شناسهٔ خبر: 21584992 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مرتضي سرهنگي در رونمايي از مستند «مظنه» :

قيمت دفاع مقدس هنوز براي نسل‌هاي جديد محاسبه نشده است

روزنامه جوان

مرتضي سرهنگي در مراسم رونمايي از مستند «مظنه» با بيان اينكه در هيچ كشوري به اندازه ايران نسبت به بازماندگان جنگ بي‌احترامي نمي‌شود...

صاحب‌خبر -
جواد محرمي

مرتضي سرهنگي در مراسم رونمايي از مستند «مظنه» با بيان اينكه در هيچ كشوري به اندازه ايران نسبت به بازماندگان جنگ بي‌احترامي نمي‌شود، به اين نكته اشاره كرد كه در كشورهايي چون ژاپن، روسيه و آلمان قيمت جنگ را براي مردمشان محاسبه كرده‌اند ولي در ايران هنوز اين اتفاق نيفتاده است. 

مراسم رونمايي از مستند «مظنه» كاري از مركز فيلم و نمايش بسيج روز گذشته در خبرگزاري تسنيم برگزار شد و از مادر شهيدان صفاري نيز تجليل به عمل آمد. در رونمايي از اين مستند كه جديدترين فيلم سيد رضا حسيني است، مرتضي سرهنگي، محمد خزايي، پرويز شيخ طادي و جمعي از جانبازان به بررسي آن پرداختند. اين مستند براساس سؤال «قيمت و مظنه جنگ ما چه قدر است؟» طراحي شده است و تلاش مي‌كند تا به مصاديق دفاع مقدس نزديك شود. فيلمساز در اين مستند با بسياري از فعالان دفاع مقدس، مستند‌سازان جنگ، خانواده‌هاي شهدا و آزادگان صحبت كرده و پاي درد‌دل آنها نشسته است. 

در اين مراسم پس از نمايش فيلم، سيد‌رضا حسيني، تهيه‌كننده و كارگردان اين اثر با بيان اينكه اين مستند قرار است قيمت تمام‌شده هشت سال جنگ تحميلي را براي مخاطب بازگو كند، گفت: شايد بتوان به لحاظ ريالي به ارقام نزديكي به قيمت واقعي جنگ رسيد، اما جنس هزينه‌اي كه ما در اين مستند از آن صحبت مي‌كنيم، جنسي متفاوت است. وي با بيان اينكه چشم انتظاري مادران و نخاع‌هاي قطع‌شده از آن دست هزينه‌هايي است كه رزمندگان با جان و دل براي اين مملكت دادند، خاطرنشان كرد: بسياري از نوجوانان براي اينكه بتوانند به جبهه بروند در شناسنامه‌هاي خود دست بردند و آماده هر‌گونه جانفشاني در راه آرمان‌هاي اين نظام شدند، حال امروز درد دارد كه ببينيم عده‌اي به خون اين شهدا پشت كرده‌اند و به چپاول‌گري مشغولند. اين مستندساز با اشاره به زاويه جديدي كه مستند «مظنه» نسبت به هشت سال دفاع مقدس ارائه كرده است، گفت: ما در اين مستند تلاش كرديم زخم‌ها و دردهايي كه پس از جنگ بر رزمندگان گذشت هم به تصوير كشيده شود تا شايد عده‌اي كه همانند زالو از درون به جان اين كشور افتاده‌اند، بفهمند كه براي نشستن هر مدير پشت ميز رياست، چند رزمنده به شهادت رسيده است. 

حسيني با اشاره به وجود تصاويري بعضاً تلخ در اين مستند اظهار داشت: ايران هرگز آغازگر جنگ نبود، بلكه در مقام دفاع بود و هيچ كس نمي‌گويد كه چرا ما رفتيم و دفاع كرديم و كساني هم كه جان خود را در اين راه دادند يا كساني كه به جانبازي رسيدند براي دفاع از كشور به اين مقام نائل آمدند و اگر اين مسائل درست ارائه شود، آثار بچه‌هاي انقلابي آثار ضد جنگ نخواهد شد. حسيني مركز فيلم و نمايش بسيج را سفارش‌دهنده مستند «مظنه» دانست و افزود: جهت ساخت اين مستند سفري به شهرهاي مرزي هم داشتيم و در آنجا نيز مصاحبه‌هايي با رزمندگان صورت گرفت. 

كارگردان مستند مظنه با بيان اينكه تمام كارهايي كه بنده در حوزه سينما انجام داده‌ام، بعضاً با درون‌مايه‌هاي دفاع مقدسي است، گفت: مستند 13 قسمتي «پروانه» يكي از آنها و با موضوع همسر جانبازان قطع نخاعي است كه پس از جانبازي ازدواج كرده‌اند. در بخش ديگري از اين مراسم مرتضي سرهنگي، چهره آشناي ادبيات دفاع مقدس نيز گفت: «تا آنجا كه من مي‌دانم در هيچ كشوري به اندازه ايران نسبت به بازماندگان جنگ بي‌احترامي صورت نمي‌گيرد، براي مثال در سفري كه به روسيه داشتم، متوجه شدم آنها هنوز به طور جدي و مستمر روي دوره جنگ كار مي‌كنند، رئيس يكي از مؤسسات مربوط به تاريخ جنگ در روسيه به من گفت: روسيه بدون ادبيات جنگ فقط يك خاك پهناور است و چيز ديگري ندارد، آنها مي‌دانند هويتشان در جنگ تا چه اندازه داراي ارزش است. روس‌ها حدود 25 ميليون قرباني در جنگ داده‌اند. مدام به ياد نسل‌هاي بعد مي‌آورند كه چه هزينه‌اي براي روسيه امروز پرداخت‌شده تا نسل‌هاي بعد فراموش نكنند چه بهايي براي ميهنشان داده‌اند يا ادبيات جنگ آلمان‌ها به طور رسمي به ادبيات ويرانه‌ها مشهور است، ولي سه تا نوبل به واسطه همين ادبيات برده‌اند. آنجا قيمت جنگ را براي مردمشان محاسبه كرده‌اند، ولي در ايران هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

نظر شما