شناسهٔ خبر: 21587089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

راه اندازی "قطار قم ـ کربلا" تحولی بزرگ در سفر عتبات و عالیات

R7854/P1361/S6,62/CT7

با نزدیکی به ایام اربعین و تقاضای فراوان جامعه، ایده راه اندازی قطار مستقیم قم ـ کربلا جامه عمل به خود پوشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، راه‌آهن قم به‌عنوان شاهراه مواصلاتی خطوط ریلی  شمال به جنوب و شرق به غرب نقش کارکردی مؤثری در ایفای نقش حمل بار و مسافر در راه آهن جمهوری اسلامی ایران دارد. ارتباط با خطوط ریلی اصفهان، هرات و محور قدیم و جدید راه‌آهن تهران از ویژگی‌های مهم دیگر راه‌آهن استان قم است.

ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه در کنار ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در طول یک ماه به همراه ورود و خروج بیش از 50 راه قطار مسافربری و 30 راه قطار باری در روز، جایگاه ویژه‌ای به خط راه‌آهن قم داده است. همچنین در 5 ماهه نخست سال 96، بیش از 789 هزار نفر وارد ایستگاه مرکزی استان قم شده که نسبت به 5 ماهه نخست سال 95 رشد 21.5 درصدی را نشان می‌دهد.در ضمن در 5 ماهه نخست سال جاری 330 هزار و 22 تن مقدار تناژ بارگیری و 294 هزار 380 تن نیز تناژ تخلیه بار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 479 و 258 درصد رشد داشته است.

با توجه به نقش ظرفیت بار موجود در مجاورت خطوط و ایستگاه‌های راه‌آهن استان قم و با عنایت به منویات رهبری معظم انقلاب در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در  اتصال شبکه ریلی به مراکز بزرگ اقتصادی، صنعتی و اداری می‌توان بااتصال این شبکه ریلی به شهرک‌های بزرگ صنعتی استان مانند شکوهیه و گمرک قم تحول نوینی در عرصه پویایی راه‌آهن قم ایفا کرد چراکه ظرفیت فعلی راه‌آهن قم در زمینهٔ حمل نقل بار بیش از 18 میلیون تن بار در طول سال است که در حال حاضر تنها نزدیک به یک‌میلیون تن بار از این طریق جابه‌جا می‌شود.

راه‌آهن قم سومین خط پرتردد کشور

اهمیت مذهبی استان قم و موقعیت زائر خیز بودن ویژه این شهر که سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون مسافر است سبب می‌شود که از ظرفیت راه‌آهن استان قم برای رونق و پویایی اقتصادی استفاده مفیدتری کرد چراکه ورود گردشگر به یک شهر با ایجاد اشتغال و رونق فعالیت‌های اقتصادی رابطه‌ای مستقیم دارد که برای افزایش ورود مسافر به یک شهر لازم تا  بسترسازی‌های لازم انجام بگیرد.

مدیرکل آهن استان قم با تأکید بر ظرفیت بالای راه‌آهن قم اظهار داشت: ظرفیت ریلی استان قم بسیار بالاست و از نظر میزان مسافران ورودی و خروجی در جایگاه سوم کشور بعد از تهران و شهر مقدس مشهد قرار دارد.

محسن اعتماد بابیان خصوصیات کم‌نظیر راه‌آهن مرکزی استان قم عنوان کرد: قرار گرفتن راه‌آهن قم در مرکز شهر یک نعمت و موهبت بزرگ است که نظیر آن در شهرهای دیگر مشاهده نمی‌شود که باید از این ویژگی بسیار مناسب بهترین استفاده را کرد.

سوت قطار قم ـ کربلا به گوش می‌رسد

سالانه بیش از 2 میلیون زائر عراقی وارد ایران می‌شود درحالی‌که تعداد زائران ایرانی عتبات عالیات بسیار بیشتر از این میزان است و تنها در اربعین سال 95 بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی حماسی این روز شرکت کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد از مرز 2.5 میلیون نفر نیز بگذرد بنابراین راه‌اندازی قطار مستقیم قم- کربلا ایده‌ای است که می‌تواند موفق باشد و تحول مناسبی نیز در آسایش و رفاه مسافران هر دو کشور داشته باشد.

مدیرکل راه‌آهن استان قم تأکید کرد: مسئولان ارشد استانی با ایده قطار قم- کربلا موافقت قطعی خود را اعلام کرده‌اند و در تلاش هستیم تا به‌زودی این خط راه‌اندازی شود.

نکته قابل‌تأمل در رابطه با راه‌اندازی قطار قم- کربلا این است که این قطار مختص ایام اربعین نیست و با توجه به تقاضای فراوان جامعه برای سفر عتبات و مزایا و امنیت بالای خطوط ریلی می‌تواند حداقل به‌صورت هفتگی یک سفر از قم به کربلا و بالعکس داشته باشد.

اعتماد کشور با اشاره به تقاضای زیاد مسافران ایرانی و عراقی برای راه‌اندازی قطار قم- کربلا عنوان کرد: حجم تقاضاها در این رابطه بسیار زیاد است و با توجه به سفر مداوم زائران ایرانی و عراقی برای زیارت اماکن مذهبی دو کشور اعتقادداریم که پس از اربعین نیز به‌صورت هفتگی این قطار به سرویس‌دهی مشغول باشد.

گزارش از اصغر شهبازی

انتهای پیام/

نظر شما