شناسهٔ خبر: 21585963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مفسر

مرزگذاری هیات اندیشه‌ورز خبرگان در زمینه ارتباط با غرب

یکی از ماموریت‌های هیات اندیشه‌ورز خبرگان رهبری که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر رئیس و اعضای این مجلس بر آن تاکید کردند، بررسی وضعیت حرکت انقلاب نسبت به آرمان‌هاست.

صاحب‌خبر -

دلیل چنین ماموریتی را می‌توان در این دانست که در حال حاضر که نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و دولت‌های مختلف با سلایق مختلف در این سال‌ها روی کار آمده‌اند، ممکن است در برخی حوزه‌ها نسبت به آرمان‌های انقلاب،‌ انحراف‌هایی ایجاد شده باشد و ضروری است که یک نهاد با بررسی این انحراف‌ها نسبت به تصحیح مسیر حرکت کشور اقدام کند.

این همان اقدامی است که هیات اندیشه‌ورز خبرگان می‌تواند با مطالبه‌گری از نهادها آن را محقق کند. یکی از حوزه‌هایی که رهبر معظم انقلاب به صورت مشخص از هیات اندیشه‌ورز خبرگان خواسته‌اند که آن را مورد بررسی قرار دهد، بحث حفظ فاصله با غرب است.

البته طبیعی است کشوری پویا و در حال توسعه و پیشرفت، مثل جمهوری اسلامی ایران برای ادامه راه پیش رونده خود باید با تمام کشورها مراوده وتعامل اقتصادی، سیاسی واجتماعی داشته باشد که به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران خواهان مراودات مناسب با همه کشورهای دنیا منهای رژیم صهیونیستی و آمریکاست که با ما قطع رابطه کرده و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیرشان بر این مساله تاکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش دیپلماتیک خود را به‌کار می‌گیرد تا مراودات و تعاملات صحیح و درستی را با کشورها در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی داشته باشد ضمن این‌که ایران تلاش می‌کند همه تعاملات اقتصادی خود را محدود به یک حوزه اقتصادی نکند، چرا که ما چند حوزه اقتصادی را از جمله حوزه اقتصادی غرب، جنوب آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و شبه قاره هند داریم و ایران می‌کوشد با توزیع مراودات اقتصادی خود، اجازه ندهد یک حوزه اقتصادی با یک تحریم بتواند چارچوب کشور را بر هم بریزد.

جمهوری اسلامی ایران در تعاملات و مراودات خود با دیگر کشورها هرگز زیربار مناسبات سلطه گرایانه نخواهد رفت و اجازه نمی‌دهد ساختار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در چنگ غرب بیفتد تا به این واسطه تحت فشار قرارگیرد.

ایران اجازه نمی‌دهد شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای تغییر کند که غرب با یک تحریم یا قهر، نظام اقتصادی کشور را برهم بریزد و ما را با تزلزل مواجه کند، ‌بنابراین جمهوری اسلامی ایران خواهان مراوده با همه کشورهاست، اما اجازه نمی‌دهد اقتصاد ایران توسط دیگر کشور‌ها هضم شود یا آنها در مدار تصمیم‌سازی اختیاراتی داشته باشند.

مباحث فرهنگی و اعتقادی نیز از دیگر حوزه‌هایی است که قطعا باید در آنها فاصله با غرب حفظ شود تا آنها نتوانند فرهنگ خود را به جمهوری اسلامی ایران مسلط کنند و هیات اندیشه‌ورز خبرگان با مطالبه‌گری در این حوزه‌ها می‌تواند گام‌های موثری بردارد.

سیدحسین نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نظر شما