شناسهٔ خبر: 21582758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اختلاف در آشيانه صهيونيست‌ها

صاحب‌خبر -

بخش ديپلماتيک 
تقابل نخست وزير رژيم صهيونيستي و نهادهاي امنيتي اين رژيم بر سر توافق هسته اي با ايران همچنان ادامه دارد. طي روزهاي اخير، منابع غربي از تشديد اين اختلافات خبر داده اند. به تازگي نتانياهو در سفر به نيويورک، مقر سازمان ملل متحد، با دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا ديدار کرده و راهکارهاي خروج از توافق هسته اي با ايران را مورد ارزيابي مشترک قرار داده اند. اين در حالي‌است که چند روز قبل از سفر نتانياهو به نيويورک، وي اظهار داشت که سياست تل آويو در قبال برجام، تغيير توافق هسته اي يا خروج از آن است. 
نتانياهو در زمان انعقاد توافق هسته اي با ايران، از اصلي‌ترين مخالفان برجام محسوب مي شد.در هر حال، با سرکار آمدن ترامپ در کاخ سفيد، هم پيماني ايالات متحده آمريکا و رژيم اشغالگر قدس در تقابل با توافق هسته اي وارد فاز تازه اي شده است. همان گونه که اشاره شد،  دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو در نيويورک با يکديگر ديدار کردند. موضوع اصلي اين ديدار، بررسي راهکارهاي حقوقي در خصوص نحوه تقابل با توافق هسته‌اي با ايران بود. نتانياهو نيز به مانند ترامپ خواستار تغيير مفاد توافق هسته اي و اعمال محدوديت‌هاي بيشتر بر برنامه هسته‌اي صلح آميز کشورمان است. ترامپ نيز طي هفته هاي اخير، از ايده "تغيير توافق هسته اي " استقبال کرده است. منابع خبري اعلام کرده اند که  نخست‌وزير رژيم صهيونيستي  در ديدار خود با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل، پيشنهاد ويژه‌اي را درباره لغو يا ايجاد تغييراتي اساسي در توافق هسته‌اي ايران به وي ارائه کرده است. 
لازم به ذکر است که ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال 2012 ايالات متحده آمريکا بارها از برجام به عنوان توافقي بد ياد کرده بود. حتي وي وعده داده بود که در نخستين روز حضور خود در کاخ سفيد، توافق هسته اي را پاره کند! با اين حال، رئيس جمهور ايالات متحده پس از حضور در قدرت، دريافت که نقض يکجانبه برجام به ضرر واشنگتن و منافع آن خواهد بود. از اين رو ترامپ رايزني با تروئيکاي اروپايي(سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس) براي تغيير توافق هسته اي را در دستور کار قرار داده است. نرمش هاي اخير صورت گرفته از سوي مقامات سه کشور اروپايي در خصوص مذاکره دوباره بر سر برجام نشان مي دهد که اين رايزني ها با شدت تمام ادامه دارد. نتانياهو در اين معادله سعي دارد نقش يک کاتاليزور و عامل تسريع کننده را ايفا کند. 
نکته ديگر در اين خصوص ، تقابل دستگاه‌هاي امنيتي با نتانياهو بر سر مواجهه با برجام است. بر اين اساس بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و آويگدور ليبرمن وزير جنگ اين رژيم  بر اين باورند که دست کشيدن آمريکا از توافق هسته اي ايران به نفع اسرائيل است اما کارشناسان حاضر در نهادهاي اطلاعاتي بر اين باور نيستند. اختلافات ميان نهادهاي امنيتي و دولتي رژيم صهيونيستي بر سر ابطال برجام، از سوي رسانه‌هاي اين رژيم نيز مورد توجه و تاکيد قرار گرفته است. به گفته مقامات بلندپايه دولت و ارتش اسرائيل،‌ بدين ترتيب، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و آويگدور ليبرمن وزير جنگ ا او با ديگر مقامات نظامي اسرائيلي بر سر اين موضوع اختلاف نظر دارند که آيا بايد از آمريکا بخواهند از توافق هسته اي با ايران دست بکشد يا خير. نتانياهو و ليبرمن بر اين باورند که اگر آمريکا توافق هسته اي را برچيند، اين اقدام به نفع اسرائيل است اما مقامات بلندپايه نظامي اسرائيلي نظري متفاوت در اين باره دارند. 
اين کشمکش ها در حالي صورت مي گيرد که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در روز پانزدهم ماه اکتبر بايد اعلام کند که آيا ايران به توافق هسته اي پايبند است يا خير و همچنين بايد کنگره را در جريان اين موضوع قرار دهد.اگر آمريکا به اين نتيجه برسد که ايران در حال نقض توافق هسته اي است، در واقع پايبندي ايران را به اين توافق تأييد نخواهد کرد و اين اقدام احتمالا به کنار کشيدن احتمالي آمريکا از توافق منجر و متعاقبا تحريم هاي يکجانبه آمريکا  بار ديگر بر ايران اعمال خواهد شد. اما به نظر مي رسد اعمال تحريم‌هاي چند جانبه عليه ايران آسان نخواهد بود!  در اين خصوص لازم است ايالات متحده آمريکا موافقت تروئيکاي اروپايي( سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس)  و از آنها مهم تر، چين و روسيه را به دست آورد. در چنين شرايطي، مقامات صهيونيستي  اعلام کردند نتانياهو و ران درمر سفير اسرائيل در واشنگتن در حال ترغيب دونالد ترامپ و مشاوران نزديک او براي تأييد نکردن پايبندي ايران به توافق هسته اي هستند . 
در هر حال، هشدارهايي که از سوي نهادهاي امنيتي رژيم صهيونيستي در خصوص رويکرد ضد برجامي نتانياهو و ليبرمن به آنها مخابره شده است بسيار جدي است. مقامات صهيونيستي در گفتگو با ها آرتص اعلام کرده اند که  بحث‌هاي داخلي در اسرائيل بر سر سرنوشت توافق هسته‌اي همانند بحث ها در داخل دولت آمريکاست: در حالي که ترامپ چند بار اعلام کرده است خواهان کنار کشيدن از توافق هسته اي است، برخي از مشاوران بلندپايه او و اعضاي کابينه اش از قبيل جيمز ماتيس وزير دفاع، اچ آر مک مستر مشاور امنيت ملي و رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا استدلال هاي خود را دارند و در اين باره نگران هستند که کنار کشيدن از توافق هسته اي ممکن است به نفع ايران تمام شود. هاآرتص نوشت: آنها ترجيح مي دهند بر اقدامات به منظور مقابله با رفتارهاي تهاجمي ايران در سراسر  منطقه غرب آسيا  متمرکز شوند. يکي از مقامات رژيم صهيونيستي در اين خصوص مي گويد: "ما همانند مقامات آمريکايي بر سر اين موضوع اختلاف نظرهايي داريم.‌ اگر شما از نتانياهو و ليبرمن بپرسيد، آنها با يکديگر هم نظر هستند اما دستگاه امنيتي لزوما در ديدگاه هاي آنها اشتراک نظر ندارد."
در نهايت اينکه نتانياهو نيز به مانند دونالد ترامپ براي ابطال توافق هسته اي و يا تبديل کردن آن به توافقي بسيار خطرناک براي ايران تعجيل دارد ، اما خود نيز 
نمي داند در اين مسير بايد چگونه پيش برود! موضوعي که منجر به عصبانيت و سردرگمي وي و آويگدور ليبرمن شده است. 

نظر شما