شناسهٔ خبر: 21583607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

کارهاي ممنوع پس از غذا!

صاحب‌خبر -

بعضي از عادات بد مي توانند سلامت ما را در معرض خطر قرار دهند. اين عادات مي توانند سطوح انرژي مورد نياز براي گوارش تا حتي تعادل هورموني را تحت تاثير قرار دهند. گوارش يکي از عواملي است که بر هر جنبه سلامت ما تاثيرگذار است. از اين رو، رسيدگي به آن در وهله نخست ضروري است.

به گزارش عصر ايران به نقل از "بولد اسکاي"، هنگامي که گوارش از شرايط خوبي برخوردار نيست، بدن نمي تواند به درستي مواد مغذي را جذب کند. اين شرايط مي تواند به احساس خستگي و بي حالي در ما منجر شود و انجام فعاليت هاي روزانه را با مشکل مواجه سازد. اما تلاش براي ايجاد تغييري عظيم در رژيم غذايي ممکن است تنها شرايط ما را وخيم‌تر سازد.

عوامل بسياري مي توانند بر گوارش انسان تاثيرگذار باشند، و آنچه بلافاصله پس از غذا خوردن انجام مي دهيم مي تواند بر چگونگي پردازش غذا اثرگذار باشد. برخي عادات وجود دارند که بايد پس از غذا خوردن از انجام آنها خودداري کنيد. در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

خوابيدن بلافاصله پس از يک وعده غذايي

شام خوردن در ساعات پاياني شب و به خواب رفتن پس از آن مي تواند يکي از بدترين کارهايي باشد که انجام مي دهيد. خوابيدن طي يک ساعت پس از غذا خوردن مي تواند خطرناک باشد و خطر سکته مغزي را افزايش دهد. عواملي مانند قند خون، کلسترول و جريان خون پس از يک وعده غذايي مي توانند در افزايش اين خطر نقش داشته باشند.

نوشيدن چاي بلافاصله پس از يک وعده غذايي

نوشيدني هايي مانند چاي جذب آهن را مختل مي کنند. مقدار زياد ترکيبات پلي فنولي موجود در چاي عامل اصلي در اين زمينه است. کمبود آهن مي تواند به کم خوني و ديگر مشکلات سلامت منجر شود.

ورزش کردن بلافاصله پس از يک وعده غذايي

فراتر از خطراتي مانند پارگي يا گرفتگي عضلاني، ورزش کردن بلافاصله پس از غذا خوردن مي تواند هم بر کيفيت ورزش و هم بر کيفيت گوارش شما تاثيرگذار باشد.

سيگار کشيدن پس از يک وعده غذايي

سيگار کشيدن پس از يک وعده غذايي موجب از بين رفتن تقريبا تمامي مواد مغذي مصرفي مي شود. اين کار همچنين بر جذب و استفاده از بسياري از ويتامين ها و مواد معدني تاثيرگذار است.

دوش گرفتن پس از يک وعده غذايي

دوش گرفتن پس از غذا خوردن موجب مي شود جريان خون به سرعت به سمت پوست تغيير جهت دهد تا تغيير در دما را جبران کند. اين به معناي کاهش جريان خون در دسترس براي گوارش غذا است.

ميوه خوردن پس از يک وعده غذايي

ميوه ها نيازمند آنزيم هايي متفاوت براي گوارش هستند، از اين رو، بهتر است با معده خالي آنها را مصرف کنيد. ميوه خوردن پس از يک وعده غذايي گوارش ناکارآمد آنها را به همراه دارد.

نظر شما