شناسهٔ خبر: 21587103 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیدگاه جالب یک پروانه‌شناس درباره تراریخته‌ها

R1014143/P1361/S2,19,23,24,25,1313/CT15

یک پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی درباره تراریخته‌ها از منظر اکولوژی و تنوع زیستی، دیدگاه‌های جالبی را عنوان می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "علیرضا نادری" یکی از مشهورترین و معتبرترین مجموعه‌داران علمی حشرات و پروانه‌ها در ایران و حتی جهان است، که در مجموعه علمی او بیش از 8 هزار نمونه پروانه از ایران وجود دارد که شامل حدود 420 گونه از 430 گونه شناخته‌شده در ایران است. همچنین او با مجموعه Callophrys naderii ,Amata naderii در حدود 16 تاکسون جدید برای علم  توصیف کرده است و 17 گونه جدید نیز برای کشور ثبت کرده است.

در این رابطه و با توجه به دانش خاص استاد نادری در حوزه حشرات در گفت‌وگویی با او، دیدگاه این پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی در زمینه تراریخت از منظر اکولوژی و تنوع زیستی را جویا شدیم.

نادری در این زمینه اظهار می‌کند: بنده اطلاعات کافی در زمینه ژنتیک و موارد دستکاری ژنتیکی ندارم و نمی‌توانم پاسخ دقیقی به این سؤال بدهم، ولی اگر این سؤال از بنده به‌عنوان پژوهشگر حوزه اکولوژی پرسیده شود خواهم گفت طبیعت میلیون‌ها سال است که به راه خود ادامه داده است و گونه‌ها همیشه راهکارهای مختلفی را برای بقاء انتخاب می‌کنند که به اصل انتخاب طبیعی معروف است.

این پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی ادامه می‌دهد: در این راه بسیاری از گونه‌ها منقرض شده و یا به وجود آمده‌اند. طبیعت همیشه در یک تعادل به سر می‌برد و همه نیروهای طبیعی مسیر تعادل‌یابی را طی می‌کنند.

نادری تصریح می‌کند: حال، انسان با ورود به عرصه طبیعت سعی در بر هم زدن تعادل آن را دارد، مثلاً کشاورزی به خودی خود یکی از عوامل تخریب طبیعت محسوب می‌شود، ولی اگر راهکاری بیابیم که این تخریب به حداقل میزان خود برسد بی‌شک بُرد کرده‌ایم.

وی بیان می‌کند: در رابطه با محصولات تراریخته هر دو طرف موافق و مخالف اذعان دارند که برخی از این محصولات به علف‌کش‌‌ها و آفت‌کش‌ها مقاومت دارند. گرچه هنوز دلایل علمی معتبری برای بیماری‌زایی مستقیم این محصولات وجود ندارد، ولی یکی از تبعات این محصولات می‌تواند جریان ژنی از این ارقام به سایر ارقام حداقل از جنس مشابه باشد.

استاد مؤسسه طبیعت تصریح می‌کند: همچنین می‌تواند مصرف سموم را افزایش دهد زیرا کشاورز دیگر با خیال راحت و خالی از دغدغه احتمال آسیب‌دیدگی محصول بر اثر مصرف سموم شیمیایی، علف‌کش یا آفت‌کش را در مزارع استفاده می‌کند تا ریشه آفت یا علف هرز را به‌اصطلاح در آورد.

نادری ادامه می‌دهد: حال آنکه نه‌تنها این موجب افزایش بیماری‌های ناشی از مصرف سموم می‌شود بلکه علم اکولوژی به ما می‌گوید که در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز گیاهان خودروی مقاوم‌تری در مزارع تولید می‌شوند و مقاومت گیاه تراریخته می‌بایست افزایش یابد یا به‌عبارتی تراریخته‌های جدید تولید شوند و باز هم افزایش مصرف سموم در پیش خواهد بود و این چرخه ادامه دارد.

این پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی در پایان خاطرنشان می‌کند: به هر حال استفاده از تراریخته‌ها مسلماً در کوتاه‌مدت موجب افزایش تولید می‌شود ولی این ظاهر کار است.

انتهای پیام/*

نظر شما