شناسهٔ خبر: 21585847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان پرتنش و بدون نتیجه اولین روز از چهارمین دور مذاکرات برگزیت

لندن - ایرنا - اولین روز از چهارمین دور مذاکرات برگزیت روز دوشنبه در حالی به پایان رسید که به‌رغم اظهارات هفته گذشته 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر پایبندی کشورش به پرداخت صورت‌حساب برگزیت و حمایت از حقوق اتباع اروپایی، پیشرفتی در این دور از مذاکرات به چشم نمی‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی کمیسیون اروپا در نشست خبری مشترک با 'دیوید دیویس' وزیر برگزیت در بروکسل اظهار داشت که طرح پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس به معنای حل مسائل مورد اختلاف طرفین نیست و تا زمانی که این اختلافات حل‌وفصل نشود، امکان گفت‌وگو در رابطه با آینده روابط تجاری وجود ندارد.
وی بابیان اینکه 'اکنون بیش از گذشته، طرفین نیاز به اعتمادسازی دارند' افزود: انگلیس بایستی هرچه سریع‌تر موضع خود را در رابطه با مسائل مورد اختلاف، پیش از خروج از اتحادیه اروپا مشخص کند.
بااین‌حال دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس، تصریح کرد که طرح پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس مجال 'بهانه‌تراشی' از سوی اتحادیه اروپا را سلب کرده است.
وی اضافه کرد که بحث برسر اعداد و ارقام صورتحساب برگزیت می‌تواند در چارچوب روابط آینده تجاری دو طرف مذاکره شود.
انگلیس از ابتدای آغاز مذاکرات برگزیت، خواهان گفت‌وگو درباره آینده همکاری‌های تجاری میان طرفین در پسا برگزیت بوده است، اما اروپایی‌ها حاضر نیستند تا پیش از روشن شدن وضع حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس، وضع مرزی دو ایرلند در پسا برگزیت و هزینه خروج این کشور از اتحادیه اروپا دراین‌باره مذاکره کنند.
'ترزا می' هفته گذشته طی اظهاراتی در شهر فلورانس ایتالیا، به تشریح راهبرد دولتش در رابطه با خروج تدریجی از اتحادیه اروپا پرداخت و گفت که انگلیس به تعهداتش در موردحمایت از حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس و تسویه صورتحساب برگزیت پیش از خروج از اتحادیه اروپا پایبند است.
بااین‌حال کایر استارمر، وزیر برگزیت کابینه در سایه حزب کارگر، 'ترزا می' را به پیشروی به سمت خروج سخت از اتحادیه اروپا متهم کرد و گفت که وی بر روی ماندگاری خود بر قدرت بیشتر از منافع ملی تمرکز دارد.
وی طی اظهاراتی در کنفرانس سراسری حزب کارگر در شهر برایتون هشدار داد که راهبرد برگزیت دولت محافظه کار، وضعیت اقتصادی انگلیس را به سمت بحران خواهد کشاند.
سومین دور مذاکرات برگزیت در بروکسل در ماه اوت (مرداد) گذشته در حالی به پایان رسید که میشل بارنیه گفته بود این مذاکرات بدون حصول پیشرفت و نتیجه به پایان رسیده است.
وی گفته بود: زمان در حال گذر است و فشار می‌آورد. بر اساس روند فعلی قادر نیستیم ادعا کنیم که پیشرفت کافی در مذاکرات حاصل‌شده است که بر اساس آن بتوانم به کمیسیون اروپا توصیه کنم تا به‌صورت هم‌زمان درباره آینده همکاری‌های تجاری با انگلیس مذاکره کنیم.
رسانه‌های انگلیسی می‌گویند که خروج از اتحادیه اروپا، فرآیندی دشوار و پیچیده ای است که اختلافات و ابهامات سیاسی در کنار ضعف دولت محافظه‌کار، آن را دشوارتر کرده است.
اسکای نیوز در گزارشی عنوان کرد: هر چند برگزیت محقق خواهد شد اما تا زمانی که طرف‌های مذاکره‌کننده قادر باشند دوباره در برابر دوربین لبخند بزنند، فاصله زیادی مانده است.
اکثر مردم انگلیس در همه‌پرسی پارسال (2016) به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رأی دادند و طرفین دو سال یعنی تا مارس 2019 (اسفند 1397) فرصت خواهند داشت تا بر سر جزییات روابط آینده خود پیش از خروج رسمی لندن از اتحادیه اروپا، به توافق دست یابند.
اروپام ** هـ ن **3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما