چکیده
کودکان و نوجوانان، بیشترین و دائمی ترین مخاطبان تلویزیون هستند، این درحالی استکه بخش قابل توجهی از برنامه ها برای بزرگسالان ساخته شده است و متناسب با درک و تجربه زیستی آنها نیست و ممکن است به رشد ذهنی، احساسی، اخلاقی و جسمی آنها لطمه بزند. برای حفاظت از کودکان در قبال برنامه های نامناسب یا زیانبار، در اغلب کشورها، نظام درجه بندی برنامه های تلویزیونی ایجاد شده است. این پژوهش با هدف شناخت مبانی نظری و نیز وجوه تشابه و تمایز این نظام در کشورهای اسلامی با کشورهای اروپایی و امریکایی، با روش اسنادی (شامل مطالعه قوانین، مقررات، سیستم ها و فرایندهای قانونگذاری، اجرا، نظارت و کنترل) در کشورهای امریکا، فرانسه، مالزی و ترکیه انجام شده است. یافته ها نشان می دهد این نظام ها در همه کشورها با استفاده از رده بندی سنی، بر اساس نظام نشانه ای مرکب از حروف، اعداد و علایم مثبت و منفی، تعریف میشود که بر مبنای قانون و تحت حاکمیت نهاد تنظیم مقررات رسانه ها (نهاد مستقل قانونی با وظایف قانون گذاری، اجرایی و نظارتی ـ قضایی) و در چارچوب دستورالعمل های مدون اجرا می گردد و عمده تمایز آنها در خصوص ممنوعیت ها و محدودیت های محتوا و چگونگی تعیین و تعریف محتوای مشمول درجه بندی بر حسب سنین مختلف، بر اساس نظام هنجاری جامعه، اعم از گفتار نامناسب، برهنگی، موضوعات و روابط بزرگسالان، روابط یا ارجاعات جنسی مجاز، بزه و ناهنجاری هاست.
کلیدواژه ها: تلویزیون؛ کودکان؛ نظام درجه بندی برنامه ها
نویسندگان:
علی اصغر کیا: دکترای علوم ارتباطات،دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
رضا بهنام راد: دانشجوی دکترای علوم ارتباطات ، دانشگاه علامه طباطبایی
فصلنامه پژوهش های ارتباطی - دوره 24، شماره 90، تابستان 1396.
∎
نظر شما