شناسهٔ خبر: 21584088 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

کشف شهر گمشده «اسکندر مقدونی» در عراق

باشگاه خبرنگاران جوان

شهری که در سال ۳۳۱ پیش از میلاد به دستور «اسکندر مقدونی» در مسیر حمله به ایران برای رویارویی با داریوش سوم ساخته شده بود، در عراق کشف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی تایمز؛ باستان‌شناسان موفق به کشف شهری 2000 ساله در عراق شدند.

«قلتقه دربند»( Qalatga Darband) شهری است که در سال 331 پیش از میلاد به دستور «اسکندر مقدونی» در مسیر حمله به ایران برای رویارویی با داریوش سوم، تاسیس شد. یک تیم از باستان شناسان عراقی و انگلیسی با کمک هواپیماهای بدون سرنشین، اقدام به عکاسی از مناطق مختلف عراق کرده و پس از رمزگشایی عکس ها، موقعیت دقیق این شهر باستانی را پیدا کردند.

قلتقه دربند در 10 کیلومتری جنوب شرق شهر رانیا واقع در سلیمانیه (بخش اقلیم کردستان عراق) قرار دارد. سکه های دوره یونان باستان، مجسمه های یونانی و سازه های این شهر که متاثر از فرهنگ روم باستان است، شک باستان شناسان را درباره هویت اصلی این شهر به یقین تبدیل کرده است. گفته می شود این شهر مرکز ثقل غرب به شرق در عهد باستان بوده است.

«جان مک گینیس»، مدیر این تیم باستان‌شناسی به تایمز گفت: ما در ابتدای راه هستیم. با ادامه کاوش ها به گستردگی این شهر که زمانی از عراق کنونی به ایران کشیده شده بود، دست می یابیم.

سازمان سیا برای نخستین بار در سال 1960 تصاویری ماهواره ای از خرابه های این منطقه تهیه کرد. باستان شناسان با بهره گیری از این تصاویر، تا حدودی به موقعیت دقیق شهر نزدیک شدند. کارشناسان انگلیسی به منظور محافظت از آثار باستانی کشور عراق، طی طرحی آمادگی خود را برای کشف، بازسازی و محافظت از اماکن تاریخی عراق پس از خروج تکفیری های داعش اعلام کردند.

آثار باستانی عراق درپی سلطه گروه تروریستی داعش بر این کشور در سال 2003 تقریبا از بین رفته اند.

 

نظر شما