شناسهٔ خبر: 21584774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:

امکان شکایت ایران در برجام وجود ندارد

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه امکان شکایت در برجام وجود ندارد، گفت: آمریکا از این وضعیت برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -



ابوالفضل ظهره‌وند عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پیرامون اظهارات موگرینی مبنی بر عدم ارایه اعتراض و یا شکایتی از سوی هیچ از یک طرف‌ها در نشست کمیسیون مشترک برجام که به تازگی در نیویورک برگزار شده است، اظهار داشت: درخصوص این مسئله که آیا اعتراضی در آن نشست از سوی هیئت ایرانی شکل گرفته است یا خیر، باید آقایان عراقچی و یا سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ دهند، اما این مسئله را هم مد نظر داشته باشیم که خانم موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حرفی بدون دلیل و سند مطرح نمی‌کند و طبعا روی حرف وی هم می‌توان حساب کرد و اگر این حرف را مطرح کرده خودش هم باید پاسخ گو باشد.ظهره وند افزود: آمریکا از بستر و چارچوب برجام جهت فشار بیشتر علیه ما استفاده می‌کند و آنها در قالب برجام در حال بازی هستند. ما همچنان شاهدیم که آقای ترامپ موضع تهاجمی دارد و می‌خواهد زیر تمام قرارها و تعهدات دولت آمریکا در قالب برجام بزند.
وی تاکید کرد: در برجام امکان شکایت به نحوی که گفته می‌شود وجود ندارد و آمریکا هم از این وضعیت برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کند.
کارشناس مسایل سیاست خارجی با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر رفتار ما هست،  اظهار کرد: آیا مسئولی هم برای نظارت بر رفتار آمریکایی‌ها وجود دارد؟ و این قاعده به این صورت است که مدیرکل طبق فواصل زمانی مشخص باید تایید و یا رد کند که رفتار ایران در قالب برجام در چارچوب استاندارد تعیین شده قرار داشته است یا نه. اما آیا این روند برای کنترل رفتار آمریکا وجود دارد؟
به گزارش مهر، ظهره وند در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانم موگرینی هم در این فضا چنین مسئله‌ای را طرح کرده فارغ از صحت و سقم آن چندان بی‌دلیل نبوده و می‌توان در مورد آن تامل داشت.
لازم به ذکر است که برخی کارشناسان معتقدند که احتمالا علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷ یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است. براساس این بند در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌هایی که به صورت نیم بند نیز تعلیق شده علیه ایران باز می‌گردد! متن ضعیف برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد!

نظر شما