شناسهٔ خبر: 21586807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ماهنامه ارتش آمریکا:

هواپیمای «لاکهید یو-۲ » در برد موشک صیاد-۳ ایران قرار دارد

منبع: فارس

ماهنامه ارتش آمریکا نوشت: سرمایه گذاری ایران در ساخت موشک‌ها مبین این نکته است که مقام‌های نظامی این کشور نمی‌خواهند تنها به تجهیزات ساخت روسیه متکی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ماهنامه ارتش آمریکا در مطلبی با اشاره به افتتاح خط تولید موشک‌های جدید «صیاد-۳» در ایران نوشت: ایران به مدد توافق هسته‌ای و آزادی بسیاری از سرمایه‌هایش و نیز رفع برخی تحریم‌ها قادر به تقویت بودجه نظامی خود شده است.

به نوشته این نشریه، یکی از اولویت‌های اصلی ایران افزایش قابلیت‌های موشکی است و رسانه‌های این کشور از تلاش ایران در ساخت موشک سطح به هوای صیاد خبر داده‌اند.

بر این اساس، صیاد-۳ نسخه ارتقا یافته موشک صیاد-۲  بود که این آخری در نوامبر ۲۰۱۳ رونمایی شد و شبیه به موشک‌های «RIM-۶۶» است که این کشور قبل انقلاب و در دهه ۷۰ میلادی از آمریکا خریداری نمود.

این موشک ۷۵ مایل برد دارد و می‌تواند تا ارتفاع ۱۶ مایلی نیز برسد. اگر ادعای ایران درست باشد، هواپیمای «لاکهید یو-۲» در برد موشک صیاد-۳ قرار دارد.

لاکهید یو-۲ هواپیمای شناسایی دوربرد و بلند پرواز است که به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ساخته شد.

یو-۲ همچنین برای تحقیقات حسگرهای الکترونیکی، کالیبراسیون ماهواره‌ای و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماهنامه نوشته است: سرمایه گذاری ایران در ساخت موشک‌های صیاد-۳ و تلاش-۲ مبین این نکته است که با وجود خرید سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ و شاید در آینده اس-۴۰۰ از روسیه، مقام‌های نظامی این کشور نمی‌خواهند به تجهیزات دفاع هوایی ساخت روسیه متکی باشند.

ریم-۶۶ موشک‌ سطح به‌هوای دریا پایه آمریکایی است که شرکت ریتیان آن را برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی و تولید کرده‌ است.


 

ریم-۶۶

ریم-۶۶ صادرات موفقی هم داشت و به ژاپن، ترکیه، آلمان، هلند، ایران، کانادا، کره جنوبی، تایوان، لهستان، شیلی، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، فرانسه و یونان هم صادر شده ‌است که به جز فرانسه و یونان بقیه کشورها همچنان در حال به‌کارگیری آن هستند.

این موشک در نیروی دریایی ایران در میانه دهه  هفتاد میلادی ابتدا برای استفاده برای ناوشکن‌های «ببر» و «پلنگ» خریداری شد و سپس کشتی‌های جنگی دیگری از جمله تعدادی از قایق‌های موشک‌انداز کلاس «کمان»، هم به آن مجهز شدند.

«صیاد- ۲ » موشک سطح به هوای برد متوسط و ارتفاع بلند ساخت ایران با سامانه هدایت ترکیبی و موتور سوخت جامد است که رونمایی از آن در آبان ۱۳۹۲ توسط «حسین دهقان»  وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

 از توانایی‌های این موشک قابلیت بالای جنگال و ردیابی خودکار و مستقل  است. همچنین این سامانه به منظور پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیماهای پیشرفته جنگی طراحی و ساخته شده است.

گفته می شود با توجه به شباهت بسیار زیاد پرتابگرهای موشک صیاد -۲ با پرتابگرهای سامانه «پتریوت» آمریکا ایران پرتابگرهای این موشک را با الگوبرداری از نمونه آمریکایی ساخته باشد.

سامانه موشکی بومی تلاش نیز قادر است رهگیری و درگیری با اهداف را به طور همزمان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله کند.

نظر شما