شناسهٔ خبر: 21586956 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رويداد

صاحب‌خبر -

معاون مرکز فضای مجازی درباره پیامک‌های تبلیغاتی هشدار داد
اخطار به وزارت ارتباطات
مهر: معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارائه تذکر به وزارت ارتباطات برای رفع مشکل مزاحمت‌های پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده خبر داد. امیر خوراکیان با اشاره به تکلیف مرکز ملی فضای مجازی برای نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد در اجرای مصوبه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده،  اظهار کرد: موضوع ساماندهی ارسال و دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در جلسات ۲۶ تا ۲۹ سال ۹۳ کمیسیون ارتقای محتوای فضای مجازی طرح شد و پس از تصویب در این کمیسیون، در بهمن‌ماه سال ۹۳ در ۶  بند به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسید. وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی مسئولیت نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد را در اجرای این مصوبه برعهده دارد، ادامه داد: مطابق با این مصوبه مقرر شد کارگروهی با محوریت وزارت ارشاد و حضور نهادهای مرتبط برای ساماندهی پیامک‌های انبوه تشکیل شود و براین اساس تاکنون بیش از ۱۵ جلسه از سوی این کارگروه تشکیل شده است که مرکز ملی فضای مجازی برآن نظارت دارد.  خوراکیان با اشاره به اینکه در این کارگروه محورهای مختلفی از ساماندهی پیامک‌های انبوه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: نظارت ما حاکی از آن است که در حوزه محتوای پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده، شرایط نسبتا خوبی مطابق با مصوبه مذکور حاکم است و مشکلاتی که تا پیش از این در حوزه محتوای این پیامک‌ها بوده با تصمیمات اخذشده و هماهنگی‌های صورت‌گرفته، کاهش یافته است.  وی افزود: در این زمینه مطابق با ضوابط محتوایی پیام‌رسان‌ها که براساس ضوابط محتوایی نشر دیجیتال مصوبه هیئت وزیران، تهیه شده است، بسیاری از مشکلات محتوایی در پیامک‌ها رفع شده است. پاسخ‌گویان در این زمینه مشخص هستند و اخذ مجوز از طریق وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. در همین حال سامانه‌های ۸۰۰ و ۱۰۰۰۱۳۱۴ برای دریافت و عدم دریافت پیامک‌ها و نیز ارائه شکایت از سوی کاربران ایجاد شده است. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه معتقدیم ساماندهی کلی در حوزه محتوای پیامک‌های انبوه صورت گرفته و مثبت است و با بیان اینکه گزارش این جلسات هر شش ماه یک بار به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می‌شود، گفت: هم‌اکنون مشکل اساسی مربوط به یک‌سری از اقدامات فنی و زیرساختی است که در دستور بررسی کارگروه ساماندهی پیامک‌های انبوه قرار دارد. وی توضیح داد: مشکلی که کاربران تلفن‌همراه با آن روبه‌رو هستند این است که در سامانه لغو پیامک‌های تبلیغاتی که وزارت ارتباطات راه‌اندازی کرده است براساس درخواست مشترک برای لغو سرویس، تمامی پیام‌های تبلیغاتی وی، قطع می‌شود و مشترک قدرت انتخاب پیامک‌ها را متناسب با خواسته خود ندارد.

معاون علمی رئیس‌جمهور:
راه‌اندازی شبکه نوآوری در کشور
ایسنا: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از راه‌اندازی شبکه نوآوری در کشور خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این شبکه امکان تبادل اطلاعات فراهم می‌شود. سورنا ستاری در بازدید از پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت توسعه ICT در کشور، گفت: توسعه این تکنولوژی در کشور بسیاری از رانت‌ها و فسادها را از بین می‌برد. براساس اعلام روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به نمونه‌هایی از هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل، تأکید کرد: در برابر توسعه ICT مخالفت‌هایی وجود دارد اما توسعه این تکنولوژی فواید بسیاری برای کشور دارد و باید به‌طور جدی پیگیری شود.

ویلچرهای خودکار مجهز  به رادار معلولان را به مقصد می‌رسانند
مهر: به‌تازگی در دو کشور سنگاپور و ژاپن از ویلچرهای خودکاری استفاده شده که می‌توانند افراد معلول را بدون نیاز به دخالت انسان به مقصد برسانند. سالمندان و افراد دارای ناتوانی‌های حرکتی با استفاده از ویلچرهای یادشده می‌توانند به‌راحتی به مقصد برسند. برای این کار آنها فقط باید یک برنامه تلفن همراه را  روی گوشی‌های خود نصب کنند. ویلچرهای یادشده ابتدا در بیمارستانی در سنگاپور و سپس در فرودگاهی در ژاپن به کار گرفته شدند تا جابه‌جایی معلولان و سالمندان را تسهیل کنند. طراحی ویلچر مورد استفاده در سنگاپور که اسمارت یا هوشمند نام گرفته، از ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. رایانه روباتیک این ویلچر از داده‌های سه رادار برای نقشه‌خوانی و مسیریابی استفاده می‌کند. سپس الگوریتم مکان‌یابی ویلچر مذکور، موقعیت آن را  روی نقشه مشخص می‌کند. در ادامه کاربر مقصد خود را از طریق برنامه موبایلی ویژه‌ای مشخص می‌کند تا حرکت به سمت آن  آغاز شود.
ویلچر مشابه ژاپنی‌ها که Whill Model M نام دارد، از دو رادار برای شناسایی و کشف محیط اطراف بهره می‌برد و از فناوری حرکت خودکار پاناسونیک بهره می‌گیرد. این ویلچر هم از طریق یک برنامه موبایلی خاص عمل می‌کند.

نظر شما