شناسهٔ خبر: 21583379 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز دومین مرحله مقابله با مخزن بیماری سالک در ارسنجان

شیراز- ایرنا- معاون شبکه بهداشت و درمان و رئیس مرکز بهداشت شهرستان ارسنجان گفت: با توجه به اینکه زاد و ولد موش ها با اتمام فصل تابستان آغاز می شود، مرحله دوم لانه کوبی و مقابله با مخزن بیماری سالک تا شعاع 500 متری روستاها و حومه ارسنجان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان، علی ایزدی افزود: دراین مرحله، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت با همکاری بهورزان خانه های بهداشت و مراقبین سلامت، مراحل طعمه گذاری و لانه کوبی مخازن بیماری سالک را انجام می دهند.
کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت ارسنجان هم بیان کرد: برای مبارزه با بیماری سالک، این مرکز بیش از 40 کلاس آموزشی برای گروه های مختلف سنی در این شهرستان برگزار کرد.
اصغر اخوان افزود: مهمترین راه پیشگیری از گسترش این بیماری، معدوم کردن جوندگان به عنوان مخزن بیماری سالک، مبارزه با پشه خاکی ناقل بیماری، رعایت مسائل بهداشتی و بهسازی محیط و جمع آوری و دفع مستمر و بهداشتی زباله ها، جمع آوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آنهاست.
او گفت: همچنین ترمیم شکاف و حفره های موجود در دیوارهای منازل مسکونی، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه وعدم خروج از منزل در هنگام غروب آفتاب و شب در مناطق آلوده به سالک، استفاده از پمادهای دافع حشرات، نصب توری فلزی در ورودی منازل و استفاده از پشه بند آغشته به سم در هنگام خواب از دیگر راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک است.
این کارشناس بهداشت ادامه داد: با اجرای برنامه هایی که از سوی مرکز بهداشت ارسنجان برای کنترل این بیماری در سال 95 صورت گرفت، شاهد کاهش شیوع 25 درصدی بیماری سالک در این شهرستان ارسنجان بودیم.
وی گفت: برای مقابله با بیماری سالک، تهیه سم، دستکش، ماسک و دیگر ملزومات مورد نیازوهمچنین انجام هماهنگی های لازم با اداره های محیط زیست، منابع طبیعی ، بخشداری و شهرداری از جمله فعالیت هایی است که از سوی این مرکز انجام شده است.
اخوان، بررسی و شناسایی کانون های سالک با همکاری شورای های اسلامی شهر و روستاها، لانه کوبی، تخریب کلنی جوندگان، بررسی لانه های فعال بعد از لانه کوبی و نظارت بر عملیات سم گذاری در لانه جوندگان را از دیگر اقدامات کنترلی واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت ارسنجان برای مبارزه با مخازن بیماری سالک بیان کرد.
سالک یا لیشمانیوز پوستی، براثر گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیاست.
لیشمانیوز، بیماری انگلی است که توسط گونه ها مختلف تک یاخته ای بنام لیشمانیا ایجاد می شود.
لیشمانیوز از طریق نیش گونه هایی از پشه خاکی منتقل می شود و ممکن است به یکی از اشکال لیشمانیوز پوستی (سالک) لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) و لیشمانیوز پوستی – مخاطی دیده شود.
این بیماری در 88 کشور جهان که اکثرا کشورهای در حال توسعه هستند مشاهده می شود.
شهرستان ارسنجان در فاصله 125 کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است.
7368 /6118
دریافت خبر: حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*

نظر شما