شناسهٔ خبر: 21583707 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت:

نقشه جامع دانش صنعت گاز تدوين مي‎شود

پژوهشگاه صنعت نفت بر مبناي تفاهم‎نامه‎اي که با شرکت ملي گاز امضا کرده است، در تدوين نقشه جامع دانش صنعت گاز با اين شرکت همکاري مي‎کند.

به گزارش شانا، محمد حميد ايجازي، معاون برنامه‌ريزي پژوهشگاه صنعت نفت اين خبر گفت: از آنجا که مديريت دانش در حوزه گاز بسيار حائز اهميت است، اين تفاهم‌نامه مي‌تواند زمينه‌اي مناسب براي تکميل چرخه مديرت دانش در اين حوزه باشد.

وي با تاکيد بر اين‌که براي اجرايي کردن اين تفاهم‎نامه بايد از توان داخلي و دانش خبرگان به منظور دانش‎افزايي و شتاب بخشي به امور استفاده شود، تصريح کرد: واحد اطلاعات علمي و مديريت دانش پژوهشگاه صنعت نفت و همچنين دانشگاه‌ها به عنوان محور مهم اين پروژه با هدف هماهنگي و پيشبرد امور محوله فعاليت مي‎کنند و اميد است اين تفاهم‌نامه سرآغازي براي انجام پروژه‌هاي مشابه در صنعت نفت باشد.

اميدواري لوک اويل به مشارکت در صنعت نفت ايران

مديرعامل لوک اويل اعلام کرد که با آغاز پروژه‌هاي جديد خارج از روسيه، از جمله در ايران، اين شرکت روس سطح توليد خود را حفظ مي‌کند.به گزارش شانا به نقل ازخبرگزاري رويترز، واگيت الکپروف اعلام کرد: اين شرکت روسي قصد دارد با سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي خارج از روسيه، در سال‌هاي 2018 تا 2027 ميلادي توليد خود را در سطح 100 ميليون تن در سال (معادل 2 ميليون بشکه در روز) حفظ کند.وي همچنين تصريح کرد: لوک اويل سرمايه‌گذاري سالانه خود را در سطح هشت ميليارد تا هشت ميليارد و 500 ميليون بشکه، حفظ مي‌کند.

لوک اويل با وجود توليد کمتر از انتظار نفت از ميدان‌هاي خود در منطقه سيبري غربي در روسيه توانسته است با تمرکز بر رشد توليد در مناطق جديد، از جمله درياي خزر و عراق، سطح توليد خود را حفظ کند و اکنون به توليد نفت در مکزيک و ايران نيز توجه دارد.به گفته مدير عامل لوک اويل، بودجه سال‌هاي 2018 تا 2020 اين شرکت بر اساس قيمت نفت 50 دلار خواهد بود.الکپروف همچنين اعلام کرد که در ماه اکتبر امسال در مسکو، پايتخت روسيه، با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، ديدار خواهد داشت.

وي با اشاره به مذاکره لوک اويل با شرکت ملي نفت ايران براي همکاري در توسعه ميدان‌هاي آب تيمور و منصوري، گفت: ما بسيار نزديک هستيم؛ در زمينه حجم توليد و روند رسيدن به برخي سطوح توليد اختلاف‌هايي داريم، اما مهم نيستند.

براي تامين نياز مصارف داخلي و جلوگيري از خام فروشي،

لغو قراردادهاي فروش ميعانات گازي به مشتريان خارجي

شرکت ملي نفت ايران براي تامين نياز مصارف داخلي و جلوگيري از خام فروشي، در حال لغو قراردادهاي فروش ميعانات گازي به مشتريان خارجي است.

به گزارش وزارت نفت؛ منابع خارجي در حالي اين روزها از کاهش صادرات ميعانات گازي ايران خبر مي‌دهند که ايران براي نخستين بار از زمان توليد نخستين ميعانات گازي در کشور که با افتتاح فازهاي 2 و 3 پارس جنوبي در بهمن ماه 1381 کليد خورد، براي تامين نيازهاي داخلي و همسو با اجراي برنامه اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از خام فروشي، فروش ميعانات گازي به مشتريان خارجي را کاهش خواهد داد.

پالايشگاه ستاره خليج فارس و مجتمع پتروشيمي بروزيه هم اکنون بزرگترين مصرف کنندگان ميعانات گازي در کشور به شمار مي‌آيند، طبق برنامه ششم توسعه قرار است همه ميعانات گازي توليدي کشور صرف مصارف داخلي شود.

هم‌اکنون روزانه حدود 100 هزار بشکه ميعانات گازي از پارس جنوبي به عنوان خوراک در اختيار پالايشگاه ستاره خليج فارس قرار مي گيرد که قرار است اين ميزان با تکميل واحدهاي اين ابر پالايشگاه ميعانات گازي افزايش يابد، مصرف سه فاز پالايشگاه ستاره خليج فارس، روزانه 360 هزار بشکه ميعانات گازي است.

مصرف پتروشيمي بروزيه به عنوان بزرگترين توليد کننده مواد آروماتيکي جهان نيز بيش از 100 هزار بشکه ميعانات گازي در روز است.

وزير نفت 6 شهريورماه امسال در برنامه «نگاه يک» درباره جلوگيري از خام فروشي اظهار کرده بود: دو برنامه براي جلوگيري از خام فروشي در دستور کار ما قرار دارد، نخست، توسعه صنعت پتروشيمي است و ديگر افزايش ظرفيت پالايش است.

زنگنه تصريح کرده بود: بر اساس برنامه، همه ميعانات گازي توليد کشور که تا 2 سال آينده به يک ميليون بشکه در روز مي‌رسد در داخل کشور پالايش مي‌شود و ديگر ميعانات گازي براي صادرات نخواهيم داشت و ميعانات توليدي در پالايشگاه‌هاي کشور به نفت گاز، بنزين، نفتا و گاز مايع تبديل مي‌شود.

شرکت ملي نفت ايران در مردادماه امسال موفق به فروش 530 هزار بشکه ميعانات گازي به مشتريانش شد که کره جنوبي با خريد نيمي بيشتر از اين ميزان بزرگترين مشتري ميعانات گازي ايران است.

شرکت ملي نفت ايران در آغاز به کار دولت يازدهم، 75 ميليون بشکه ميعانات گازي رو آب داشت که هم اکنون اين رقم به نزديک صفر رسيده است، علي کاردر، مديرعامل شرکت ملي نفت ايران به تازگي در گفت‌وگو با نشريه بين المللي وزارت نفت «ايران پتروليوم» به اين موضوع اذعان کرده و ثبت رکورد فروش روزانه سه ميليون بشکه نفت و ميعانات گازي در اسفندماه 95 را از رکوردهاي دوران مديريت خود در شرکت ملي نفت ايران اعلام و عنوان کرد: توليد کنوني ميعانات گازي کشور 630 هزار بشکه در روز است.

نظر شما