شناسهٔ خبر: 21586006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش جام‌جم از دلایل اجرا نشدن قانون ضد حقوق‌ نجومی

سامانه فراموش شده حقوق مدیران د ولتی

در حالی که طبق قانون برنامه ششم توسعه و به منظور جلوگیری از تکرار ماجرای حقوق‌های نجومی، دولت مکلف به ایجاد سامانه اعلام حقوق مدیران و مسئولان است؛ اما با گذشت شش ماه از ابلاغ این برنامه هنوز خبری از این سامانه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم،‌ ایجاد سامانه انتشار حقوق مدیران و مسئولان، وعده‌ای است که به قبل از قانون برنامه ششم برمی‌گردد. در 14 تیرماه سال گذشته زمانی که ماجرای حقوق‌های نجومی به اوج خود رسیده بود، رئیس‌‌جمهور خطاب به مردم ایران بیانیه‌ای نوشت. در بند چهارم بیانیه روحانی آمده بود: از هیأت دولت و وزرای محترم خواسته‌ام تا علاوه بر مواردی که در سطح وزارتخانه‌ها و بانک‌ها به فوریت به مرحله اجرا درآمده است، موارد مشابه دیگر در تمامی دستگاه‌های اجرایی را حداکثر ظرف یک ماه بررسی، اصلاح و اجرا کنند. از آن تاریخ به بعد تمامی دستگاه‌ها موظف‌ شدند تمام حقوق و مزایای دریافتی همه مقامات کشوری و لشکری را به صورت حداقل و حداکثر دستمزد و پرداختی ماهانه در سایت وزارتخانه یا سازمان ذی‌ربط و همچنین در سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای آگاهی عموم درج کنند؛ هرگونه پرداختی ورای این مبالغ تخلف به شمار آمده و موجب ضمان و تخلف اداری محسوب خواهد شد.

طبق تاکید رئیس‌جمهور در بند چهارم این بیانیه باید تا نیمه مرداد سال 95 سامانه انتشار حقوق مدیران طراحی می‌شد که بعد از گذشته 13 ماه هنوز خبری از این ماجرا نیست.

مشکلات را بگویم آب روستایمان قطع می‌شود

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره علت اجرا نشدن مصوبه برنامه ششم برای ایجاد سامانه حقوق مدیران به خبرنگار ما گفت: اگر انتقادی صورت بگیرد، قطعا برخورد خواهد شد.

سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات پاسخگو باشند

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره زمان راه‌اندازی سامانه حقوق کارکنان دولت به خبرنگار ما توضیح داد: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید قوانینی را که دولت مکلف به اجرای آنهاست، پیگیری و آن سازمان‌ها باید بررسی خود را در این زمینه اعلام کنند.

وی افزود: این سامانه می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات مربوط به حقوق‌های نجومی را بگیرد و در قوانینی که آمده، تاکید شده همه افراد دولتی باید دارای فیش حقوقی مشخص باشند و پرداختی غیر از فیش حقوقی امکان پذیر نخواهد بود.

حاجی بابایی با اشاره به این‌که دولت در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه باید سامانه حقوق کارکنان دولت را اجرایی کند، تصریح کرد: دولت برای این‌که در سال اول بتواند این سامانه را راه‌اندازی کند باید زیرساخت‌های لازم را در نظر بگیرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این که آیا زیرساخت لازم برای راه‌اندازی این سامانه در نظر گرفته شده یا خیر گفت: این موضوع را باید از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات پیگیری کنید.

قانون، دیر ابلاغ شد

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه مکلف است در سال ابتدایی اجرای برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه حقوق کارکنان و مدیران دولتی اقدام کند و اکنون شش ماه از سال گذشته و نیمی از سال برای راه‌اندازی این سامانه زمان مانده است.

وی افزود: دولت حتما اهتمام لازم را برای اجرای این قانون دارد و منعی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر، باید توجه داشت که قانون برنامه ششم در بدنه دولت دیر ابلاغ شده و احتمال می‌رود یکی از دلایل اجرا نشدن این سامانه تاکنون همین موضوع باشد.

فعلا نمی‌توانیم پاسخ دهیم

برای بررسی بیشتر این موضوع با سازمان اداری استخدامی کشور که متولی اصلی راه‌اندازی سامانه حقوق مدیران است تماس گرفتیم، اما هر بار به بهانه‌های مختلف پاسخی دریافت نشد.

یکی از مسئولان روابط عمومی سازمان اداری استخدامی کشور در این باره به خبرنگار ما گفت، برای راه‌اندازی این سامانه مشکلات زیادی وجود دارد و باید با مسئولان مربوط صحبت کنید که فعلا امکان این کار نیست.

پرونده ناتمام حقوق‌های نجومی

کارشناسان معتقدند سامانه انتشار حقوق مدیران و مسئولان، تاثیر مهمی در افزایش اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی کشور خواهد داشت و ضربه حقوق‌های نجومی به اعتماد عمومی را کمی جبران خواهد کرد.

همچنان که رهبر معظم انقلاب در 7مهر سال گذشته در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر لزوم پیگیری برنامه‌ها و کارها تا حصول نتیجه و به سرانجام رساندن آنها تاکید و خاطرنشان کردند: ناتمام ماندن کارها، سوال و اشکال ایجاد می‌کند و متاسفانه اکنون این وضعیت در بعضی بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود که ازجمله این مسائل، موضوع حقوق‌های نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سوالات در ذهن مردم باقی ماند.

نظر شما