شناسهٔ خبر: 21586310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در نخستین نشست خبری وزیر ارشاد مطرح شد

فصلی تازه برای فرهنگ و هنر

حدود یک ماه پس از آن که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، سید عباس صالحی روز گذشته نخستین نشست رسانه‌ای خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد. در این مدت، یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به صالحی وارد شد، حضور نیافتن او در برنامه‌های فرهنگی و هنری بود. این غیبت باعث شده بود، اهالی رسانه و حتی برخی هنرمندان، وزیر جدید ارشاد را وزیری پشت‌میزنشین بدانند. در چنین شرایطی، روز گذشته صالحی نخستین نشست خود را برگزار کرد و در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره فضای جدید این وزارتخانه بیان کرد تا نوید فصلی تازه از فرهنگ و هنر را بدهد.

صاحب‌خبر -

گزارش 100 روزه

دولت روحانی، علاقه زیادی به ارائه گزارش صد روزه دارد؛ این را در دولت یازدهم تجربه کردیم و گویا در دولت دوازدهم هم شاهد آن خواهیم بود.

سیدعباس صالحی در نشست نخست خود با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به وزرا برای ارائه گزارشی از عملکرد صد روزه هر وزارتخانه گفت: یکی از اقداماتی که در یک ماه گذشته انجام شد، تبیین برنامه صد روزه وزارت ارشاد بود. ما این برنامه را تدوین کرده‌ایم و متعهد به اجرای آن در این بازه زمانی هستیم. این بسته صدروزه در چند حوزه تدوین شده که از جمله آنها بهبود فضای کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است و در این زمینه، ما دنبال شناسایی قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌هایی هستیم که مانع بهبود فضای کسب و کار در این حوزه‌ها هستند.

وزیر ارشاد افزود: بخش دیگری از اقدامات صدروزه به بحث شفاف‌سازی برمی‌گردد که در این راستا مقرر شده، تمام هزینه‌ها و بودجه برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع عموم مردم و شهروندان منتشر شود. ما هیچ قرارداد مخفی نخواهیم داشت و هر نوع حمایت قراردادی و کاری وزارت ارشاد از هر شخص حقیقی یا حقوقی، باید برای همه شهروندان مشخص و شفاف باشد؛ مردم حق دارند بدانند چه کسانی در وزارت ارشاد از حمایت برخوردار می‌شوند و به چه شکل.

اقتصاد مطبوعات

صالحی درباره مشکلات فراروی مطبوعات بویژه بخش خصوصی اظهار کرد: اقتصاد مطبوعات ما، گرفتار اختلال است که این اختلال، عوامل بیرونی و درونی دارد. از یک سو، فضای مجازی یک فضای پرآشوب محسوب می‌شود که رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ما هستند. از سوی دیگر، رسانه‌های بیرونی رقیب رسانه‌های رسمی داخلی ما محسوب می‌شوند. همچنین شاهد هستیم که تعداد رسانه‌های غیرحرفه‌ای روبه افزایش است و کار را برای رسانه‌های حرفه‌ای سخت می‌کنند. این عوامل، اقتصاد مطبوعات را دچار اختلال کرده، اما این‌که صرفا به حمایت‌ مالی دولت برای برجا ماندن مطبوعات فکر کنیم، به نظر نمی‌رسد روند مطبوعات را به جایی برساند. گرچه این رویکرد قطع نمی‌شود، اما نیازمند اصلاح درونی و ساختارمندتری هستیم.

او ادامه داد: باید برای موج جدید اقتصاد و مطبوعات فکر شود. تجمع‌سازی کمپانی‌های مطبوعاتی و چند پیشنهاد دیگر که می‌توانیم این بحث را پیش ببریم، می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند. رسانه‌های جمعی ما شرایط سختی دارند و باید با برنامه‌ریزی جدی به طرف احیا شدن و تغییر شرایط بروند.

فیلم‌های توقیفی

دیگر سوالی که از وزیر ارشاد پرسیده شد، رفع تکلیف فیلم‌های توقیفی بود. او توضیح داد: باید سرمایه‌گذاری‌هایی که برای فیلم‌ها می‌شود، مورد احترام قرار گیرد و اجازه ندهیم فیلمی تولید شود، اما امکان عرضه پیدا نکند. تعداد فیلم‌های توقیفی اندک است و طی این چهار سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و نباید تصور آن را اغراق‌آمیز جلوه دهیم. بین مسیر شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش آنها نباید گسل باشد که فیلمی از مرحله ساخت عبور کند، اما در شورای نمایش مورد عدم پاسخگویی قرار گیرد. گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا بتوانیم ساختار مستقرتر و قابل اعتمادتری برای رفع فاصله این دو شورا ایجاد کنیم.

لغو کنسرت‌ها

همان طور که انتظار می‌رفت، یکی از پرسش‌ها از وزیر ارشاد به مساله لغو کنسرت‌ها برمی‌گشت که خبرنگاری از وزیر پرسید. صالحی نیز در پاسخ گفت: مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد، از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه من است و با همین رویکرد در این یک ماه در حال گفت‌وگو بودیم، علائم‌ روشنی نشان داده شده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد.

صالحی ادامه داد: ما برای هر موضوعی باید به اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی، اعتماد رسانه‌ای ما را می‌تواند کاهش دهد. در این ایام، مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آنها اندک بوده است. نکته‌ای که من دارم، این است که حتی لغو یک‌ مجوز غلط است، چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسند و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسئولان باید خودمان مسائلمان را با هم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.

وضعیت فیلم رستاخیز

وزیر ارشاد در باره فیلم سینمایی رستاخیز گفت: مساله رستاخیز مربوط به دولت قبل است. سازمان سینمایی گفت‌وگوهایی داشته و به جمع‌بندی رسیده است. مثل هر قرارداد و تعهدنامه‌ای، طبیعتا با آن مبنا حرکت کرده و به تعهدات عمل خواهد کرد. آنچه میان سازمان سینمایی با صاحبان فیلم رستاخیز بوده، طبق قرارداد در حال اجراست.

او اضافه کرد: سازمان سینمایی و تهیه کننده از قبل مشارکتی داشته‌اند. بر آن مبنا مبلغ خسارتی را به تهیه‌کننده پرداخت کرده‌ایم و نمایش و اکران خارجی فیلم انجام شده، ولی نمایش داخلی هنوز انجام نشده است.

تغییرات در بدنه ارشاد

شاید برای کارمندان وزارت ارشاد، نگرانی از تغییراتی وجود داشته باشد. صالحی در باره نگاهش به ایجاد تغییر در مدیران وزارت ارشاد گفت: همان طور که قبلا گفته‌ام، نگاه من این نیست که تغییر اصالت دارد، همان طور که ثبات هم اصالت ندارد. برای من آنچه ارزش دارد، برنامه و کارکرد است و در این ارتباط، گاهی ممکن است نیاز به افراد جدید باشد و افراد قدیمی به هر دلیلی تغییر کنند.

نظر شما