شناسهٔ خبر: 21585955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در گفت‌وگوهای تلفنی روحانی با مقامات کشورهای همسایه مورد تاکید قرار گرفت

تمامیت ارضی کشورهای منطقه؛ خط قرمز ایران

رئیس‌جمهور کشورمان در روزهای گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با مقامات کشورهای روسیه، ترکیه و عراق درباره تمامیت ارضی عراق و موضوع همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه گفت: تمامیت ارضی در منطقه و عدم تغییر مرزها برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به نشست قریب‌الوقوع روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران اظهار کرد: ما برای روابط سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان اهمیت قائل هستیم و در اجلاس پیش رو، مسائلی را که مورد توجه سه کشور است، در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات جاری عراق تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیار مهم و حیاتی است و هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر بر عزم مصمم مسکو برای توسعه همه جانبه روابط با تهران تاکید کرد و اجرای سریع پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا را در مسیر تقویت بیش از پیش این روابط تاثیرگذار دانست.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با تبیین مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت: دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.

همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی، ضمن رایزنی موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، تاکید کردند که تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق به هیچ وجه نباید مورد خدشه قرار گیرد.

روحانی با ابراز خرسندی از تعامل خوب ایران و ترکیه در این زمینه اظهارکرد: برای جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و امنیت منطقه بسیارمهم وحیاتی است و باید به برهم‌زنندگان ثبات و امنیت منطقه، پیام روشنی داده شود.

اردوغان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بی‌ثباتی در عراق به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی ترکیه و نشست فوق‌العاده مجلس کشورش برای اتخاذ تصمیمات لازم در ارتباط با این همه‌پرسی، افزود: در این نشست‌ها درباره اقدامات سیاسی، اقتصادی و نظامی و هر حرکتی که انجام آن لازم باشد، بحث و گفت‌وگو شد و مجلس نیز در ارتباط با تحولات عراق و سوریه، اختیار انجام عملیات مرزی را به دولت داد.

همچنین رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق تاکید کرد.

روحانی عنوان کرد: ما مطمئن هستیم مثل همه مشکلات دیگر، دولت و ملت عراق با تدبیر و حکمت از این مشکل نیز عبور خواهد کرد.

رئیس‌جمهور به گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌جمهور ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در حمایت کامل از بغداد اشاره کرد و گفت: در این مساله مهم، ما کنار همسایه خود و دولت عراق خواهیم بود.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت‌وگو ی تلفنی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق، تصریح کرد: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان عراق، تحولات را به سمت یک رویارویی جدید در عراق سوق خواهد داد.

اسرائیل؛ پشت پرده همه‌پرسی در اقلیم کردستان

سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان نیز دیروز در سخنانی مساله همه‌پرسی در کردستان عراق را توطئه دانست و گفت: پشت این مساله رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی قرار دارد.

نظر شما