و مذهبی گرایی تلاش کنند و در پی احیای مشکلاتی باشند که در گذشته وجود داشت، نظام بعثی صدامی با ظلم و طغیان علیه همه عراقی ها جنایت کرد و این اشتباه است که بخواهیم این جنایات را به اعراب یا مذهب خاص نسبت دهیم. این جنایات، کار جنایتکارانی بود که بدان اقدام کردند چنانچه کار آنانی بودکه با این جنایتکاران همراهی کردند. در میان همراهان جنایتکاران، کردها هم حضور داشتند یعنی آنانی که به کردها ظلم کردند هم از بعثی های عرب بودند و هم از بعثی های کرد چنانچه در ظلم به اعراب نیز بعثی های عرب و کرد نقش داشتند.

نخست وزیر عراق افزود: بار دیگر تکرار می کنم که مسئولیت آنچه که در کردستان انجام شده است با برگزارکنندگان همه پرسی است و بغداد همچون باقی مناطق عراق در این زمینه مسئولیتی ندارد. این که به شیوه ای نژاد پرستانه دیگر اقوام را عامل جنایات گذشته بخوانیم  اقدام خطرناکی است. نیروهای امنیتی و مسلح ما دیگر مثل نیروهای گذشته(بعثی) نیستند بلکه هدف آنان حمایت از شهروندان است، آنان در نینوا و موصل این هدف را ثابت کردند زیرا برای شهروندان جانفشانی نمودند، آنان مثل ارتش صدام نیستند که بخواهند با  استفاده از زور شرایطی را برکسی تحمیل کنند بلکه در این مسیر  قانون اساسی حاکم است.

العبادی خاطرنشان کرد: شیوه هایی چون تحمیل شرایط جدید، استفاده از زور برای تسلط بر برخی از اراضی یا کوچاندن اجباری برخی از شهروندان اتفاقاتی بود که در مراحل برگزاری همه پرسی رخ داده است، کوچ اجباری برخی از شهروندان، تهدید افرادی که به نوعی دیگر می اندیشیدند و اقدامات فریبکارانه برخی از اتفاقات بود که رخ داد، بسیاری از کارکنان مورد تهدید قرار گرفتند و در تماسی که با ما داشتند اظهار داشتند ما و خانواده هایمان را تهدید می کنند تا به اجبار در همه پرسی حاضر شویم. گزارشهایی مشابه از مناطق مورد اختلاف و حتی از سه استان زیر نظر کردستان دریافت شده است. این روند تداوم نخواهد یافت، این کار، اشتباه است. ما همچنان به شهروندان وفادار خواهیم بود، نیروهای ما که در میدان های نبرد می جنگند ، نبردشان برای شخص خاصی نیست بلکه برای عراق متحد و ملت متحد عراق می جنگند.

نظر شما