شناسهٔ خبر: 21581267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

عزای حسینی در جهان ـ افغانستان

رییس جمهور "اشرف غنی": امام حسین(ع) به دنیای اسلام و بشریت تعلق دارد

ابنا

رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: پیام شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان که برای ما به میراث مانده است، باید به دیگران انتقال دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در آستانۀ تجلیل از مراسم عاشورا پیش از ظهر امروز با شماری از علمای تشیع و تسنن در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سراسری علمای افغانستان، شهادت امام حسین را به همه مسلمانان به ویژه پیروان و عزادارانش تسلیت گفت و افزود: دشمنان افغانستان که به هیچ دین، مساجد، تکایا و اماکن مقدس و عزاداران ارزش قایل نیستند، در هرکجا دست به اعمال فتنه انگیز و وحشیانه می زنند.

وی ادامه داد: افغانستان در وحدت مذاهب در جهان یک نمونه است، زیرا نه تنها میان شیعه و سنی فرق نیست، بلکه ما به مثابۀ ملت واحد در تمام ابعاد زندگی دست در دست هم داده، همدیگر را حمایت نموده و در غم و شادی باهم شریک هستیم.
مولوی قیام الدین کشاف خاطرنشان کرد که دشمنان افغانستان در جریان تاریخ هرنوع ظلم را انجام دادند، اما موفق نشدند و این وحشت شان در تاریخ جهان به ثبت رسیده است.

وی گفت که مراسم عاشورا طوری تجلیل گردد که دشمن فرصت اخلال را پیدا نکند و خوب است که مراسم عزاداری در اماکن خاص انجام شود. وی نقش علمای دین را در این راستا مهم خواند.

سپس، سید محمد محقق زاده منشی شورای علمای اهل تشیع در صحبتی، مراتب تسلیت و همدردی خویش را بخاطر شهادت امام حسین به همه مسلمانان  به خصوص عزاداران آن حضرت ابراز داشت. وی از رئیس جمهور تشکر کرد که به مناسبت فرارسیدن عاشورا با علما دیدار می کند.

محقق زاده گفت: علمای شیعه و سنی در افغانستان با هم رفتار برادرانه دارند و میان شان فرق نیست. وی از رئیس جمهور کشور بخاطر تصویب طرح تأمین امنیت مساجد و اماکن مذهبی تشکر کرده گفت که مردم افغانستان در حفظ وحدت اسلامی و برادری تلاش ورزیده اند و باید این برادری و وحدت همچنان پایدار بماند و تقویت گردد.

منشی شورای علمای اهل تشیع به رئیس جمهور اطمینان داد که در مراسم عاشورا از مزاحمت به مردم جلوگیری می گردد و تلاش می شود تا از اماکن پرجمعیت برای تجلیل استفاده نشود.

وی از رئیس جمهور کشور خواست تا پیرامون سجایای ابوحنیفه و امام صادق(ع) دو کنفرانس جداگانه برگزار گردد، همچنان پیشنهاد نمود تا موسسه علوم قرآنی نیز ایجاد گردد. محقق زاده بر پیگیری حوادث انجام شده بالای تکایا، مساجد و عزاداران تأکید کرد.

در ادامه این دیدار، رئیس‌جمهور غنی در صحبتی، شهادت حضرت امام حسین را به همه مسلمانان جهان به ویژه مردم افغانستان تسلیت گفته افزود: تجلیل از مقام امام حسین تجدید عهد با وی است و آن حضرت به دنیای اسلام و بشریت تعلق دارد.

وی افزود که باید از سجایای حضرت حسین(رض) یادبود به عمل آید و از مقامش تجلیل شود و رفتار آن حضرت به درستی درک گردد. رئیس جمهور گفت  که پیام قربانی امام حسین و یاران با وفایش که برای ما به میراث مانده است، باید به دیگران انتقال دهیم.

اشرف غنی عنوان کرد که وحدت مذهبی مردم افغانستان امروز از سوی دشمنان بی‌رحم که به هیچ ارزش و عملی پابند نیستند، مورد حمله قرار گرفته است.

وی با تأکید گفت: دشمنان اسلام باید بدانند که وحدت مردم ما را خدشه دار و مانع فعالیت های مذهبی ما نمی توانند شد.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد، ارادۀ جدی برای تجلیل از عاشورا از سوی علمای جعفری و حنفی وجود دارد. وی گفت که کمیسیون مشترک امنیتی در این خصوص ایجاد شده و تدابیر جدی برای تجلیل از مراسم عاشورا به گونۀ سراسری اتخاذ گردیده است.

رئیس جمهور افغانستان نقش علمای دین را در امر بهتر تجلیل شدن مراسم عاشورا مهم خواند و گفت که با نظارت علما از مراسم عزاداری عاشورا، این مراسم به گونۀ بهتر آن تجلیل خواهد شد و مانع نفوذ دشمن در برگزاری این مراسم می گردد.

وی مراسم عاشورا را فرصتی دانست تا مردم افغانستان در کنار هم وحدت و همسبتگی همیشگی شان را به جهانیان به اثبات رسانند که آن را در تحکیم روحیۀ ملی و مذهبی مهم دانست.

اشرف غنی از علمای تسنن و تشیع خواست تا نشست های مشترک هماهنگی را با مردم زمینه سازی کنند تا پیام صلح، همدلی و همسبتگی به مردم انتقال یابد.

وی ادامه داد: به منظور تجلیل از مقام ابوحنیفه و امام صادق(ع) تدابیر برگزاری دو کنفرانس جداگانه در آینده برنامه ریزی گرفته شود. وی گفت: حوادث کلانی که اخیراً در کشور رخ داده پیگیری و تحت بررسی قرار دارد، همچنان کار ترمیم مساجد امام باقر و امام زمان جریان دارد.

محمداشرف غنی با اشاره به اینکه موسسه علوم قرآنی ایجاد خواهد شد گفت: اکثر مردم ما از تاریخ اسلام آگاهی لازم را ندارند، ما عقیده قوی داریم و دانش ضعیف و باید پیام بزرگ تمدن اسلام را به دیگران منتقل کنیم.

.........................
پایان پیام/ 167

نظر شما