شناسهٔ خبر: 21584856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نجفی : شهرداری تهران بیش از ۱.۷ برابر بودجه سال جاری اش بدهی دارد/ اتاق های فکری خارج از شهرداری هستند که تلاش می کنند شهرداری موفق نباشد.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی حدود ۱.۷برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد.

صاحب‌خبر -
عصر امروز نشست فصلی شهردار پایتخت با مدیران و معاونان شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش نامه نیوز، محمدعلی نجفی با بیان اینکه سنت حسنه ای است که در آغاز هر فصل مدیران شهری گرد هم می آیند  و در مباحث مهم مدیریت شهر بحث و گفت و گو می کنند ، گفت: ما هم این سنت حسنه را حفظ خواهیم کرد و امروز توفیقی است که برای اولین بار در جمع تمامی  معاونین ، شهرداران و مدیران شهرداری تهران هستم. البته حرف های زیادی برای گفتن و شنیدن داریم اما امروز در حد فرصت و بضاعت به بخشی از آنها اشاره خواهم داشت .

وی صحبت های خود را به دو بخش مباحث ماموریتی و بخش برنامه ای و شهر تقسیم کرد وگفت: در برنامه ای که به شورای شهر دادم در ده عنوان ماموریت های شهرداری تهران ذکر شده است اما امروز در این جلسه مباحث مدیریتی شهر و برنامه ها را مورد بررسی قرار خواهم داد .

با تشریک مساعی مسائل حل نشده پایتخت را حل می کنیم

محمدعلی نجفی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: امروز در اداره شهر تهران با مسائل و چالش پیچیده ای مواجه هستیم و مسائل حل نشده ای در پیش روی ما است. تاکید می کنم مسائل حل نشده و نه مسائل حل نشدنی چرا که تفاوت بسیاری ما بین حل نشده و حل ناشدنی وجود دارد. معتقدم باید از طریق تشریک مساعی به حل مسائل حل نشده پایتخت همت گماریم .

وی منابع مالی شهرداری و دست یافتن به منابع پایدار را نخستین چالش مدیریتی شهر دانست و گفت: هم در مساله درآمد و هم هزینه ها با مشکل مواجه هستیم . با نگاهی به روند بودجه جاری سال ۹۰ تا ۹۶ متوجه می شویم که سال ۹۰ ، ۸هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بودجه داشته ایم این درحالی است که در سال ۹۶  بودجه شهرداری به قیمت جاری ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان بوده است. به عبارتی دو برابر شده است . این در شرایطی است که با نگاهی به قیمت ثابت و  تورم سالیانه مشخص می شود این رقم معادل ۶ هزار و ۵۰۰میلیاردقدرت خرید دارد یعنی کاهش ۲۰ درصدی بودجه سال۹۶ نسبت به سال ۹۰ به لحاظ قدرت خرید.

وی با تاکید بر آمار ارایه شده گفت: بنابر آمار ارائه شده، اداره شهر و اجرای برنامه های توسعه شهر با این میزان قدرت خرید کار بسیار سختی خواهد بود.

کاهش ۲۲درصدی بودجه ۹۶ نسبت به رقم پیش بینی شده در برنامه ۵ساله

شهردار پایتخت در ادامه با بررسی نمودارهای بودجه ای تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در سال٩٥ که بودجه سال٩٦ تعیین می شده، شهرداری با افت منابع مواجه بوده است. طبق آنچه که در برنامه ۵ ساله شهرداری پیش بینی شده باید در سال جاری ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان بودجه می داشتیم که این رقم اکنون تنها ۱۷ هزارو ۹۰۰ میلیارد است، این یعنی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان کمتر و به عبارتی ۲۲ درصد کاهش بودجه را نسبت به برنامه ها در سال جاری شاهد هستیم و نشان از برخی ایرادات در برنامه ریزی ها و یا برخی ایرادات در منابع مالی شهرداری دارد.

وی در ادامه با اشاره به اعتبارات مورد نیاز وضعیت پروژه های زیرساختی شهر تهران گفت: ۲۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به قیمت امروز نیاز داریم که پروژه های در دست اجرا را تکمیل کنیم. این مهم بیش از بودجه کامل یک سال و چندبرابر بودجه عمرانی پیش بینی شده مصوب امسال است که نشان می دهد از نظر هجوم هزینه ها به شهرداری در سال های آینده با مشکل مواجه خواهیم بود .

شهردار تهران با اشاره به جمع بندی نهایی صورت گرفته در موضوع منابع مالی شهرداری تهران تصریح کرد : ٧٢ درصد پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای در شهرداری پروژهای مستمرند که وقتی هم به اتمام می رسد نیازمند هزینه است، لذا چشم انداز مناسبی برای تکمیل پروژه های در دست احداث با منابع داخلی شهرداری نمی توان متصور بود. از اینرو باید از ظرفیت ها و سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده شود. به طوری که هم اکنون درصدد عملیاتی کردن ایده ایجاد صندوق توسعه شهر هستیم.

تامین تنها ۷۲ درصد از بودجه مصوب امسال طی نیمه نخست۹۶

وی در ادامه تصریح کرد: در ٦ ماه نخست سال جاری از کل بودجه مصوب، ٧٢ درصد تامین شده است که شامل ٨٠ درصد بودجه نقدی و ٦٠ درصد بودجه غیر نقد است؛ به عبارتی تنها ٦ هزار ٧٠٠ میلیارد تومان از بودجه تامین شده است، در حالی که باید حدود ۹هزار میلیارد تومان درآمد می داشتیم.

نجفی افزود: در کنار این ارقام اگر موضوع بدهی های شهرداری را نیز در نظر بگیریم ، بالغ بر ١٦ هزار میلیارد تومان به بانک ها ( عمدتا بانک شهر ) ، ٩ هزار میلیارد به پیمانکاران و ٥هزار میلیارد نیز برای پروژهای باز بدهکاری است. به عبارتی دیگر شهرداری تهران ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی حدود ۱.۷برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد.

به گفته نجفی شهرداری باید برای رسیدن به نقطه تعادل طرح هایی نو و فکرهایی جدید برای تامین منابع داشته باشد و بخشی از پروژه ها را باید به بخش خصوصی واگذار کرد و یا از روش های مشارکت عمومی- خصوصی بهره جست و اقتصاد شهر را به سمت مردمی شدن اقتصاد که از مولفه های اقتصاد مقاومتی است سوق داد.

هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی است نه تعدیل

محمدعلی نجفی با بیان اینکه ۳۹ درصد کل بودجه صرف هزینه های پرسنلی و جاری غیرقابل اجتناب می شود، اظهارکرد: همین عدد در سال گذشته ۳۱ درصد بوده که این روند افزایشی هزینه های جاری نگران کننده است.

وی با تاکید بر استفاده کارآمد از نیروی انسانی و افزایش بهره وری منابع انسانی تصریح کرد: هدف تعدیل نیروی انسانی از شهرداری نیست اما باید با ایده های نو افزایش بهره وری نیروی انسانی مد نظر قرار گیرد .

به گفته نجفی بهره وری؛ کارایی و کارآمدی را توامان شامل می شود که باید برای آنها برنامه ریزی کرد .

شهردار تهران  ضعف فرهنگ سازمانی را دیگر چالش شهرداری دانست و تاکید کرد: برای شکل بخشیدن به یک فرهنگ سازمانی بالنده و سازنده باید اقدامات جدی صورت گیرد .

وی به نظر سنجی اخیر یکی از موسسات مهم نظرسنجی وابسته به وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت : طبق این نظرسنجی افرادی که به شهرداری مراجعه کرده اند نسبت به نحوه اجرای کار از سوی کارکنان شهرداری تهران  ۲۴.۳ درصد به صورت نسبی راضی بوده اند. ۵۶.۳درصد عدم رضایت و ۱۹ درصد رضایت داشته اند که میانگین نمره ای که به عملکرد شهرداری تهران داده اند ۹ از ۲۰ بوده است. تکریم ارباب رجوع حرف و شعار نیست بلکه باید از طریق ایجاد فرایندها و سیستم های جدید نحوه پاسخگویی به ارباب رجوع را ارتقا دهیم .

نجفی در ادامه صحبت های خود به دونکته دیگر اشاره و بیان کرد: بعضا در شهرداری ها تصمیمی گرفته می شود که خلاف مقررات است. باید تخلفات غیرقانونی را گرچه به بهانه راه اندازی مشکلات شهروندان انجام می شود، بررسی و با آن برخورد کنیم. در نقطه مقابل ان دسته از فعالیت ها که مطابق ضوابط انجام شدنی است اما کارشناسان و کارکنان شهرداری از انجام آن جلوگیری می کنند نیز باید کنترل شود . قطعا با هر دوی این مسائل  به عنوان تخلف برخورد خواهیم کرد .

وی با تاکید بر اینکه ارتباط با مردم ارتباطی دوسویه است، گفت: ارتباط با مردم باید در چهارچوب قوانین و مقررات و دوسویه باشد. معتقدم سنت ملاقات هفتگی با شهروندان سنت خوبی است اما کافی نیست و باید از طریق فناوری های روز و  سیستم ای.تی  در حداقل زمان ممکن به مشکلات مردم رسیدگی شود .

نجفی در ادامه به  تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران اشاره و تصریح کرد: برخی صحبت ها که به بنده منتقل می شود در تراز یک مدیر نظام نیست. اعتقاد دارم یک مدیر تنها با هدف خدمت به مردم و تلاش برای انها مدیر شده است، لذا باید تا آخرین لحظه ای که بر سمتی نشسته ایم کار خود را به نحو شایسته انجام دهیم .

انتصاب مدیران با توجه به ارزیابی عملکردشان است

شهردار تهران بابیان اینکه تمامی تغییرات مدیریتی شهرداری با ارزیابی عملکرد مدیران صورت گرفته است، تصریح کرد: معتقدم مدیریت در نظام  امانت الهی است. بنده نیز نمی توانم امانت را خودم به  انجام برسانم، لذا با تکه تکه کردن بخش هایی از این امانت و درنظر گرفتن منطق و بررسی اهل بودن امانت داران، مدیریت ها را به اهلش می سپارم و تلاش می کنم اهل ترین افراد را انتخاب کنم، اما این به منزله بدون خطابودن این انتخاب نیست.

نجفی در ادامه بر ضرورت توسعه مدیریت و توانمندسازی مدیران تاکید کرد و گفت: معتقدم مدیر بدون برنامه، مدیر بدون کارنامه است، لذا باید در جهت توسعه پایدار شهر با نواوری و خلاقیت برنامه ریزی شود وهرمدیری در حیطه کار خود باید دارای برنامه باشد.

وی از مدیران خواست به شایعات توجه نکنند و گفت: شک نکنید اتاق های فکری خارج از شهرداری هستند که تلاش می کنند شهرداری موفق نباشد. شایعاتی در فضای مجازی از انتصابات منتشر می شود که بیشتر جنبه تخریب دارد و به نوعی جنگ روانی شناخته شده ای را پیش گرفته اند.

شهردار تهران تاکید کرد: عهد کردم لحظه ای از منفعت و مصلحت مردم غافل نشوم زندگی و عمرم را طی این دوره۴ساله وقف مردم و شهرداری خواهم کرد.

راه اندازی ۴حلقه فکری در شهرداری به منظور خدمات دهی بهتر

نجفی از راه اندازی ۴ حلقه فکری در آینده ای نزدیک خبرداد و بیان کرد: حلقه فرهنگی و اجتماعی، حلقه مالی و اقتصادی، حلقه شهرسازی و معماری و حلقه مدیریت و امور اجرایی به زودی در شهرداری تهران راه اندازی خواهد شد . در عین حال که اتاق فکری به منظور نظارت بر حسن  اجرای برنامه ها، این حلقه فکری را پوشش خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه در ۸ سال اخیر ۱۶۱۵ طرح پژوهشی در شهر تهران اجرا شده است که ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، گفت: معتقدم حتی ۱۰۰ مورد آنها هم به شهرداری تهران برای حل مشکلات کمک نکرده است.

نجفی در ادامه نشست فصلی با مدیران شهرداری به بخشنامه اخیر ممنوعیت صدور هولوگرام ها اشاره کرد و گفت: بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است و حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود .

وی از ابلاغ بخشنامه مهمی نیز در حوزه شهرسازی طی روزهای اینده خبر داد که براساس آن فعالیت شوراهای معماری مناطق منضبط خواهد شد.

ضرورت تغییر در شهر احساس می شود

شهردار پایتخت با بیان اینکه ضرورت تغییر در شهر احساس می شود، تصریح کرد: روش هایی که در مدیریت و توسعه تهران اعمال شده باعث شده است که امروز از برخی جهات تهران شهری قابل قبول محسوب شود ، دیگر کفاف مدیریت شهر را نمی دهد و نیازمند طراحی های نوین در مدیریت شهری هستیم تا براساس آن از چالش ها و مشکلات به سلامت عبور کنیم.

نجفی در بخش دیگر سخنان خود بر توانمندی نیروی انسانی شهرداری به لحاظ صلاحیت های رفتاری و تخصصی تاکید کرد و گفت: باید بر تکیه بر بدنه شهرداری، شهر را مدیریت کرد.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار تهران شهر امید ، مشارکت و شکوفایی خاطرنشان کرد: امید و انگیزه بخش لاینفک زندگی است و اگر امید نباشد شهر می میرد. لذا بعضی از مسائل منفی شهر تهران  را در ملا عام مطرح نمی کنیم .

وی تصریح کرد: پس از این و با توجه به منابع محدود شهرداری، کمک ها نیز هدفمند و در جهت منافع شهروندان ارایه می شود. به عنوان مثال کمک های بودجه ای برای مدارس که جزیی از وظایف ما در قبال دانش اموزان است، باید هدفمند و در جهت برنامه های شهرداری تهران صورت گیرد.

نجفی  در پایان به مشکلات پیمانکاران اشاره و بیان کرد: کمیته ای تخصصی از فردا به منظور بررسی مشکلات پیمانکاران آغاز به کار خواهد کرد.

نظر شما