شناسهٔ خبر: 21585947 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گزارش ماهانه قیمت اقلام خوراکی بررسی شد

آینه تورمی خوراکی‌ها در مرداد

دنیای اقتصاد: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در مرداد ماه سه کالای پرمصرف تخم مرغ، مرغ و گوشت قرمز افزایش قیمتی قابل ملاحظه را ثبت کرده‌اند. همچنین در این ماه میوه‌ها و سبزیجات در شیب کاهشی قیمت حرکت کردند. گروه لبنیات و غلات نیز نوسان چندانی را در دومین ماه تابستان تجربه نکردند.

صاحب‌خبر -

 

مرکز آمار متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مرداد ماه را منتشر کرد. این قیمت‌ها از کل کشور اخذ شده‌اند. معمولا قیمت مواد خوراکی تحت عنوان گزارش خرده‌فروشی مواد خوراکی به‌صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود. گزارش بانک مرکزی با گزارش مرکز آمار سه تفاوت عمده دارد. نخست آنکه گزارش‌های بانک مرکزی متوسط قیمت هفتگی مواد خوراکی را شامل می‌شود؛ در صورتی که مرکز آمار میانگین ماهانه قیمت آنها را ارائه می‌دهد. دومین تفاوت به محل رصد قیمت مربوط می‌شود. بانک مرکزی قیمت خوراکی‌ها را در سطح شهر تهران و مرکز آمار در کل کشور اخذ می‌کنند. سومین تغییر نیز به دسته‌بندی مواد خوراکی در گزارش‌های منتشرشده منسوب است. بانک مرکزی در 11 گروه عمده مواد خوراکی را پوشش می‌دهد؛ درحالی‌که مرکز آمار قیمت کالاهای پرمصرف را با چینشی دیگر ارائه داده است.

 

پرنوسان‌های مرداد ماه

پرنوسان‌ترین گروه خوراکی در دومین ماه تابستان، تخم مرغ بود. قیمت تخم مرغ در مرداد نسبت به تیر ماه، 22 درصد افزایش یافت. متوسط قیمت تخم‌مرغ در پنجمین ماه سال، کیلویی 6 هزار و 510 تومان در سطح کشور بوده است. افزایش قیمت یکباره قیمت این کالای پرمصرف در مرداد ماه در حالی بوده که در 4 ماه ابتدایی سال، قیمت تخم‌مرغ در شیب نزولی حرکت می‌کرد. اگر نوسان قیمت تخم‌مرغ ماشینی را نسبت به اولین ماه سال بسنجیم، افزایش قیمتی 4/ 1 درصدی به دست می‌آید. دومین گروه با نوسان شدید، مرغ ماشینی است که بی‌ارتباط به سردرمدار پرنوسان‌ها در مرداد ماه نیست. در سطح کشور یک کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت 8 هزار و 90 تومان به فروش رسیده است. اگر قیمت مرداد با قیمت تیر ماه مقایسه شود، افزایش حدود 7 درصدی قیمت مرغ در مردادماه را نشان می‌‌دهد. مرغ برخلاف تخم‌مرغ ماه‌های پرنوسانی را در سال جاری سپری کرده است. قیمت این کالای اساسی در خرداد ماه نیز 8 درصد افزایش یافته بود. رتبه سوم پرنوسان‌های مرداد ماه به گوشت قرمز خواهد رسید. هم گوشت گاو و هم گوشت گوسفند، نوسان ماهانه بیش از 2 درصدی را در میانه تابستان داشته‌اند. در مرداد ماه هر کیلو گوشت گوسفند در سطح کشور، 39 هزار و 530 تومان فروخته شده است. این در حالی بود که در اولین ماه تابستان، این کالا کیلویی 1070 تومان ارزان‌تر فروخته می‌شد. در مورد گوشت گاو نیز چنین رویه‌ای دیده می‌شود. گوشت گاو که در تیر ماه با قیمت 35 هزار و 965 تومان فروخته می‌شد، در مرداد ماه افزایشی 750 تومانی را تجربه کرد.

 

گروه‌های یکنواخت

اما در دیگر موارد خوراکی افزایشی، نوسان ماهانه زیر یا حدود یک درصد گزارش شده است. مثلا برنج ایرانی درجه یک افزایش قیمتی 8/ 0 درصدی در مرداد ماه داشته است. قیمت این کالای پرتقاضا در نیمه تابستان به کیلویی 13 هزار و 280 تومان رسیده است. برای برنج خارجی این تغییرات به شکل کاهشی اتفاق افتاده است. یعنی قیمت برنج درجه یک خارجی در مرداد ماه نسبت به تیر ماه ارزان شد. بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت این کالا در سطح کشور کیلویی 5 هزار و 620 تومان بوده است.شیر پاستوریزه نیز جزو اقلام پرمصرفی است که به‌طور کلی در طول سال جاری نوسان اندکی داشته است. حداکثر نوسان ماهانه این کالای خوراکی در مرداد ماه اتفاق افتاده که با رشد 6/ 0 درصدی، قیمت یک لیتر آن به 2 هزار و 690 تومان صعود کرده است. دو کالای دیگر لبنی یعنی پنیر و ماست پاستوریزه نیز روندی مانند همگروه خود را در سال جاری طی کرده‌اند. اما کره پاستوریزه بر خلاف دیگر همگروهی‌های خود در مرداد ماه نوسانی بالای یک درصد را در جهت افزایش قیمت ثبت کرده است. تورم ماهانه کره در دومین ماه تابستان 5/ 1 درصد بوده است. قیمت کره 100 گرمی در مرداد ماه 2 هزار و 930 تومان گزارش شده است.

 

بازگشت آرامش به پیاز

بالا رفتن قیمت پیاز در نیمه اول سال سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. نوسانات شدید قیمت پیاز تا جایی پیش رفته بود که تورم ماهانه این کالا در تیر ماه به بیش از 41 درصد رسید. افزایش ماهانه قیمت پیاز در اردیبهشت و خرداد نیز در حد 20 درصد گزارش شده است. اما این ساحل ناآرام در نیمه تابستان آرام گرفت. قیمت پیاز در مرداد ماه کاهشی شد تا تورم منفی 42/ 0 درصد برای این کالای پرمصرف ثبت شود. هر کیلو پیاز در پنجمین ماه سال 3 هزار و 330 تومان گزارش شده است. اگر نوسان‌های منفی قیمت در مرداد ماه بررسی شود، بیشتر نوسان‌های بزرگ مربوط به میوه‌ها است. رفته رفته با عبور از فصل گرم از ارزش میوه‌ها کاسته شده است. مثلا قیمت سیب درختی در ماه دوم تابستان، 20 درصد کاهش یافت. کاهش قیمت برای موز و پرتقال نیز بیش از 6 درصد بوده است. جدا از گروه میوه‌ها، در گروه سبزیجات نیز برخی اقلام مانند سیب‌زمینی و پیاز افت قیمت داشته‌اند. هر کیلو سیب‌زمینی در مرداد ماه با افت 7 درصدی قیمت در بازه ماهانه، با قیمت هزار و 840 تومان به فروش رسیده است. سیب‌زمینی در تیر ماه نیز کاهش قیمت 10 درصدی را پشت‌سر گذاشته بود.قند و شکر را نیز باید در گروه‌های منفی مرداد ماه جای داد. قیمت این دو کالا افتی حدودا یک درصدی را در ماه دوم تابستان ثبت کرده‌اند. یک کیلوگرم شکر در مرداد با قیمت 3 هزار و 260 تومان به فروش رسیده است.

 

رصد 5 ماهه قیمت‌ها

رصد نوسانات مواد منتخب خوراکی مرکز آمار از ماه اول تا پنجم سال حاکی از کاهش قیمت اغلب میوه‌ها و سبزیجات در این مدت است. قیمت میوه‌هایی مانند سیب و موز در مرداد ماه به سه چهارم فروردین ماه رسیده است. گوجه‌فرنگی به حدود نصف قیمت خود در ابتدای سال رسیده است. قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در طی این 5 ماه از 3 هزار و 720 تومان به هزار و 950 تومان تقلیل یافته است. سیب‌زمینی نیز حدود 15 درصد افت قیمت را در بازه 5 ماهه داشته است. اما در کانال افزایشی قیمت، پیاز برجسته‌تر است. قیمت این کالا در طول 5 ماه اول سال، به دو برابر رسیده است. هر چند ترمز افزایش قیمت در مرداد ماه کشیده شده اما همچنان قیمت این کالا در سطح بالایی قرار دارد. قیمت این کالا در فروردین هزار و 590 تومان بوده و در مرداد 3 هزار و 335 تومان گزارش شده است. گرانی قیمت در گوشت قرمز، گوشت مرغ و لوبیا در رده‌های بعدی قرار دارد. قیمت یک کیلو مرغ در طی این مدت نزدیک 10 درصد افزایش یافته است. این افزایش برای گوشت گوسفند 5/ 9 درصد بوده است. لوبیا چیتی نیز در 5 ماهه اول سال 6/ 8 درصد افزایش قیمت داشته و به کیلویی 11 هزار و 950 تومان در مرداد ماه رسیده است.

نظر شما