شناسهٔ خبر: 21586400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

کارآفرینان استارت‌آپ می‌گویند موانع بر سر راه کسب و کارهای جدید چسبیده است

استارت‌آپ‌‌ها گرفتار آزمون و خطای تصمیم‌گیری می‌شوند؟

صاحب‌خبر - دو خاصیت قابلیت توسعه و تکرارپذیری کسب و کار جدید، ویژگی بارز استارت‌آپ‌ها است؛ کسب و کاری که سرمایه‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که هزینه اولیه کمتر و توان بیشتری برای بازگرداندن سرمایه اولیه دارد.
به گزارش خبرآنلاین، می‌گویند استارت‌آپ یک سازمان موقت است، یعنی وظیفه اصلی آن جست‌وجوی فوری مهمترین مدل کسب و کار در کمترین زمان ممکن است. در این میان البته چالش‌های بسیاری هم پیش‌روی فعالیت این کسب و کارهای نوین وجود دارد؛ نبود متولی خاص این حوزه در کشور و عدم سیاست‌گذاری کلان حاکمیت در کنار فقدان ساز و کارهای حمایتی و عدم واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی از مهمترین موانع حضور استارت‌آپ‌ها در اقتصاد کلان است.
درحال حاضر وضعیت مبهمی درخصوص مسئولیت‌پذیری وزارتخانه‌ها نسبت به استارت‌آپ‌ها وجود دارد و هر از گاهی تلاش‌های پراکنده‌ای در جهت حمایت صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت در این میان آزمون و خطا است که ماهیت وجودی استارت‌آپ‌ها را تشکیل می‌دهد؛ یعنی معلوم نیست که استارت‌آپ‌های ایرانی قرار است به کجا بروند.
کارآفرینان استارت‌آپ در ایران می‌گویند، موانع متعدد تولید و مالی در نظام اقتصادی کشور همچون وزنه سنگینی به پای کسب و کارهای جدید چسبیده است؛ به طوری‌که هرگونه چابکی را از آن سلب کرده است.
زهرا کریمی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه مازندران می‌گوید: «دسترسی به اینترنت و فعالیت در دنیای مجازی در جامعه ما رو به افزایش است؛ به همین دلیل فضا برای اینکه از این ابزار نوین، برای فعالیت اقتصادی استفاده شود، بسیار مثبت است. با این حال تعداد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت در ایران محدود است؛ هر اندازه که از نظر قانونی بر این کسب و کارها نظارت مستحکم‌تری شود و ساز و کار کنترل بیشتری برای آنها وجود داشته باشد، می‌توانند فراگیرتر شوند».
رشد قارچ‌گونه یا با هدف
این روزها هر سایت اینترنتی که باز می‌کنید، با هجوم تبلیغات گسترده مواجه می‌شوید؛ این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای از طریق این سایت‌ها درحال تبلیغات و خرید و فروش هستند و به هر نحو ممکن کسب و کاری راه انداخته اند .
کریمی اقتصاددان در این رابطه با افزایش کسب و کارهای اینترنتی می‌گوید: « هرچه ساز و کار کنترل و نظارت بر این کسب و کارها بیشتر باشد، فضا برای ادامه فعالیت این بخش، اطمینان بخش‌تر و زمینه برای رونق و گسترش این کسب و کارها فراهم‌تر می‌شود. مهم این است که کسب و کارهای اینترنتی در ایران درحال پیمودن مسیر رشد و توسعه هستند. اما اینکه این نوع از کسب و کار بتواند به عنوان یک کسب و کار گسترده برای افراد مختلف مطرح شود، به اعتمادی نیاز دارد که در فضای کسب و کار ما وجود ندارد. چراکه درحال حاضر بسیاری از مردم نگران تقلب و کلاهبرداری در این حوزه هستند. بنابراین در شرایط فعلی، سهم این نوع از کسب و کار در حد فروش کالا و عرضه خدمات در بازار اشتغال بسیار ناچیز است».
یکی از راهکارهای توسعه استارت‌آپ‌ها در ایران رویکرد فرادستگاهی است. این رویکری سبب می‌شود تا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت برای تقویت استارت‌آپ‌ها با هم هماهنگ باشند. کارشناسان می‌گویند، مادامی که چنین هماهنگی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که درصد قابل توجهی از اشتغال کشور به این بخش اختصاص یابد. هرچند به گفته کریمی راه اندازی این نوع کسب و کارها مثبت است، حتی اگر سهم اندکی داشته باشد.
پول، شرط اول
استارت‌آپ هم مثل هر ایده دیگری برای کسب و کار نیاز به یک نظام تامین مالی دارد تا بتواند سرمایه لازم را برای اجرای طرح‌های خود را تامین کند و مقدمات تبدیل آن به یک کسب و کار ادامه دار و قابل رشد آماده کند. اگرچه درحال حاضر تشکیلاتی مثل «صندوق نوآوری و شکوفایی» برای کمک به استارت‌آپ‌ها وجود دارد، اما این صندوق برای تامین مالی این حوزه از کسب و کار کافی نیست و باید نهادهای مربوط به این حوزه، شکل بگیرد. در چنین شرایطی می‌توان گفت شرایط مناسب برای ا ینکه حجم این شرکت‌های جدید و استارت‌آپ‌ها مهیا است و پس از آن می‌توانند در GDP و تولید ناخالص ملی سهم داشته باشند.
گزارش موسسات تحقیقاتی جهانی نشان می‌دهد که کشورهای توسعه یافته به دنبال سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد دلاری در حوزه استارت‌آپ‌ها هستند که این موضوع موجب، رشد جهانی این صنعت خواهد شد. براساس گزارش شاخص اقتصادی بازار آزاد داوجونز، تعداد ۴۰ استارت‌آپ اروپایی، با افزایش سرمایه توانسته‌اند ارزش خود را هر کدام ۱ میلیارد دلار یا بیشتر از آن افزایش دهند. ۱۷ شرکت از ۴۰ شرکت اروپایی که تعداد آنان نسبت به قبل دو برابر شده است، متعلق به انگلستان هستند که در میان آنها استارت‌آپ‌های مالی یا فین‌تک‌ها با ۸ شرکت، بیشترین سهم را دارا هستند. چنین رشدی از این صنعت نوپا برای کشورهایی که جمعیت جوان و تحصیل کرده همانند ایران دارند، می‌تواند سرمایه اولیه تلقی شود.

نظر شما