شناسهٔ خبر: 21586860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با تسنیم:

کشاورزان کرمانشاهی برای تهیه پیاز زعفران با مشکل مواجه هستند

R41380/P1361/S6,68/CT1

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان کرمانشاهی تهیه پیاز زعفران است گفت: سهمیه ۲۰ تنی پیاز زعفران استان تنها برای سه هکتار از اراضی کافی است.

صاحب‌خبر -

رضا زارعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه برای کشت زعفران در استان تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات زعفران‌کاران استان کرمانشاه تهیه پیاز زعفران است و تنها 20 تن سهمیه برای استان در نظر گرفته شده که به دلیل کمبود به اجبار از راههای دیگری تهیه می‌شود.

زارعی با بیان اینکه اکنون سطح زیر کشت زعفران در استان کرمانشاه 92 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود امسال به 115 هکتار برسد افزود: سهمیه پیاز زعفران در نظر گرفته شده برای استان کرمانشاه 20 تن و تنها برای سه هکتار از اراضی کافی است.

وی با اشاره به اینکه مجموع تولید زعفران کشور 311 تن است عنوان کرد: سطح زیر کشت زعفران در استان در سال گذشته 82 هکتار بود و با توجه به افزایش 10 هکتاری در هر سال امسال به 92 هکتار رسید و براساس پیش‌بینی‌ها به 115 هکتار می‌رسد.

زارعی با بیان اینکه تسهیلات ویژه‌ای برای کشت این محصول به‌ویژه برای شهرستانهای روانسر، صحنه و دالاهو در نظر گرفته می‌شود گفت: میزان تولید زعفران سال گذشته 220 کیلوگرم بود و براساس پیش‌بینی‌ها امسال به 276 کیلوگرم می‌رسد.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات محصولات گرمسیری همچون زعفران گفت: واردات محصولات مناطق گرمسیری جز نارگیل، موز و عنبه در کشور ممنوع است و در این صورت به طور قطع از طریق قاچاق وارد می‌شود.

زارعی با بیان اینکه گیاه گلرنگ به هیچ عنوان جایگزین زعفران نیست عنوان کرد: این گیاه ظاهری شبیه به زعفران دارد و گاهی به عنوان زعفران تقلبی عرضه می‌شود اما رنگ و بو و هیچ خاصیتی ندارد و واردات قانونی برای آن تعریف نشده است.

وی زمان کشت و برداشت زعفران را از اواخر مهر ماه اعلام کرد و گفت: این محصول در 12 شهرستان از جمله کرمانشاه، صحنه، سنقر و کلیایی و دالاهو قابلیت کشت دارد و محدودیت کشت با توجه به شرایط نامساعد جوی در شهرستانهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین است.

زارعی با بیان اینکه زعفران محصولی اقتصادی برای کشاورزان محسوب می‌شود عنوان کرد: زعفران محصولی کم‌آب‌بر با اشتغالزایی بالا است که طی هفت تا 9 سال قابل بهره‌برداری است و نیازی به فناوری پیچیده، ماشین‌آلات سنگین و انبار ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما