شناسهٔ خبر: 21583584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 منع عبور پروازهاي اقليم کردستان ازآسمان ايران

معاون اسبق هوانوردي و بين‌الملل سازمان هواپيمايي گفت: اقدام ايران مبني بر منع عبور پروازهاي اقليم از فضاي کشورمان، قانوني است.

به گزارش مهر ،در پي اعلام قطعي بودن تصميم مقامات اقليم کردستان مبني بر برگزاري همه پرسي استقلال از خاک عراق، بغداد عبور هواپيماهاي از مبدأ اين منطقه از آسمان عراق را ممنوع کرد و از ايران نيز درخواست کرده تا اجازه ندهد اين پروازها، از آسمان کشورمان عبور کند؛ بر اين اساس، شوراي عالي امنيت ملي نيز، طي مصوبه اي در تاريخ 2 مهرماه، به درخواست دولت مرکزي عراق (بغداد) تمامي پروازهاي ايران به مقصد فرودگاههاي سليمانيه و اربيل و همچنين پروازهاي عبوري از فضاي کشورمان از مبدأ اقليم کردستان را متوقف کرد.

عضو شوراي عالي سياست‌هاي اصل 44:

اولين پرداخت سود سهام عدالت، علي‌الحساب است

عضو شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي با بيان اينکه امروز جلسه تعيين تکليف سود سهام عدالت در دفتر معاون اول رييس جمهور برگزار مي شود، گفت: هنوز حسابرسي از 61 شرکت دولتي براي تعيين ميزان سوددهي به پايان نرسيده و احتمالا اولين واريزي علي الحساب خواهد بود.

کمال شهرياري در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: در دفتر معاون اول رييس جمهوري جلسه شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي برگزار مي‌شود که در اين جلسه درباره تعيين دهک‌هاي در اولويت پرداخت سود سهام عدالت تصميم‌گيري خواهد شد.

وي ادامه داد: در ابتداي شروع طرح توزيع اوراق سهام عدالت قرار بر اين بود که 6 دهک، مشمول اين برنامه شوند اما در زمان توزيع اين اوراق دهک‌هايي به اين طرح اضافه شد که معتقدم برخي از اين دهک‌ها را نبايد به طرح اضافه مي کردند.

عضو شوراي اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي با بيان اينکه بايد در دهک‌هاي مشمول سهام عدالت تجديد نظر شود، افزود: به نظر مي‌رسد امروز 2 يا 3 دهک اول کم درآمد را در اولويت پرداخت سود سهام عدالت قرار دهند و جمعيت هر دهک تقريبا 8 ميليون نفر است.

شهرياري درباره ميزان سود سهام عدالت تاکيد کرد: هنوز حسابرسي تمام 61 شرکت دولتي که سهام آنها به مردم فروخته شده، انجام نشده است. حسابرسي ها ادامه دارد تا ميزان سود سبد سهام عدالت نهايي شود. اما احتمالا اولين واريزي سود سهام عدالت علي‌الحساب خواهد بود تا زماني که محاسبه سود به پايان برسد و رقم سود نهايي مشخص شود.

وي گفت: روند حسابرسي از شرکت‌ها از سوي سازمان حسابرسي در جريان است و به زودي رقم نهايي سود بر اساس ميزان سوددهي شرکت‌ها و تعيين تعداد مشمولان در اولويت دريافت سود سهام عدالت، به شماره شباي مردم واريز مي‌شود.

پيشنهاد افزايش دوره بازپرداخت وام مسکن به 20 سال

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازي، گفت: به منظور تقويت توان اقتصادي متقاضيان مسکن به ويژه در بافت‌هاي‌فرسوده شهري درصدديم تا مدت‌انتظار دريافت تسهيلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم را به چهار يا پنج ماه کاهش دهيم، زمان بازپرداخت اين تسهيلات را 20 ساله کنيم و همزمان نرخ سود تسهيلات را يک تا دو درصد کاهش دهيم.

به گزارش ايلنا، علي چگني اظهار داشت: شاخص‌هاي پيش‌نگر بخش مسکن روند مثبتي را در بازار مسکن نشان مي‌دهند و در صورت ادامه اين روند و موفقيت بانک‌مرکزي در کنترل نرخ بالاي سود سپرده‌هاي‌بانکي به عنوان يکي از عواملي که در سال‌هاي اخير بر تمامي بخش‌هاي اقتصادي از جمله بخش مسکن تاثير منفي داشته است، شاهد آن خواهيم بود که بازار مسکن از رونق مطلوبي برخوردار شود.

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن ادامه داد: تعداد پروانه‌هاي‌ساختماني صادر شده از اواخر سال گذشته روند صعودي يافته است به طوريکه پس از چند سال روند نزولي، در ماه‌هاي ابتدائي سال جاري تعداد پروانه‌هاي‌ساختماني حدود 5 تا 6 درصد در مناطق شهري کشور و شهر تهران افزايش داشته است.

چگني با اشاره به اين مطلب که تعداد معاملات نيز در ماه‌هاي اخير روند صعودي يافته و نسبت به ماه‌هاي مشابه سال قبل با افزايش مواجه شده‌ است، گفت: در مردادماه سال جاري با ثبت رکورد بالغ بر 18 هزار معامله در بازارمسکن شهر تهران، تعداد معاملات در اين ماه حدود 15 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزايش يافته است. هرچند ممکن است اين روند در شهريورماه سال جاري ادامه نداشته باشد و حتي تعداد معاملات در شهريورماه نسبت به مرداد ماه کاهش يابد ولي پيش‌بيني مي‌شود نسبت به شهريورماه سال گذشته افزايش يابد که در صورت تحقق اين پيش‌بيني مي‌توان به ايجاد رونق پايدار در بخش مسکن اميدوارتر شد.

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن تاکيد کرد: ارزش‌افزوده بخش ساختمان نيز حسب گزارش مرکز آمار ايران در سه ماهه اول سال جاري از نرخ رشد 7 درصدي برخوردار بوده است که اين رويداد نيز بيانگر ايجاد رونق نسبي در بخش مسکن است.

به گفته اين مسئول وزارت راه و شهرسازي،در حدود دو سال اخير حدود 240 هزار نفر براي استفاده از تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم، در بانک سپرده‌گذاري کردند و تاکنون 20 هزار نفر نيز از تسهيلات اين صندوق استفاده کرده‌اند.

نظر شما