شناسهٔ خبر: 21586809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با 11 محصول پرمخاطب نمایشگاه خودروی فرانکفورت آشنا شوید

با 11 محصول پرمخاطب نمایشگاه خودروی فرانکفورت آشنا شوید

نمایشگاه خودروی فرانکفورت که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و مهم‌ترین گردهمایی خودروسازان دنیا در کشور آلمان به حساب می‌آید، زمینه‌ساز حضور برندهای موفق و شناخته شده جهان بخصوص آلمانی‌ها شده است. علاوه بر خودروسازان آلمانی، امسال خودروسازان اروپایی و آسیایی هم شانس حضور در این نمایشگاه را به دست آوردند تا آخرین دستاوردها و پرچمداران خود را از 23 شهریور تا دوم مهر 96 به نمایش بگذارند.

صاحب‌خبر -

از آغاز شکل‌گیری این نمایشگاه در ابتدای دهه 90 تاکنون، هرساله به‌علت افزایش تعداد بازدیدکنندگان و غرفه‌داران این رویداد به دو بخش خودروهای مسافربری و وسایل نقلیه تجاری تقسیم شده که اکنون به صورت متناوب برگزار می‌شوند. در سال‌های فرد، نمایشگاه خودروهای مسافربری در شهر فرانکفورت و در سال‌های زوج در شهر هانوفر برپا می‌شود. در دوره قبل، 2066 غرفه‌دار از 45 کشور جهان در فضایی به مساحت 265هزار مترمربع از 322 محصول جدید رو‌نمایی کردند. 25هزار نفر نیز از این دستاوردها بازدید کردند و کشور چین در رتبه برتر ده کشور خارجی شرکت‌کننده قرار گرفت. در ادامه با 11خودروی تولیدی یا مفهومی نمایشگاه فرانکفورت که بیش از دیگر مدل‌ها مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفتند، آشنا می‌شویم.

پورشه کاین توربو

قوی‌تر ومجهزتر

قدیمی‌ترین شاسی‌بلند پورشه، کاین نام دارد و در حقیقت از جذاب‌ترین خودروهای دنیا در این رده نیز به‌شمار می‌رود. نسل جدید این خودرو، چندی پیش رونمایی شد و در نمایشگاه فرانکفورت، نسخه‌ مجهز به پیشرانه‌ توربو با امکانات رفاهی بیشتر به نمایش عمومی درآمد. کاین توربو، در نمونه فول‌آپشن، از معدود شاسی‌بلندهای دنیا ست که حتی از یک ب‌ام‌و ام2 هم سریع‌تر است و می‌تواند در 3/7 ثانیه به سرعت صدکیلومتر بر ساعت برسد.

هرچند ظاهر این خودرو، تفاوت قابل توجهی با نسل قبلی ندارد، اما آن‌قدر در مباحث فنی ارتقا یافته است که قیمت 165هزار دلاری (حدود 643میلیون تومان) خود را توجیه می‌کند. کاین توربو به پیشرانه‌ V8 تویین‌توربو 4/0 لیتری مجهز است که می‌تواند 550 اسب بخار قدرت تولید کند و در زمان حدود چهار ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این شاسی‌بلند به 286کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته پورشه پکیجی با نام Sport Chrono برای کاین عرضه خواهد کرد که در صورت سفارش آن، توانایی‌های کاین افزایش می‌یابد.

پورشه 911 جی‌تی3

ابرخودروی شهری

مدل 911، خودرویی اسپرت و محبوب است که در نسخ پرقدرت جی‌تی3 (GT3) به نهایت توانایی خود می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مردم، 911 جی‌تی3 را مخصوص پیست و نامناسب برای سفرهای طولانی تصور کنند. پورشه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت با رونمایی از نسخه‌ تورینگ 911 جی‌تی3، ثابت کرد با محصولی که توانایی‌های یک ابرخودرو دارد هم می‌توان از رانندگی روزمره و حتی سفرهای برون‌شهری لذت برد. این خودرو مجهز به پیشرانه 500 اسب بخار تنفس طبیعی 4/0 لیتری شش سیلندر است که در مدل جی‌تی3 معمولی هم وجود دارد. قیمت اصلی این خودرو هنوز مشخص نیست، اما آن گونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بیش از 145 هزار دلار (بیشتر از 565میلیون تومان) در مدل استاندارد 911 جی‌تی3 قیمت‌گذاری خواهد داشت.

کیا پروسید مفهومی

زیباترین خودروی نمایشگاه

به عقیده‌ کارشناسان، این مدل یکی از زیباترین خودروهای نمایشگاه فرانکفورت و البته از جذاب‌ترین طرح‌های تاریخ خودروسازی شرکت کیا به شمار می‌رود. کیا پروسید مفهومی، چهاردر، اسپرت و با صندوق بار جادار می‌تواند الهام‌بخش محصولات کیا در آینده‌ نزدیک باشد.

در نگاه ابتدایی به نظر می‌رسد طرح بدنه و ابعاد مدل مفهومی کیا پروسید کاملا جدید باشد؛ ولی بسیاری از نقش و نگارهای مدل‌های کیا، در طراحی بدنه‌ آن استفاده شده است. جلوپنجره و شیشه جلوی معروف کیا و طرح کاپوت از مدل استینگر الهام گرفته ‌شده است. تمام بخش‌های بدنه، نمایانگر خودرویی مدرن و مشخصا محصول شرکت کیا هستند. رنگ قرمز این مدل مفهومی موسوم به قرمز گدازه‌ای است که با ترکیب دستی از چند لایه رنگ سیاه، نقره‌ای کروم و قرمز به وجود آمده است.

هوندا اوربان مفهومی

آینه فناوری آینده

ظاهر این خودرو، مشابه هوندا سیویک مدل 1978 است، اما از نظر فناوری‌های به‌ کار گرفته شده در آن، تحسین‌برانگیز و شایسته‌ توجه محسوب می‌شود. با توجه به حضور موفق هوندا در بازار خودروهای هاچبک و کوچک شهری، مدل اوربان به لطف استفاده از پیشرانه‌ برقی، نشان از عزم هوندا در تولید چنین محصولی، در آینده نزدیک می‌دهد. عوامل مهم در قوای محرکه‌ برقی هوندا، مجموعه باتری سبک‌وزن و با ظرفیت بالا، سیستم مدیریت حرارت و سیستم ویژه‌ انتقال انرژی به خودرو و انتقال انرژی از خودرو به یک وسیله‌ دیگر است. این خودرو برای آینده‌ دور طراحی نشده و مدل نهایی اوربان EV سال 2019 در اروپا عرضه خواهد شد.

سوزوکی سوئیفت اسپرت

هاچبک فشرده اسپرت

سوزوکی از شرکت‌هایی است که میان غول‌های خودروسازی ژاپن نباید از آن غافل شد. این کمپانی به کمک کارخانه‌های بزرگ در هندوستان و دیگر کشورهای دنیا، تیراژ تولید بسیار بالایی دارد و تمرکز خود را بر محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب گذاشته است. مدل سوئیفت، از دیرباز یک هاچبک فشرده با توانایی‌های اسپرت محسوب می‌شود که جدیدترین مدل آن در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. سوئیفت اسپرت با پیشرانه‌ 1/4 لیتری بوسترجت، قدرت 138 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر دارد که به لطف کاهش وزن 80 کیلوگرمی، با میانگین مصرف سوخت کمتر از هفت لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌شود. وزن خالص این خودرو، 970 کیلوگرم خواهد بود و می‌تواند در زمان حدود 7/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

بنتلی کنتیننتال جی‌تی

قبای تازه برای خودرویی لوکس

تنها محصول اسپرت بنتلی، پرفروش‌ترین مدل این برند محسوب می‌شود و از سال 1382/ 2003 در نسخه‌های مختلف روی خط تولید قرار گرفته است. با گذشت 14 سال از طراحی کنتیننتال جی‌تی (GT)، نسل جدید آن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد تا یکی از جذاب‌ترین خودروهای لوکس و دو در جهان با چهره‌ای تازه معرفی شود. از مهم‌ترین مشخصات نسل جدید این خودرو می‌توان به کاهش وزن 80 کیلوگرمی، پیشرانه‌ جدید 12 سیلندر تویین‌توربو شش لیتری ساخت فولکس‌واگن اشاره کرد که 625 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن‌متر گشتاور دارد. با تجهیزات مدرن، بنتلی کنتیننتال جی‌تی در مدت زمان 3/7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن 333 کیلومتر در ساعت است.

بورگوارد ایزابلا مفهومی

لوکس و اسپرت

برند بورگوارد، زمانی از بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان بود، اما با مشکلات مالی مواجه شد و بیش از نیم قرن، در خاموشی به سر برد. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری چینی‌ها، بورگوارد را احیا کرده است. مدل کلاسیک بورگوارد ایزابلا، بین سال‌های 1333/ 1954 تا 1341/ 1962 تولید می‌شد و به‌عنوان محصولی دو در و اسپرت محبوبیت داشت. بورگوارد با هدف یادآوری اصالت خود و همچنین عرض اندام میان بزرگان خودروسازی دنیا، اقدام به رونمایی از طرح مفهومی ایزابلا در نمایشگاه فرانکفورت 2017 کرد. شرکت بورگوارد در زمینه تهیه باتری، با همکار استراتژیک خود یعنی ال‌جی الکترونیکس وارد عمل شده و دست به تولید باتری‌هایی زده که با هر بار شارژ کامل می‌تواند خودرو را تا 500 کیلومتر به حرکت درآورد و فقط با 30 دقیقه شارژ می‌تواند ظرفیت باتری را تا 80 درصد تکمیل کند.

مرسدس AMG پروژه یک

خیره‌کننده‌ترین محصول نمایشگاه

مرسدس بنز به ‌عنوان محبوب‌ترین خودروساز دنیا با تولید سوپر اسپرت پروژه یک، در مرکز توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو فرانکفورت قرار گرفته است. این شرکت تمام تلاش خود را انجام داده است تا محصولی هماهنگ با فناوری‌های موجود در خودروهای فرمول یک، همراه با اصالت مدل‌های کلاسیک بنز را به علاقه‌مندانش عرضه کند. شاید به همین علت، ابرخودروی پروژه یک بی‌شباهت به مرسدس CLR مدل 1998 و همچنین SL300 گالوینگ مدل 1953 نیست.

حداکثر سرعت این خودرو نزدیک به 350 کیلومتر بر ساعت است. هرچند این سرعت چندان زیاد نیز به نظر نمی‌رسد، اما برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، کمتر از شش ثانیه زمان کافی است. مرسدس پروژه یک، از پیشرانه‌ 1/6 لیتری شش سیلندر همراه با توربوشارژ برقی استفاده می‌کند که تا مرز 11 هزار دور بر دقیقه پیش می‌رود و به چرخ‌های عقب متصل است. این پیشرانه‌ که در قسمت عقب خودرو نصب شده، با دو موتور برقی روی چرخ‌های عقب هماهنگ شده تا در مجموع حدود 670 اسب بخار، قدرت فراهم شود. دو موتور برقی دیگر هم به‌صورت مجزا روی چرخ‌های جلو قرار گرفته‌اند که هر کدام 161 اسب بخار قدرت دارند. با این حساب، مجموع قدرت خروجی پروژه یک، نزدیک به هزار اسب بخار برآورد می‌شود.

آئودی آر.اس4 آوانت

هاچبک فوق سریع

باید قبول کرد هاچبک‌های متنوعی در سبد محصولات آئودی حضور دارند که در مدل‌های مختلف، برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقبا خواهند داشت. سری خودروهای آئودی که عبارت آر.اس (RS) یدک می‌کشند، بدون شک سریع‌ترین مدل‌های تولید انبوه دنیا در کلاس خود هستند. این موضع در آر.اس4 (RS4) آوانت بوضوح دیده می‌شود.

این خودرو، شبیه آئودی آر.اس5 کوپه، به پیشرانه 2/9 لیتری شش سیلندر توربوشارژ مجهز است تا قدرت 450 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتن‌متر فراهم کند. آئودی آر.اس4 آوانت، ظرف 4/1 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با قیمت 95 هزار دلار (حدود 370میلیون تومان) از گران‌ترین هاچبک‌های دنیا خواهد بود.

مینی جان‌کوپر ورکز جی‌پی مفهومی

هاچبک مخصوص پیست

رونمایی مینی، از یک خودروی مفهومی جذابیت خاصی ندارد؛ اما استفاده از نام جی‌پی (GP) که به مسابقات جایزه بزرگ اشاره می‌کند، عزم جدی مینی برای حضور در رقابت‌های رالی یا تولید محصولی در این سبک را نشان می‌دهد. حدود 60سال پیش، مینی حضور پررنگی در مسابقات رالی جهانی داشت و حالا ممکن است در فکر بازگشت به این رقابت‌ها باشد. نمونه نهایی جی‌پی می‌تواند علاقه‌مندان محصولات مینی را صاحب یک هاچبک سفارشی با توانایی‌های مخصوص پیست کند. پیتر شوارتزنباور، عضو هیأت مدیره گروه بی‌.ام.‌و، درباره این خودرو می‌گوید: کانسپت مینی جان کوپرورکز GP، سواری بدون محدودیت و عملکردی در سطح رقابت‌های موتور اسپرت ارائه می‌کند. این رانندگی سرگرم‌کننده، در خالص‌ترین شکل ممکن خواهد بود.

آئودی آر8 وی10 آر.دابلیو.اس

فناوری‌ بسیار پیشرفته

یکی از نکاتی که جذابیت محصولات شرکت خودروسازی آئودی را افزایش می‌دهد، استفاده از فناوری کواترو و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند آن است که در سوپر اسپرت آر 8 (R8) ، هم وجود دارد. اکنون مهندسان آئودی تصمیم به ساخت نمونه‌ای تک‌دیفرانسیل از آر8 وی10 (R8 V10) گرفته‌اند که هرچند صرفا با تکیه بر انتقال نیرو به چرخ‌های عقب حرکت می‌کند، مزایایی مثل وزن کمتر و لذت خالص رانندگی اسپرت ارائه می‌دهد.

موتور آر8 آر.دابلیو.اس (R8 RWS) مشابه مدل وی10 و از نوع اف‌اس‌آی (FSI) است که با حجم 2/5 لیتر، 540 اسب بخار قدرت و 540 نیوتون متر گشتاور دارد. نمونه آر.دبلیو.اس، حدود 40 کیلوگرم سبک‌تر از مدل استاندارد است و در زمان 3/7 ثانیه (0/2 ثانیه کندتر از مدل اصلی) به سرعت صدکیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت آئودی آر8 وی10 آر.دبلیو.اس (R8 V10 RWS) به 320 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و قرار است با قیمت 167 هزار دلار (حدود 651میلیون تومان) برای مدل کوپه و 183 هزار دلار (نزدیک به 714میلیون تومان) برای مدل اسپایدر فروخته شود. این در حالی است که حدود 40 هزار دلار، ارزان‌تر از نمونه‌ استاندارد کواترو خواهد بود.

محمدرضا نجفی

جام‌جم

منبع: extremetech

نظر شما