شناسهٔ خبر: 21584942 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چرا رئيس مجلس با نفت‌مالی کردن نمایندگان به دست زنگنه برخوردي نكرد؟!

سكوت دولت ومجلس درباره استخدام مجلسی‌ها درنفت

روزنامه جوان

لاريجاني گفته بود اگر خبر استخدام نمايندگان فعلي در نفت درست باشد با زنگنه برخورد مي‌كند

صاحب‌خبر -
وحید حاجی‌پور

استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت را بايد پديده‌اي دانست كه در دولت يازدهم و دوازدهم به ظهور رسيد تا همراه‌ترين مجلس با وزارت نفت نصيب بيژن نامدار زنگنه شود. 
زنگنه همواره يكي از وزرايي بوده كه مخالفان سرسخت و جدي در مجلس داشته است. اغلب تصميم‌گيري‌هاي وي مورد انتقاد مجلس قرار مي‌گرفت و حتي تا يك‌قدمي استيضاح مي‌رفت. سال 92 وي در مجلس كار سختي داشت و به سختی  توانست كليد وزارت نفت را از بهارستان دريافت كند. 

همان زمان زمزمه‌هايي شنيده شد مبني بر آنكه تعدادي از نمايندگان مخالف وي با وعده استخدام در وزارت نفت نظرشان برگشته بود. مجلس اصولگرايي كه در ظاهر نمي‌توانست به وي اعتماد كند اما او را عبور داد و در نهايت هم كسي نفهميد وي چگونه از اين فيلتر عبور كرد. 
اين راز سربسته باقي ماند تا جلسه رأي اعتماد او در سال 96. هدايت‌الله خادمي نايب رئيس كميسيون انرژي كه به عنوان مخالف صحبت كرد پرده از ماجرايي برداشت كه وزير نفت با استخدام بيش از 25 نماينده دوره‌هاي نهم و دهم مجلس در وزارت نفت، دست به بدعت بزرگي زده بود و همين كار شائبه‌هايي را براي خريد و فروش رأي اعتماد ايجاد كرد. 

در همين حين وزير نفت هم در واكنش به اين افشاگري گفت به استخدام نمايندگان افتخار مي‌كند! چراكه به عقيده زنگنه، نگراني نمايندگان درباره آينده شغلي خود مفسده‌انگيز است. دو روز پس از اين غائله، اخباري مخابره شد كه نشان مي‌داد وزير نفت براي اخذ رأي اعتماد به مجمع نمايندگان استان گيلان تعهداتي داده است كه كار را براي وزير نفت سخت‌تر كرد. 
هر چند اين افشاگري به مذاق علي لاريجاني رئيس مجلس خوش نيامد و به نماينده مخالف انتقادهايي وارد كرد ولي چند هفته پس از اين ماجرا اسنادي منتشر شد كه نشان مي‌داد چندين نماينده فعلي و بستگان در وزارت نفت استخدام شدند. 

اين در حالي است كه رئيس مجلس گفته بود در صورت استخدام نمايندگان فعلي مجلس با وزير نفت برخورد مي‌كند ولي پس از افشاي جزئيات اين اقدام عجيب زنگنه هيچ برخوردي با او نشد تا نشان داده شود برخی  مسائل كشور در محلي بسته مي‌شوند كه نبايد ديده ‌شود. 
  
مجلس نهمي‌ها
تعدادي از نمايندگان مجلس نهم در همان سال 92 به استخدام وزارت نفت درآمدند تا پس از نمايندگي به نفت بروند. يكي از اين نمايندگان سيدشريف حسيني عضو هيئت رئيسه مجلس نهم و يكي از طرفداران زنگنه در مجلس بود. نماينده سابق اهواز پس از دوران نمايندگي در نفت صاحب سمت شد درست مانند سيدمؤيد حسيني‌صدر كه در بخش پتروشيمي فعال شد. 
از ديگر نمايندگان مجلس نهم هم مي‌توان به انصاري نماينده آبادان، تميمي نماينده شادگان و چند نماينده ديگر اشاره كرد كه همگي در نفت استخدام شدند. 
  
نمايندگان فعلي
در روزهاي رأي اعتماد تصويري منتشر شد كه دست وزير نفت روي صورت يكي از نمايندگان مجلس قرار داشت كه حاشيه‌ساز شد. آن نماينده جليل مختار بود كه هم‌اكنون نماينده مردم آبادان و عضو كميسيون انرژي است، اسناد منتشر شده نشان مي‌دهد وي چند ماه پيش از اداره بهزيستي به وزارت نفت منتقل شده و با مدرك بهزيستي، نفتي شده است. 
  غلام‌محمد زارعي، نماينده مردم بويراحمد و دنا در مجلس نهم و دهم هم توانسته كارمند وزارت نفت شود. زارعي كه كارمند وزارت كشور است در سال ۹۴ پيش از پايان مجلس نهم توانسته خود را از استانداري كهگيلويه و بويراحمد به وزارت نفت منتقل كند كه اگر موفق به حضور در مجلس دهم نشد، به جمع نمايندگاني بپيوندد كه با موافقت زنگنه نفتي شده‌اند. البته تأكيد مي‌شود در مجلس نهم هم يكي از نمايندگان وقت به همين شكل به وزارت نفت منتقل شد كه نشان مي‌دهد اين رويه همواره از سوي وزير نفت پيگيري مي‌شده است. 
آخرين فهرست استخدامي‌هاي وزارت نفت از بهارستان نشان مي‌دهد بسياري از نمايندگان سابق و فعلي مجلس در وزارت نفت استخدام شده‌‌اند كه در نوع خود جالب و شبيه يك ركورد است. 

1- محمد‌سعيد انصاري، نماينده سابق آبادان، صندوق بازنشستگي نفت
2- عبدالله تميمي، نماينده سابق شادگان، صندوق‌ بازنشستگي نفت
3- حسن شبانپور، نماينده سابق مرودشت، معاونت پارلماني وزارت نفت
4- حميد كريمي، نماينده سابق ايلام، شركت نفت مناطق مركزي
5- شمس‌الله بهمئي، نماينده سابق رامهرمز، معاون پشتيباني و فناوري مركز توسعه مديريت وزارت نفت
6- سيد‌شريف حسيني، نماينده سابق اهواز، مديركل حسابرسي و امور مجامع وزارت نفت
7- سيد‌مؤيد حسيني‌صدر، نماينده سابق خوي، مشاور وزير نفت در امور پتروشيمي
8- اميرعباس سلطاني، نماينده سابق بروجن، عضو هيئت مديره شركت نفت فلات قاره
9- علي مروي، نماينده سابق نيشابور، رئيس هيئت مديره پتروپارس
10- سعيد حيدري‌طيب، نماينده سابق كرمانشاه، نماينده وزير نفت در هيئت عالي گزينش
11- جليل جعفري، نماينده سابق خلخال، عضو هيئت مديره شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت
12- سيد عماد حسيني‌، نماينده سابق قروه، رئيس هيئت مديره تاپيكو
13- سيدمعروف صمدي، نماينده سابق سنندج، فعال در فاز 15 و 16
14- سيد‌محمد بياتيان، نماينده سابق بيجار، فعال در فاز 14
15- مرتضي زرين‌گل، نماينده سابق كردستان، معاونت توسعه طرح‌هاي شركت نفت و گاز پارس
16- احمد سجادي، نماينده سابق سرخس، شركت نفت مناطق مركزي
17- ابوالقاسم رحماني، نماينده سابق اقليد، مديرعامل شركت تأسيسات دريايي
18- محمد سقايي، نماينده سابق استهبان و ني‌ريز، مشاور وزير و مجري طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره، جاسك
19- محمد ابراهيم محبي، نماينده سابق سنقر،  سرپرست هسته گزينش مركزي
20- حميدرضا كاتوزيان، نماينده سابق تهران، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت
21- پورفاطمي، نماينده سابق تنگستان، رئيس امور فرهنگي شهرك‌هاي مسكوني صنعت نفت
22- محمد فيروزي، نماينده سابق نطنز، مديريت نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز
23- غلامحسين فروغي‌نيا، نماينده سابق شيراز، مدير منابع انساني شركت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي
24- جليل مختار، نماينده آبادان
25- اميد كريميان، نماينده مريوان

نظر شما