شناسهٔ خبر: 21583432 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری :

با توسعه دانش حقوقی و افزایش مهارت‌های لازم به حل مشکلات کمک کنیم

71571

عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو حقوقدان شورای نگهبان، با بیان اینکه سطح دانش حقوقی در کشور ما پایین آمده است، گفت: عمق دانش حقوقی ما کم شده است و باید با توسعه دانش حقوقی، افزایش مهارت‌های لازم، به حل مشکلات کمک کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن اسماعیلی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه محرم و صفر برای ما به دلیل اینکه معتقد هستیم هستی دین ما و هستی انسانیت ما محرم و صفر است، ویژگی خاصی دارد، گفت: کاری که امام حسین (ع) کرد نجات تشیع و حتی نجات اسلام نبود بلکه اگر فداکاری امام حسین(ع) نبود مسیحیت و یهودیت نیز وجود نداشت و انسانیت را مسخ کرده و از بین برده بودند. مهم این است که به محرم به عنوان یک تراژدی نگاه نکنیم کاری که مستشرقین می‌کنند و به عقاید ما آگاه نیستند و فکر می‌کنند محرم نمایشنامه‌ای است که با مرگ یک قهرمان به پایان رسیده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه محرم برای ما سوزناک است اما تراژدی نیست، اظهار کرد: محرم برای ما درس زندگی است و دانشگاه حیات است برای همین است که هر سال با هم این داستان را مرور می‌کنیم و چه عجیب است که این داستان هر چه مرور می‌شود شیرین‌تر می‌شود. امام حسین (ع) با قیام خود نشان داد انسان با هر دین و مسلکی در صحرای کربلا، روز عاشورا و بر سر انتخاب دوراهی است. عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایت نیست بلکه درایت و حکمت است. این درسی است که امام حسین(ع) به ما داد. نقص این جمله این است که فقط تصویر کربلای بیرونی و جنگ حسین و شمر بیرونی را به تصویر می‌کشد. مگر دنیای امروز از شمر چیزی کم دارد؟

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش باور کردن برخی داستان‌های عاشورا دشوار بود اما امروز پس از 14 قرن جنایتی فجیع تر اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: زمانی می‌گفتند که به کودک شش ماهه آب ندادند و او را به شهادت رساندند. باور این موضوع سخت بود اما امروز در قرن 21 آن را درک می‌کنیم. با این تفاوت که آنها عرب جاهلی بودند در حالی که اینها مدعی مدرنیسم هستند. ما امروز و هر روز با شمر و یزید مواجه هستیم. امام حسین(ع) چیزی اضافه‌تر گفتند و آن این است که علاوه بر کربلای بیرونی هر یک از ما همیشه کربلای درونی هم داریم و در درون هم در حال انتخاب هستیم و صحیح‌تر این است که بگوییم «کُل قلب کربلا». هر یک از ما هر لحظه در این صحرا هستیم و حسین درون ما اخلاق، دین و انسانیت ما و شمر درون‌مان حرص، آز و خیانت است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: عرصه کربلا برای نشان دادن این بود که ممکن است کسانی در یک لحظه بر شمر درون خود پیروز شوند و برای همیشه سعادتمند باشند. بحث ما بحث بیرونی و بحث جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. هر ملتی به هر اندازه فرهیخته باشد اگر مراقبت نکند به تدریج درگیر انحراف می‌شود. امام حسین(ع) با حماسه خود شوکی را وارد کرد که اگر این شوک وارد نمی‌شد مسیر تاریخ تصحیح نمی‌شد. ایشان پس از وارد کردن این شوک فرمود در طول تاریخ انسان‌ها بدانند وضعیت خوب امروز تضمین‌کننده آینده نیکو نیست و فرمودند من هدفی از این قیام ندارم جز اصلاح امت جدم.

وی با اشاره به فرازی از زیارت‌نامه معتبر امام حسین(ع) در روز اربعین گفت: برای عزاداری امام حسین(ع) گریه لازم است اما کافی نیست. مکتب امام حسین(ع) باید ترویج شود و در کنارش سوز و اشک هم باشد. جوانان اشتباه می‌کنند اگر فقط به شور بسنده کنند. براساس عزاداری ائمه عزاداری ما در هیچ کدام آنها وجود ندارد. جلسه‌ای جلسه عزاداری است که در آن آگاهی‌بخشی هم علیه شمر درون و هم علیه شمر بیرون باشد. در اصل عزاداری برای این است که شمر و عمر سعد زمان خود را بشناسیم وگرنه گریه تنها چندان سودی ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: اولین کسی که برای فاجعه کربلا گریه کرد، عمر سعد بود. این هیات‌ها و جلسات که همگی مایه برکت هستند،در صورتی که آگاهی بدهند و راه را نشان دهند. نمونه آن هشت سال دفاع مقدس است که واقعا نمونه کوچکی از واقعه عاشورا است. سال 61 هجری حر را داشتیم در جبهه‌های جنگ هم همین را شاهد بودیم. همه آنهایی که در جبهه بودند باکری و همت نبودند همین‌ها فداکاری کردند و باید قدردانشان باشیم. همه آنهایی که از آن روزها مانده‌اند کسانی هستند که از کربلا مانده‌اند البته اگر مسیر را حفظ کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه باید خاطرات هشت سال دفاع مقدس را زنده نگه داریم، گفت: آن دوران افتخارآمیزترین دوران تاریخ ماست که نباید فراموش شود. حوادث جبهه را باید بدون اغراق گفت. همچنین در مورد عاشورا انقدر فاجعه بزرگ بود که نیاز نیست چیزی به آن اضافه کنیم. در کربلا بعضی از افراد ریزترین امورات را نوشتند و آنها امروز گنجینه‌های تاریخی ما هستند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری خاطرات دفاع مقدس و جنگ گنج بود. کتاب‌هایی که چاپ می‌شود باید خواند و به نسل جدید منتقل کرد. البته با این تبصره که جنگ را جوری نشان ندهیم که جوانان بگویند این کجا و من کجا و جوری ننویسیم که افراد را از رسیدن به آنها مایوس کنیم. مشکلات کشور ما به خاطر این است که ما دیگر روحیه دوران جنگ را نداریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در شورای نگهبان زمان تصویب قانونی می‌گوییم مغایر با شرع نیست، مقصر هستیم، گفت: آیا این کافی است. باید سعی کنیم چیزی که موافق شرع هست را بنویسیم. آیا قانون انتخابات ما انقلابی و اسلامی است؟ هر روز که جلوتر می‌رویم نقش پول، تبلیغات، تزویر با اشکالی روبه‌رو است که آنها را فراموش کرده‌ایم.

وی افزود: طبق آمارهای اعلامی 12 میلیون و 400 هزار نفر جوان 25 تا 35 ساله داریم که مجرد هستند. این به معنای این است که آنها بمب‌های متحرکی هستند که باید به آنها حق بدهیم. همچنین براساس آمار رسمی در هر سه دقیقه یک طلاق در کشور ثبت می‌شود. در برابر این مشکلات در محرم و جلساتی که داریم باید راه برون‌رفت از مشکلات را بیابیم.

اسماعیلی تصریح کرد: به عقیده من در رشته خود با سه مشکل مواجه شده‌ایم که باید همت کنیم و آنها را برطرف نماییم. آیا کشور ایران کشوری است که مشکلاتی مانند بنیتا در آن اتفاق بیفتد. در رشته ما باید دست به دست هم دهیم و به دنبال اصلاح باشیم. یکی از مشکلات ما این است که سطح دانش حقوقی ما پایین آمده و عمق دانش حقوقی ما کم شده است. با مقایسه آرا قضایی گذشتگان با آرا جدید متوجه می‌شویم که یک پس‌رفت اتفاق افتاده است. پذیرش پس‌رفت اشکالی ندارد سئوال این است که معنای تشکیل 15 میلیون پرونده قضایی در سال چیست؟ ما باید به دنبال توسعه دانش حقوقی و قضایی باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اسناد رسمی بنا بر دستور قرآن است، عنوان کرد: اگر سطح دانش حقوقی مردم بالا می‌رفت این حجم پرونده تشکیل نمی‌شد در این راستا باید کسب مهارت صورت گیرد. به عقیده من قضات ما مهارت‌های قضایی و وکلای ما مهارت دفاع و لایحه‌نویسی‌شان را از دست داده‌اند. اگر پرونده‌ای را مطالعه کردیم و نظر شخصی خود را در آن دخالت دادیم مصداق کسی هستیم که حسین درون خود را کشته است و شمر را لعنت می‌کند. در نتیجه با توسعه دانش حقوقی، افزایش مهارت‌های لازم و پیراستن باطن خود باید به حل مشکلات کمک کنیم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که شایسته عنوان حقوقدانی باشیم و آن را حفظ کنیم. این عنوان بسیار ارزشمند است. اگر اینگونه رفتار کنیم امام حسین(ع) حتما ما را شفاعت خواهد کرد. هر کدام اگر عمرمان را برای خروج جامعه از جهالت گذاشتیم و دست مظلومی را گرفتیم و مشکل نیازمندی را حل کردیم حسینی هستیم. ما با قانون موافقیم و امیدواریم همه اختلافاتی که در کشور به وجود می‌آید در محور قانون حل شود.

انتهای پیام

نظر شما