شناسهٔ خبر: 21584922 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تولید قارچ کش بیولوژیک از گیاهان دارویی

استفاده از سموم شیمیایی خطرهای جدی برای انسان و محیط زیست دارد که ازبین رفتن میکروارگانیسم ها و حشرات غیر هدف، افزایش ابتلا به بیماری های ریوی و سرطان در انسان از جمله آن ها است.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات موفق به تولید قارچ کش بیولوژیک(biologic) با استفاده از اسانس گیاهی کپسوله شده در نانوذرات اکسید مس شد.
به گزارش شفا آنلاین،عضو هیات علمی گروه زراعت دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این واحد و مجری این طرح گفت: استفاده از سموم شیمیایی خطرهای جدی برای انسان و محیط زیست دارد که ازبین رفتن میکروارگانیسم ها و حشرات غیر هدف، افزایش ابتلا به بیماری های ریوی و سرطان در انسان از جمله آن ها است.

دکتر رویا ویسانی با بیان اینکه کنترل بیولوژیک بهترین جایگزین برای سموم شیمیایی خطرناک است، افزود: فرار بودن، حلالیت پایین در آب، اکسید شدن سریع، بی ثباتی شیمیایی اسانس های گیاهی در هوا، نور، رطوبت و دمای بالا باعث می شود قبل از کاربرد اسانس ها در کنترل آفات، به فکر یافتن روش جدید برای افزایش کارایی اسانس ها بود.

وی با اشاره به اینکه کپسوله کردن اسانس به شکل نانو و میکرو باعث ایجاد توانایی رهایش کنترل شده و افزایش تاثیر و فعالیت زیستی طولانی تر آن می شود، تصریح کرد: در این اختراع برای اولین بار از نانوذرات اکسید مس در کپسوله کردن اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن برای افزایش کارایی و کنترل قارچ آنتراکنوز توت فرنگی استفاده شده است.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات گفت: از اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن کپسوله شده در نانوذرات اکسید مس می توان به عنوان جایگزینی مناسب برای سموم شیمیایی استفاده کرد؛ زیرا مقاومت در میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها و قارچ های بیماری زای گیاهی پدید نمی آورد.

وی ادامه داد: این روش همچنین می تواند برای کنترل آفات و بیماری های انبارداری و کاهش خسارت و ماندگاری بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی در انبار استفاده شود.

به گفته دکتر ویسانی، از اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن کپسوله شده در نانو ذرات اکسید مس، می توان به عنوان یک عامل آزادسازی کنترل شده (رهایش کنترل شده) برای ترکیباتی چون آفت کش ها و علف کش ها استفاده کرد.

نظر شما