شناسهٔ خبر: 21583650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرها

صاحب‌خبر -

 ارزاني سيگار در ايران نسبت به 181 کشور جهان

قائم مقام و مديرکل وزارت بهداشت با اشاره به اينکه قيمت سيگار در ايران 20 درصد از شرکت‌هاي توليد کننده مثلاً کارخانه‌هاي سيگار سازي آمريکايي ارزانتر عرضه مي‌شود، ادامه داد: بنابراين فروش سيگار در ايران حتي از 181 کشور جهان ارزانتر است.

به گزارش تسنيم، ايرج حريرچي در چهل و هفتمين نشست خبري سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به زيان‌هاي سيگار و قليان در کشور اظهار داشت: متأسفانه سالانه بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان بابت سيگار؛ پول اين کشور دود مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه قيمت سيگار در ايران 20 درصد از شرکت‌هاي توليد کننده مثلا کارخانه‌هاي سيگار سازي آمريکايي ارزانتر عرضه مي‌شود، ادامه داد: بنابراين فروش سيگار در ايران حتي از 181 کشور جهان ارزانتر است.

قائم مقام و مديرکل وزارت بهداشت با اشاره به اينکه قيمت سيگار در ديگر کشورها بالغ بر 70 درصد ماليات است، گفت: هر 10 درصد ماليات سيگار افزايش يابد 5 درصد مصرف سيگار نيز کاهش مي‌يابد.

حريرچي با اشاره به اينکه سالانه 500 هزار بستري بابت عوارض سيگار در کشور رخ مي‌دهد که هزينه‌هاي زيادي بر دوش بيمه‌ها و دولت دارد، تصريح کرد: بنابراين بايد به سمتي پيش برويم که هزينه‌هاي بستري افراد سيگاري توسط خودشان تقبل شود و هزينه کارهاي غيربهداشتي برخي افراد بر دوش ديگران سنگيني نکند.

وي با اشاره به ضعف قوانين در حوزه سيگار در کشور عنوان کرد: متاسفانه قوانين کشور در اين حوزه بازدارنده نيست مثلا در همين تهران يک رستوران 7 بار به دليل عرضه قليان بسته شد ولي با پرداخت 500 هزار تومان دوباره باز مي‌شود.

سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به همکاري و اقدامات 30 دانشگاه علوم پزشکي در برخورد با عرضه کنندگان دخانيات و قليان گفت: عرضه سيگار به افراد زير 18 سال ممنوع است ولي به درستي اجرا نمي‌شود و برخي استانها نيز در اين زمينه اصلاً همکاري نمي‌کنند.

سفره معيشتمان روز به روز کوچکتر مي شود؛ کاري کنيد!

بايد «رانندگي تاکسي» را جزو مشاغل سخت قرار دهند چرا که بايد در تمام فصول سال از صبح تا شب در خيابان‌ها رانندگي کنند تا هزينه زندگي را در بياورند و حتي اگر چند روزي قصد سفر کرده و يا بيمار شوند و نتوانند کار کنند، از مزد آن روز بي‌بهره مي‌ماند!

رانندگي آن هم با تاکسي نه روز مي‌شناسد و نه شب! نه سرما و نه گرما،شغلي براي تمام روزها و فصول! پاي درد دل راننده تاکسي‌ها که مي‌نشينيد، سختي شغلشان را چنان درک ميکني که در باورت هم نمي گنجد که شرايط کاريشان چقدر سخت است، در کنار هزينه بنزين، روغن، استهلاک تاکسي و.... بايد سروکله زدن با هر قشري از مردم را هم اضافه کنيد، از دانش آموز گرفته تا پيرمرد، بازنشسته و... اما حالا درد ديگري هم به ديگر دردهاي آنها اضافه شده و آن چيزي نيست جز کوچکتر شدن سفره معيشتشان به دليل جولان مسافربرهاي شخصي و اينترنتي!

به گزارش ايسنا، حدود 80 هزار تاکسي در سطح شهر تردد مي‌کنند و اگر براي هر راننده خانواده‌اي سه نفره را درنظر بگيريم با يک حساب سرانگشتي متوجه مي شويم که 320 هزار نفر معيشت و زندگيشان در گرو فعاليت تاکسي است با اين حال رانندگان با تغيير مديريت شهري نور اميدي در دلشان ايجاد شده و خواهان ديدار و حل مسئله با شهردار تهران هستند.

توکلي يکي از رانندگان تاکسي که 15سال است به طور گردشي در سطح شهر فعاليت مي‌کند با طرح اين سوال که فلسفه ايجاد منطقه طرح ترافيک چيست؟ مي‌گويد: فروش طرح ترافيک علاوه بر اينکه به افزايش ترافيک و آلايندگي هوا کمک مي‌کند بلکه موجب بيکاري تاکسيرانان و سوء استفاده شرکت‌هاي مجعول از اين طريق شده است و اين در حالي است که طبق قانون متولي حمل و نقل مسافران در درون شهر، برعهده شهرداري است و بايد پرسيد که چرا شهرداري فکري به حال رانندگان تاکسي نمي‌کند؟

انتظار داريم شوراي شهر در رابطه با عملکرد تاکسيراني نظارتي جدي اعمال کند و تخلف‌هاي صورت گرفته پيگيري شود. به عنوان نمونه وقتي تخلفي از شرکت خصوصي تاکسي سر مي‌زند جريمه آن 20 هزار تومان است و اين مساله باعث شده تا به راحتي از کنار مطالبات تاکسيرانان عبور کنند.وي تأکيد مي‌کند: در شرکتهاي خصوصي با شارژهاي زياد و عدم مسافردهي و خدمات مناسب به تاکسيران مواجهيم که باعث ناراحتي قشر عظيمي از رانندگان شده است و با توجه به پرداخت حق بيمه شخص ثالث بيشتر، ماليات، عوارض و آبونمان و بهاي خدمات بيشتر به سازمان و شرکتها وظيفه حمل و نقل و جابجايي مسافر در سطح شهر را حق مسلم خود دانسته و خواستار حق پايمال شده خود هستيم.

اعتبار تاکسي‌هاي تهران در بين شهروندان کم شده

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه فعاليت شرکت‌هاي اينترنتي اعم از اسنپ و تپسي مشکلاتي را براي تاکسي‌ها بوجود آورده است، تصريح مي‌کند: فعاليت گسترده اين شرکت‌هاي اينترنتي از يک سو و هجوم مسافربرهاي شخصي از سويي ديگر سبب پايين آمدن درآمد تاکسي‌هاي شهر تهران شده و اين در حالي است که با وجود تورم موجود و افزوده نشدن کرايه‌ها و تحميل خودروهاي تقسيطي چگونه مي‌توان زندگي کرد؟ همچنين شاهديم که به علت تخلفات مسافربرهاي شخصي و نابلدي آدرس ها سطح اجتماعي و اعتبار تاکسي‌هاي تهران در بين شهروندان کمتر شده است.

وي مي‌افزايد: اين در حالي است که بسياري از رانندگان تاکسي براي امرار معاش مجبور شدند در شرکتهاي اينترنتي مشغول بکار شوند.

يادگاري بر روي جيب خالي رانندگان تاکسي

طهماسبي يکي ديگر از رانندگان تاکسي که در خط تجريش مشغول به فعاليت است، مي‌افزايد: رانندگان تاکسي با مشکلاتي از قبيل شارژ ماهيانه، صدور بي مورد قبض‌هاي جريمه توسط بازرسان سازمان تاکسيراني، فعاليت شرکت‌هاي اينترنتي، نبود بيمه تامين اجتماعي براي اين قشر آسيب پذير مواجه هستند و سفره معيشتي تاکسيرانان بايد روز به روز کوچکتر شود.

وي با بيان اينکه ماموران راهنمايي ورانندگي مبادي ورودي طرح ترافيک و طرح زوج وفرد را فراموش کرده وهيچ کنترل محسوسي نمي‌کنند، عنوان مي‌کند: تمامي راه‌هاي ورودي‌هاي طرح "راه دور" دارد و همه ماشين‌هاي شخصي به راحتي وارد طرح مي شوند و اين امر باعث شلوغي بيشتر داخل طرح شده و از همه مهمتر باعث پايين آمدن در آمد شهرداري تهران مي‌شود و در ضمن به ما رانندگان تاکسي از دو طرف هم شلوغي داخل طرح و هم نبود مسافر داخل طرح ضربه ميزند، بنده به عنوان يک راننده تاکسي ديگر توان ندارم و باورکنيد با "دخل" روزي 30 يا 40 هزار تومان و داشتن پژو405که سراسر خرج و استهلاک است خرج زندگي را مي دهم، در حالي که تا چشم برهم بگذاري سررسيد بيمه، معاينه، تمديدکارنامه و حق حکم عوارض و... مي رسد!

نظر شما