شناسهٔ خبر: 21585967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه ایرانی‌ها ادامه دارد

ایران همچنان در فهرست سیاه آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمان مهاجرتی، ورود اتباع هشت کشور ازجمله ایران را به خاک کشورش ممنوع اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، بر اساس دستور جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شهروندان هشت کشور چاد، ایران، لیبی، کره‌شمالی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن با محدودیت‌های جدیدی برای ورود به آمریکا روبه‌رو خواهند بود. این قوانین جدید از 18 اکتبر(26 مهرماه) عملی خواهد شد.

این محدودیت‌ها شامل موارد مختلفی از جمله ممنوعیت نامحدود صدور روادید برای شهروندان کشورهایی مانند سوریه است. همچنین تعلیق روادید شهروندان غیرمهاجر ونزوئلایی، تنها برای برخی مقامات دولتی و خانواده‌های آنها اجرا خواهد شد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که ممنوعیت موقت ترامپ برای شهروندان شش کشور مسلمان، 90 روز پس از امضا، منقضی می‌شود. این طرح موقت شامل ممنوعیت مسافرت برای شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن بود. نام سودان از فهرست جدید حذف شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام سیاست جدید واشنگتن در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: ایجاد یک آمریکای امن، اولویت شماره یک من است. ما افرادی را که نتوانیم با اطمینان صلاحیت‌شان را تائید کنیم، به کشورمان راه نخواهیم داد.

بر اساس این گزارش، با این حال، روادید صادر شده معتبر در گذشته پس از اجرایی شدن ممنوعیت‌های جدید، باطل نخواهد شد.

قوانین جدید شامل تعلیق ویزای مهاجرت برای شهروندان کشورهای چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سوریه، یمن و سومالی و تعلیق ویزای غیرمهاجرتی از جمله تجاری و گردشگری برای کشورهای چاد، لیبی، کره شمالی، سوریه و یمن خواهد بود. شهروندان ایرانی برای گردشگری و تجارت، واجد شرایط دریافت روادید نخواهند بود ولی در زمینه ویزای تحصیلی و ویزای تبادل فرهنگی در صورت بررسی‌های دقیق، امکان صدور روادید برای آنها وجود دارد.

توخالی‌تر از همیشه

به دنبال صدور این قانون جدید از سوی ترامپ، وزیر امور خارجه کشورمان در مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به این قانون واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف که در نیویورک به سر می‌برد در این مطلب نوشت: ابراز همدلی دروغین ترامپ با ایرانیان، طنینی توخالی‌تر از همیشه است؛ آن هم با وجود فرمان جدید و توهین‌آمیزترش در منع سفر برای چنین «شهروندان برجسته‌ای».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوالی در ارتباط با تمدید فرمان مهاجرتی ترامپ علیه ورود اتباع ایرانی و تعدادی دیگر از کشورها جهت سفر به آمریکا گفت: این همان بحث قبلی است که با تغییراتی مجددا تمدید شده است.

قاسمی ایجاد ممنوعیت در سفر اتباع ایرانی و تعدادی دیگر از کشورها به آمریکا را از سوی دولت این کشور کاری غیرانسانی، غلط و نامناسب عنوان کرد و افزود: این اقدامی نامطلوب است و در زمان حاضر در هیچ جای دنیا افکار عمومی جهان با چنین اقدامات نامربوط و نادرستی موافق نیستند.

ذات آمریکا برای مردم دنیا برملا شد

البته انجام چنین اقداماتی از سوی ترامپ در کنار موضع‌گیری‌های تند او که یکی از آخرین نمونه‌های آن را در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم، نکته مثبتی هم دارد و آن این‌که چهره واقعی آمریکا را بیش از هر وقت دیگری در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد و تقریبا در داخل جمهوری اسلامی ایران، همه مسئولان، جریان‌ها و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که به هیچ وجه نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه با اشاره به اقدامات و موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال ایران گفت: این اقدامات و مواضع، دور از انتظار نیست زیرا مواضع اصلی آمریکایی‌ها همین چیزهایی است که در این ایام از سوی رئیس‌جمهور این کشور شاهد هستیم.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: البته فضایی که در مقابل این اقدامات آمریکا ایجاد شده‌، این فرصت را برای جمهوری اسلامی فراهم کرده که اهداف صلح‌طلبانه و مظلومیتی که در رابطه با مساله تروریسم و برخوردهای دوگانه در بحث حقوق بشر مطرح می‌شود را پیگیری کند.

نوریان با اشاره به این‌که چهره واقعی و ذات توسعه‌طلبانه و خشونت‌بار آمریکا توسط ترامپ به تصویر کشیده شده است، گفت: خوشبختانه رفتار ترامپ ذات آنان را برای بشریت برملا کرد و این بهترین فرصت است که جمهوری اسلامی ایران بتواند دوستان بیشتری پیدا کرده و چهره واقعی آمریکا را به متحدانش بشناساند.

وی به مواضع ترامپ در سازمان ملل اشاره کرد و با بیان این‌که موضع‌گیری خشونت‌طلبانه ترامپ خارج از عرف دیپلماتیک بود، افزود: در مقابل این رفتار، شاهد برخورد متین، قاطع و هوشمندانه رئیس‌جمهور کشورمان بودیم که در دام و تله‌ای که آمریکایی‌ها برای ایران گذاشته بودند، نیفتاد. وی گفت: باید از فرصتی که ترامپ ایجاد کرده در بحث سیاست خارجی بخوبی استفاده کرد.

فرصتی برای وحدت نیروهای درونی کشور

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید هم گفت: باید در برخورد با هر نوع موضع ناحقی نسبت به کشورمان، در خود مقاومت ایجاد کنیم.

نماینده تهران با بیان این‌که بدترین چیز این است که انسان تن به ذلت دهد، به مقاومت ایران طی سال‌های گذشته مقابل زورگویان اشاره کرد و گفت: ما باید از این فرصت برای نزدیک شدن به یکدیگر و وحدت نیروهای درونی کشور بهره ببریم تا با اصلاح خود، جامعه قدرتمندی را برای ساختن کشور داشته باشیم.

نظر شما