شناسهٔ خبر: 21585144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

شهردار تهران: مسائل حل نشده پایتخت را حل می‌کنیم/ شهرداری تهران بیش از 1.7 برابر بودجه سال جاری‌اش بدهی دارد

ایسنا

اتاق های فکری خارج از شهرداری هستند که تلاش می کنند شهرداری موفق نباشد.

صاحب‌خبر -
شهردار تهران تاکید کرد: عهد کردم لحظه‌ای از منفعت و مصلحت مردم غافل نشوم و زندگی و عمرم را طی این دوره 4 ساله وقف مردم و شهرداری خواهم کرد.

به گزارش ایسنا،  محمدعلی نجفی عصر امروز در نشست فصلی شهردار پایتخت با مدیران و معاونان شهرداری تهران،ضمن تسلیت ایام محرم و حادثه بزرگ کربلا و عاشورا اظهار کرد: امیدوارم توفیقی نصیبمان شود که جزو محبان و پیروان اباعبدالله حسین(ع) بوده و در زمره عاشقان و رهروان امام حسین(ع) قرار گیریم که البته این مهم به کردار و رفتارمان بستگی دارد. از خداوند بزرگ می‌خواهم همانطور که عادت زنده نگه داشتن کربلا را نصیبمان کرده و همه ساله پرچم های سیاه و عزا برافراشته و پیراهن مشکی بر تن می‌کنیم، عبادت کربلایی را نیز نصیب ما کند و در کنار شور حسینی شعور حسینی به ما عطا فرماید.

شهردار تهران با سلام و درود به ساحت شهیدان بخصوص شهیدان هشت سال دفاع مقدس یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشت و اظهار کرد: در ابتدا از تلاش های همه همکاران که در سال های گذشته برای اداره شهر تلاش کرده‌اند تقدیر می‌کنم. در غیاب دکتر قالیباف از تلاش و مدیریت جهادی 12 ساله ایشان نیز تقدیر می‌کنم.

وی با بیان اینکه سنت حسنه‌ای است که در آغاز هر فصل مدیران شهری گرد هم می‌آیند و در مباحث مهم مدیریت شهر بحث و گفت‌وگو می‌کنند، گفت: ما هم این سنت حسنه را حفظ خواهیم کرد و امروز توفیقی است که برای اولین بار در جمع تمامی معاونین، شهرداران و مدیران شهرداری تهران هستم. البته حرف های زیادی برای گفتن و شنیدن داریم اما امروز در حد فرصت و بضاعت به بخشی از آنها اشاره خواهم داشت.

وی صحبت‌های خود را به دو بخش مباحث ماموریتی و بخش برنامه ای و شهر تقسیم کرد وگفت: در برنامه ای که به شورای شهر دادم در ده عنوان ماموریت های شهرداری تهران ذکر شده است اما امروز در این جلسه مباحث مدیریتی شهر و برنامه ها را مورد بررسی قرار خواهم داد.

با تشریک مساعی مسائل حل نشده پایتخت را حل می‌کنیم

محمدعلی نجفی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: امروز در اداره شهر تهران با مسائل و چالش پیچیده ای مواجه هستیم و مسائل حل نشده ای در پیش روی ما است. تاکید می‌کنم مسائل حل نشده و نه مسائل حل نشدنی چرا که تفاوت بسیاری ما بین حل نشده و حل ناشدنی وجود دارد. معتقدم باید از طریق تشریک مساعی به حل مسائل حل نشده پایتخت همت گماریم.

کاهش 20 درصدی بودجه امسال نسبت به سال 90 به لحاظ قدرت خرید

وی منابع مالی شهرداری و دست یافتن به منابع پایدار را نخستین چالش مدیریتی شهر دانست و گفت: هم در مساله درآمد و هم هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم. با نگاهی به روند بودجه جاری سال 90 تا 96 متوجه می‌شویم که سال 90، 8 هزار و 500 میلیاردتومان بودجه داشته ایم این درحالی است که در سال 96 بودجه شهرداری به قیمت جاری 17 هزار و 900 میلیاردتومان بوده است. به عبارتی دو برابر شده است. این در شرایطی است که با نگاهی به قیمت ثابت و تورم سالیانه مشخص می‌شود این رقم معادل 6 هزار و 500 میلیارد قدرت خرید دارد یعنی کاهش 20 درصدی بودجه سال96 نسبت به سال 90 به لحاظ قدرت خرید.

وی با تاکید بر آمار ارایه شده گفت: بنابر آمار ارائه شده، اداره شهر و اجرای برنامه های توسعه شهر با این میزان قدرت خرید کار بسیار سختی خواهد بود.

کاهش 22درصدی بودجه 96 نسبت به رقم پیش بینی شده در برنامه 5ساله

شهردار پایتخت در ادامه با بررسی نمودارهای بودجه ای تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در سال٩٥ که بودجه سال٩٦ تعیین می شده، شهرداری با افت منابع مواجه بوده است. طبق آنچه که در برنامه 5 ساله شهرداری پیش بینی شده باید در سال جاری 22 هزار و 800 میلیاردتومان بودجه می‌داشتیم که این رقم اکنون تنها 17 هزار و 900 میلیارد است، این یعنی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان کمتر و به عبارتی 22 درصد کاهش بودجه را نسبت به برنامه ها در سال جاری شاهد هستیم و نشان از برخی ایرادات در برنامه ریزی ها و یا برخی ایرادات در منابع مالی شهرداری دارد.

22 هزار و 500میلیارد تومان هزینه انجام پروژه های در دست اجرا

 وی در ادامه با اشاره به اعتبارات مورد نیاز وضعیت پروژه های زیرساختی شهر تهران گفت: 22 هزار و 500میلیارد تومان به قیمت امروز نیاز داریم که پروژه های در دست اجرا را تکمیل کنیم. این مهم بیش از بودجه کامل یک سال و چندبرابر بودجه عمرانی پیش بینی شده مصوب امسال است که نشان می‌دهد از نظر هجوم هزینه ها به شهرداری در سال های آینده با مشکل مواجه خواهیم بود .

شهردار تهران با اشاره به جمع بندی نهایی صورت گرفته در موضوع منابع مالی شهرداری تهران تصریح کرد : ٧٢ درصد پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای در شهرداری پروژهای مستمرند که وقتی هم به اتمام می رسد نیازمند هزینه است، لذا چشم انداز مناسبی برای تکمیل پروژه های در دست احداث با منابع داخلی شهرداری نمی توان متصور بود. از اینرو باید از ظرفیت ها و سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده شود. به طوری که هم اکنون درصدد عملیاتی کردن ایده ایجاد صندوق توسعه شهر هستیم.

تامین تنها 72 درصد از بودجه مصوب امسال طی نیمه نخست96

وی در ادامه تصریح کرد: در ٦ ماه نخست سال جاری از کل بودجه مصوب، ٧٢ درصد تامین شده است که شامل ٨٠ درصد بودجه نقدی و ٦٠ درصد بودجه غیر نقد است؛ به عبارتی تنها ٦ هزار ٧٠٠ میلیارد تومان از بودجه تامین شده است، در حالی که باید حدود 9هزار میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم.

شهرداری تهران بیش از 1.7 برابر بودجه سال جاری‌اش بدهی دارد

نجفی افزود: در کنار این ارقام اگر موضوع بدهی های شهرداری را نیز در نظر بگیریم، بالغ بر ١٦ هزار میلیارد تومان به بانک ها ( عمدتا بانک شهر )، ٩ هزار میلیارد به پیمانکاران و ٥ هزار میلیارد نیز برای پروژهای باز بدهکاری است. به عبارتی دیگر شهرداری تهران ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی حدود 1.7 برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد.

به گفته نجفی شهرداری باید برای رسیدن به نقطه تعادل طرح هایی نو و فکرهایی جدید برای تامین منابع داشته باشد و بخشی از پروژه‌ها را باید به بخش خصوصی واگذار کرد و یا از روش‌های مشارکت عمومی- خصوصی بهره جست و اقتصاد شهر را به سمت مردمی شدن اقتصاد که از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است سوق داد.

نظر شما