شناسهٔ خبر: 21585355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

درخواست معاون وزیر علوم درباره رشته‌های کم‌طرفدار در دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه هیئت‌های امنا مسؤول افزایش تعرفه شهریه دانشگاه‌ها هستند، گفت: باید رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها متقاضی کمتری دارند حذف و رشته‌های پرطرفدار و متناسب با نیاز جامعه را جایگزین کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، مجتبی شریعتی نیاسر عصر امروز در نشست خبری بابیان اینکه در دانشگاه‌ها درسی به نام کارآفرینی نداریم، اظهار کرد: آنچه به دانشگاه‌ها اعلام‌ شده درس اختیاری کارآفرینی است و ما در مواد درسی دانشگاه‌ها درسی به نام کارآفرینی نداریم.

وی بابیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند کارآفرینی که موردنیاز دانشگاه‌ها است را به دانشجویان ارائه کنند، افزود: برخی از دروس در دانشگاه‌ها را در دانشگاه‌ها اولویت‌دار اعلام‌شده‌اند که کارآفرینی، علوم زیستی، مهارت‌های زندگی و دفاع مقدس ازجمله آن‌ها هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه دانشگاه‌ها باید به موضوع کارآفرینی بیشتر بپردازند، گفت: برای اینکه دانشجو ترغیب بشود و این درس‌ها را انتخاب کند مصوبه‌های مربوط به آن اصلاح‌شده و اعلام کرده‌ایم که واحدهای مربوط به دروس مذکور در معدل تأثیر هم می‌گذارند.

شریعتی با اعلام اینکه برداشتن در درس اختیاری در دانشگاه‌ها رایگان است، خاطرنشان کرد: انتخاب واحدهای اختیاری باید پس از پاس کردن واحدهای پیش‌نیاز باشد و کسی حق ندارد در ابتدا این دروس را انتخاب کند.

وی بابیان اینکه انتخاب دروس اختیاری گزینشی از سوی مدیریت دانشگاه به دانشجو معرفی نمی‌شود، گفت: در برخی از دانشگاه‌ها برای درس دفاع مقدس 5 گروه موازی کلاس تشکیل‌شده و حتی در خصوص درس کارآفرینی بیشترین متقاضی برای تشکیل کلاس در کشور وجود دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص افزایش تعرفه شهریه‌های متغیر و ثابت دانشگاه‌ها ازجمله پیام نور گفت: نظام مدیریتی دانشگاه‌ها بر مبنای هیئت‌امنائی است.

وی بابیان اینکه هیئت‌امنا اختیارات مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تعیین شهریه دانشگاه است، افزود: شهریه‌های دانشگاه را خود دانشگاه‌ها تصویب و خودشان نیز اجرایی می‌کنند.

شریعتی بابیان اینکه پایین بودن تعرفه‌های شهریه در یک دانشگاه نسبت به دانشگاه دیگر مربوط به تصمیمات هیئت‌امناها هستند و باید در این خصوص پاسخگو باشند، تصریح کرد: به دانشگاه‌ها ابلاغ هم شده که سقف و حد شهریه‌ها از سوی هیئت‌امناها تعریف می‌شود و هنوز حد مدنظر قانون در تعیین شهریه‌ها معلوم نیست.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی منقضی شده‌اند و نیازمند ادغام با رشته‌های مرتبط و یا تعریف رشته‌های جدید هستند، مطرح کرد: ما دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها رشته‌هایی را که از آن استقبال خوبی نمی‌شود را به وزارت علوم معرفی تا ما نسبت به حذف آن رشته اقدام کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید رشته‌هایی که ظرفیت‌های آن‌ها پر نمی‌شود و یا درصد بالایی از ظرفیت‌های آن خالی است شناسایی و به‌تناسب در برخی از دانشگاه‌ها کم اقبال تر حذف کنیم.

شریعتی بابیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها به دلیل اینکه از استاندارد پایینی برخوردارند برخی از رشته‌ها ظرفیتشان پر نمی‌شود، گفت: باید با همفکری و همکاری مدیریت دانشگاه‌ها رشته‌هایی که اقبال و رغبت کمتری نسبت به آن‌ها وجود دارد حذف و رشته‌هایی که متناسب با منطقه ارزش‌افزوده و مشتری بیشتری دارد را جایگزین کنیم.

وی بابیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی نیز در این راستا در حال عمل کردن است، مطرح کرد: باید رابطه‌ای هدفمند بین تحصیل و بازار کار ایجاد شود که اولاً برای فارغ‌التحصیلان بازار کار وجود داشته باشد و ثانیاً برای رشته‌ها در مراکز آموزش عالی مشتری و متقاضی در حد متناسب وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی از دانشگاه‌ها حدود یک‌صد رشته تحصیلی دارند اما تنها چند رشته تحصیل دارای کلاس درس هستند که باید خیلی زود نسبت به تعین وضعیت آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

نظر شما