شناسهٔ خبر: 21585927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هر اقدامی برخلاف تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق اشتباه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و مواضع روشنی داشته‌ایم. به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم و هرگونه اقدامی که در مسیر عکس این باشد از نگاه ما اشتباه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، بهرام قاسمی در نشست خبری با اشاره به موضوع رفراندوم در اقلیم کردستان عراق گفت: این رفراندوم در مقطعی نامناسب و بدون منطق لازم صورت می‌گیرد، در مورد این اقدام و مسائل مربوط به آن نگرانی‌هایی وجود دارد، ولی باید صبور باشیم تا شاید در آینده بیشتر بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم.

قاسمی با اشاره به بسته شدن مرزهای ترکیه و ایران به روی کردستان عراق اظهار کرد: روز یکشنبه اعلام شد ایران بنا به خواست رسمی دولت عراق مبنی بر این‌که مرزهای هوایی خود را نسبت به کردستان مسدود کند این کار را انجام داده‌ است.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران، گفت: آن چیزی که روز یکشنبه توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد، اشتباه و یک فضاسازی در مورد همه‌پرسی کردستان بود. همچنین خبر احضار سرکنسول ایران را در اربیل نیز تائید نمی‌کنم.

قاسمی با تاکید بر این‌که هیچ جایی برای باز کردن دوباره پرونده مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد، تصریح کرد: برجام یا به همین شکل باقی خواهد ماند یا نخواهد ماند. با اعلام نظر عمده کشور‌ها و نیز سران 1+5 به استثنای آمریکا مواضع قریب به اتفاق کشورهای جهان درخصوص برجام مشخص و مواضع کشور ما نیز در این خصوص روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر وزیر خارجه عمان مبنی بر این‌که این کشور می‌تواند بین ایران و برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه که اختلافاتی بین تهران و آنها وجود دارد وساطت کند، گفت: اگر در اینجا منظور آمریکا باشد که وضعیت در مورد آن کاملا روشن است و نیازی به بحث میانجی نیست.

وی ادامه داد: اگر منظور عربستان باشد، باید بگویم ما هنوز یک نگاه دقیق و روشن نداریم، چراکه صداهای متفاوتی از ریاض شنیده می‌شود و هرازگاهی که کشور دیگری در این ارتباط (میانجیگری بین تهران و ریاض و درخواست عربستان از آن کشور برای میانجیگری) صحبتی را مطرح می‌کند، این موضوع از سوی مقامات عربستانی به دلایل مختلف تکذیب می‌شود.

نظر شما