شناسهٔ خبر: 21585470 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

- نخستین نشست فصلی شهردار پایتخت با مدیران و معاونان شهرداری تهران عصر دیروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

محمد‌علي نجفي در اين نشست از برنامه‌هاي خود براي اداره پايتخت گفت و اينكه مشكلات حل نشده‌اي وجود دارند كه حل ناشدني نيستند. وي همچنين در تشريح وضعيت مالي تهران رقم قطعي بدهي شهر را 30هزار ميليارد تومان اعلام كرد.

محمدعلي نجفي ضمن تسليت ايام محرم و حادثه بزرگ كربلا و عاشورا تصريح كرد: اميدوارم توفيقي نصيبمان شود كه جزو محبان و پيروان اباعبدالله حسين(ع) بوده و در زمره عاشقان و رهروان امام حسين(ع) قرار گيريم و در كنار شور حسيني، شعور حسيني به ما عطا فرمايد. شهردار تهران با سلام و درود به ساحت شهيدان به‌خصوص شهيدان 8سال دفاع‌مقدس ياد و خاطره امام راحل را گرامي داشت و اظهار كرد: در ابتدا از تلاش‌هاي همه همكاران كه در سال‌هاي گذشته براي اداره شهر تلاش كرده‌اند، تقدير مي‌كنم. در غياب دكتر قاليباف از تلاش و مديريت جهادي 12ساله ايشان نيز تقدير مي‌كنم.

وي با بيان اينكه سنت حسنه‌اي است كه در آغاز هر فصل مديران شهري گرد هم مي‌آيند و در مباحث مهم مديريت شهر بحث و گفت‌وگو مي‌كنند، گفت: ما هم اين سنت حسنه را حفظ خواهيم كرد. وي صحبت‌هاي خود را به دو بخش مباحث ماموريتي و بخش برنامه‌اي و شهر تقسيم كرد وگفت:

در برنامه‌اي كه به شوراي شهر دادم در 10عنوان ماموريت‌هاي شهرداري تهران ذكر شده است اما امروز در اين جلسه مباحث مديريتي شهر و برنامه‌ها را مورد بررسي قرار خواهم داد. محمدعلي نجفي در ادامه تصريح كرد: امروز مسائل پيچيده‌ و حل نشده‌اي پيش روي ماست. تأكيد مي‌كنم مسائل حل نشده و نه مسائل حل ناشدني چرا كه تفاوت بسياري بين حل نشده و حل ناشدني وجود دارد.

شهردار تهران منابع مالي شهرداري و دست يافتن به منابع پايدار را نخستين مبحث مديريتي شهر دانست و گفت: هم در مسئله درآمد و هم هزينه‌ها با مشكل مواجه هستيم. با نگاهي به روند بودجه جاري سال 90تا 96متوجه مي‌شويم كه سال 90، 8هزار و 500ميليارد تومان بودجه داشته‌ايم اين درحالي است كه در سال 96بودجه شهرداري 17هزار و 900ميليارد تومان بوده است به‌عبارتي دو برابر شده است.

اين در شرايطي است كه با نگاهي به قيمت ثابت و تورم سالانه مشخص مي‌شود تنها 6هزار و 500ميليارد بودجه در سال 96داشته‌ايم كه اين نشان از كاهش 20درصدي بودجه نسبت به سال 90دارد. شهردار پايتخت در ادامه با بررسي نمودارهاي بودجه‌اي تصريح كرد:

آمارها نشان مي‌دهد در سال95 كه بودجه سال96 تعيين مي‌شده است شهرداري با افت منابع مواجه بوده است. طبق آنچه كه در برنامه پنج‌ساله شهرداري پيش‌بيني شده بايد در سال‌جاري 22 هزار و 800 ميليارد تومان بودجه مي‌داشتيم كه اين رقم اكنون تنها 17 هزار و 900 ميليارد تومان است. اين يعني بالغ بر 5 هزار ميليارد تومان كمتر و به عبارتي 22درصد كاهش بودجه را نسبت به برنامه‌ها در سال‌جاري شاهد هستيم.

وي در ادامه با اشاره به اعتبارات مورد نياز وضعيت پروژه‌هاي زيرساختي شهر تهران گفت: 22هزار و 500 ميليارد تومان به قيمت امروز نياز داريم كه پروژه‌هاي در دست اجرا را تكميل كنيم. اين مهم بيش از بودجه كامل يك سال و چند برابر بودجه عمراني پيش‌بيني‌شده مصوب امسال است كه نشان مي‌دهد از نظر هجوم هزينه‌ها در سال‌هاي آينده با مشكل مواجه خواهيم بود.

شهردار تهران با اشاره به جمع‌بندي نهايي صورت گرفته در موضوع منابع مالي شهرداري تهران تصريح كرد: 72درصد پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در شهرداري پروژه‌هاي مستمر هستند كه وقتي به اتمام مي‌رسد نيازمند هزينه است، لذا چشم‌انداز مناسبي براي تكميل پروژه‌هاي در دست احداث با منابع داخلي شهرداري نمي‌توان متصور بود. از اين رو بايد از ظرفيت‌ها و سرمايه بخش خصوصي داخلي و خارجي استفاده شود و هم‌اكنون درصدد عملياتي كردن ايده ايجاد صندوق توسعه شهر هستيم.

وي در ادامه تصريح كرد: در 6 ماه نخست سال‌جاري از كل بودجه مصوب، 72درصد تأمين شده است كه شامل 80 درصد بودجه نقدي و 60 درصد بودجه غيرنقدي است؛ به‌عبارتي تنها 6 هزار و 700 ميليارد تومان از بودجه تأمين شده است. درحالي‌كه بايد حدود 9 هزار ميليارد تومان درآمد مي‌داشتيم.

نجفي افزود: در كنار اين ارقام اگر موضوع بدهي‌هاي شهرداري را نيز در نظر بگيريم، بالغ بر 16هزار ميليارد تومان به بانك‌ها (عمدتا بانك شهر)، 9هزار ميليارد تومان به پيمانكاران و 5 هزار ميليارد تومان نيز براي پروژه‌هاي باز بدهكار است. به‌عبارتي ديگر شهرداري تهران 30هزار ميليارد تومان بدهي قطعي دارد.

يعني حدود 1.7برابر كل بودجه سال‌جاري خود بدهي قطعي دارد.به‌گفته نجفي، شهرداري بايد براي رسيدن به نقطه تعادل طرح‌هايي نو و فكرهاي جديد براي تأمين منابع داشته باشد و برخي از پروژه‌ها را بايد به بخش خصوصي واگذار كرده يا از روش‌هاي مشاركت عمومي - خصوصي بهره جست و اقتصاد شهر را به سمت مردمي شدن اقتصاد كه يكي از مؤلفه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي است، سوق داد.

محمدعلي نجفي با بيان اينكه 39درصد كل بودجه صرف هزينه‌هاي پرسنلي و جاري غيرقابل اجتناب مي‌شود، اظهار كرد: همين عدد در سال گذشته 31درصد بوده كه اين روند افزايشي هزينه‌هاي جاري نگران‌كننده است. وي با تاكيد بر استفاده كارآمد از نيروي انساني و افزايش بهره‌وري منابع انساني تصريح كرد: هدف، تعديل نيروي انساني از شهرداري نيست اما بايد با ايده‌هاي نو افزايش بهره‌وري نيروي انساني مد نظر قرار گيرد. به گفته نجفي، بهره‌وري، كارايي و كارآمدي را توامان شامل مي‌شود كه بايد براي آنها برنامه‌ريزي كرد.

شهردار تهران ضعف فرهنگ سازماني را ديگر چالش شهرداري دانست و تاكيد كرد: ‌براي شكل‌بخشيدن به يك فرهنگ سازماني بالنده و سازنده بايد اقدامات جدي صورت گيرد. وي به نظرسنجي اخير يكي از موسسات مهم نظرسنجي وابسته به وزارت ارشاد اشاره كرد و گفت: طبق اين نظرسنجي افرادي كه به شهرداري مراجعه كرده‌اند نسبت به نحوه اجراي كار از سوي كاركنان شهرداري تهران 3/24درصد به صورت نسبي راضي بوده‌اند. 3/56درصد عدم رضايت و 19درصد رضايت داشته‌اند كه ميانگين نمره‌اي كه به عملكرد شهرداري تهران داده‌اند 9 از 20 بوده است. تكريم ارباب‌رجوع حرف و شعار نيست بلكه بايد از طريق ايجاد فرايندها و سيستم‌هاي جديد نحوه پاسخگويي به ارباب رجوع را ارتقا دهيم.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هاي خود به 2نكته ديگر اشاره و بيان كرد: بعضا در شهرداري‌ها تصميمي گرفته مي‌شود كه خلاف مقررات است. بايد تخلفات غيرقانوني را گرچه به بهانه راه‌اندازي مشكلات شهروندان انجام مي‌شود، بررسي و با آن برخورد كنيم. در نقطه مقابل آن‌دسته از فعاليت‌ها كه مطابق ضوابط انجام‌شدني است اما كارشناسان و كاركنان شهرداري از انجام آن جلوگيري مي‌كنند نيز بايد كنترل شود. قطعا با هر دوي اين مسائل به عنوان تخلف برخورد خواهيم كرد. نجفي از مديران خواست نسبت به اين موارد حساس باشند.

وي با تأكيد بر اينكه ارتباط با مردم ارتباطي دوسويه است، گفت: ارتباط با مردم در چارچوب قوانين و مقررات و دوسويه باشد. معتقدم سنت ملاقات هفتگي با شهروندان سنت خوبي است، اما كافي نيست و بايد از طريق فناوري‌هاي روز و سيستم آي‌تي در حداقل زمان ممكن به مشكلات مردم رسيدگي شود. نجفي در ادامه به تغييرات مديريتي در شهرداري تهران اشاره و تصريح كرد: برخي صحبت‌ها كه به بنده منتقل مي‌شود، در تراز يك مدير نظام نيست. اعتقاد دارم يك مدير تنها با هدف خدمت به مردم و تلاش براي آنها مدير شده است، لذا بايد تا آخرين لحظه‌اي كه بر سمتي نشسته‌ايم، كار خود را به‌نحو شايسته انجام دهيم.

شهردار تهران با بيان اينكه تمامي تغييرات مديريتي شهرداري با ارزيابي عملكرد مديران صورت گرفته است، تصريح كرد: معتقدم مديريت در نظام، امانت الهي است. بنده نيز نمي‌توانم تمام امانت را خود به انجام برسانم، لذا با تكه تكه كردن بخش‌هايي از اين امانت و در نظر گرفتن منطق و بررسي اهل بودن امانتداران، مديريت‌ها را به اهلش مي‌سپارم و تلاش مي‌كنم اهل‌ترين افراد را انتخاب كنم، اما اين به‌منزله بدون خطا بودن اين انتخاب نيست.

نجفي در ادامه بر ضرورت توسعه مديريت و توانمندسازي مديران تأكيد كرد و گفت: معتقدم مدير بدون برنامه، مدير بدون كارنامه است، لذا بايد در جهت توسعه پايدار شهر با نوآوري و خلاقيت برنامه‌ريزي شود و هر مديري در حيطه كار خود بايد داراي برنامه باشد. وي از مديران خواست به شايعات توجه نكنند و گفت:

شك نكنيد اتاق‌هاي فكري خارج از شهرداري هستند كه تلاش مي‌كنند شهرداري موفق نباشد. شايعاتي در فضاي مجازي از انتصابات منتشر مي‌شود كه بيشتر جنبه تخريب دارد و به‌نوعي جنگ رواني شناخته‌شده‌اي را پيش گرفته‌اند.شهردار تهران تأكيد كرد: عهد كردم لحظه‌اي از منفعت و مصلحت مردم غافل نشوم. زندگي و عمرم را طي اين دوره چهارساله وقف مردم و شهرداري خواهم كرد.

نجفي از راه‌اندازي 4 حلقه فكري در آينده‌اي نزديك خبر داد و بيان كرد: حلقه فرهنگي و اجتماعي، حلقه مالي‌و اقتصادي، حلقه شهرسازي و معماري و حلقه مديريت و امور اجرايي به زودي در شهرداري تهران راه‌اندازي خواهد شد. در عين حال كه اتاق فكري به منظور نظارت بر حسن اجراي برنامه‌ها، اين حلقه‌هاي فكري را پوشش خواهد داد.
وي با تاكيد بر اينكه در 8سال اخير 1615طرح پژوهشي در شهر تهران اجرا شده است كه 230ميليارد تومان هزينه دربرداشته، گفت: معتقدم حتي 100مورد آنها هم به شهرداري تهران براي حل مشكلات كمك نكرده است.

نجفي در ادامه نشست فصلي با مديران شهرداري به بخشنامه اخير ممنوعيت صدور هولوگرام‌ها اشاره كرد و گفت: بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداري است و حتي يك مورد تخلف از اين بخشنامه منجر به عزل مي‌شود. وي از ابلاغ بخشنامه مهمي نيز در حوزه شهرسازي طي روزهاي آينده خبر داد كه براساس آن فعاليت شوراي معماري مناطق منضبط خواهد شد.

شهردار پايتخت با بيان اينكه ضرورت تغيير در شهر احساس مي‌شود، تصريح كرد: روش‌هايي كه در مديريت و توسعه تهران اعمال شده و باعث شده است كه امروز از برخي جهات تهران شهري قابل قبول محسوب شود، ديگر كفاف مديريت شهر را نمي‌دهد و نيازمند طراحي‌هاي نوين در مديريت شهري هستيم تا بر آن اساس از چالش‌ها و مشكلات به سلامت عبور كنيم.

نظر شما