شناسهٔ خبر: 21580977 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دانستنی های علمی پزشکی؛

دارویی که باعث اختلال در بدن می شود/ عوارض خوابیدن با شکم پر/ چگونه از کوتاه شدن قد در بزرگسالی پیشگیری کنیم/عاملی که باعث سردرد می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد تازه ترین دانستنی های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

محققان دریافتند استفاده از داروی آسم Singulair (مونتلوکاست) با عوارض جانبی عصبی نظیر افسردگی، خشم، کابوس های شبانه و سردرد مرتبط است و مصرف Singulair،  احتمال افسردگی در کودکان و بزرگسالان مصرف کننده این دارو را حدود ۷ برابر بیشتر می کند و حتی رفتارهای تهاجمی نیز در کودکان مصرف کننده این دارو Singulair ۳۰ برابر بیشتر شود.

همچنین مطالعات نشان داده که احتمال اندیشه خودکشی در کودکان و بزرگسالان مصرف کننده این دارو ۲۰ برابر بیشتر و احتمال کابوس های شبانه ۲۲ برابر بیشتر است.

افراد کبدچرب از مصرف روغن صنعتی و نباتی به شدت باید پرهیز کنند و به جای آن از روغن های طبیعی مانندزیتون، کنجد، روغن ارده کنجد، دنبه یا پی قلوه گاه گاو مصرف کنند و همچنین این افراد باید ازمصرف آب سرد و نوشیدنی سرد و گازدار بپرهیزند و توصیه می شود برای کاهش عطش و عدم تمایل به آب سرد، از عرق کاسنی یا عرق شاتره یاعرق خارشتر یا عرق بید و نیز لیمو، آبلیمو، میوه و سبزیجات ترش استفاده کنند.

تغییرات رژیم غذایی مانند کاهش مصرف گوشت و افزایش مصرف غلات، میوه ها و سبزیجات می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند.

گیاه بابونه، سر و مغز را از مواد زائد پاک می کند و برخی از انواع سردرد را که ناشی از تجمع بلغم و رطوبت در سر و یا سردی سر است بهبود می دهد  این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و بهبود دهنده زخم و میکروب کش است.

بعد از رسیدن به 40سالگی، به دلایلی همچون پوکی استخوان و یا فشردگی ستون فقرات، قامت انسان در هر 10 سال حدود 1.27 سانتی متر کوتاه می شود که در طول زمان کاهش قابل توجهی خواهد بود.

با این حال، با انجام اقداماتی از کوتاه شدن قد با پیروی از برنامه غذایی مناسب از جمله دریافت مقدار زیاد کلسیم، انجام مرتب تمرینات تحمل وزن برای مقابله با کاهش حجم عضلات، حفظ مناسب رطوبت بدن، اجتناب از کشیدن سیگار و استراحت کافی و مناسب از کوتاهی قد جلوگیری کرد.

 مطالعات نشان می دهدبیماران مبتلا به میگرن مزمن که بیش از ۱۵ بار در ماه دچار حمله میگرنی می شوند، سه برابر بیشتر از بیماران مبتلا به میگرن متناوب، علائم شدیدتر TMD می باشند و همچنین میگرن تا حدودی با درد در ناحیه عضلات فک مرتبط است.

تحقیقات نشان داده می دهد افرادی که در طول روز آب کمتری نسبت به دیگران می نوشند بیشتر در معرض سردرد قرار می گیرند و همچنین برخی مواد غذاییخاص مانند کالباس، شکلات، پنیر و گلوتن می توانند عامل بروز سردرد باشند. این سردردها خطرناک نیستند، اما قطعا می توانند آزار دهنده باشند.

موارد زیر، برخی از هشداردهنده ترین نشانه های تومور مغزی بوده که ممکن است جدی گرفته نشود،  

سردرد مداوم

تشخیص تفاوت میان سردرد معمولی و سردرد ناشی از تومور مغزی، کار مشکلی است.اگر به علل ناشناخته دچار وزوز گوش یا کاهش شنوایی شوید، انجام تست تومور مغزی ضروری است.

کاهش دید بيماران

اغلب به این علامت توجهی ندارند و آن را با بیماری ای مانند تومور مغزی مرتبط نمی دانند. بسیاری از افراد تا وقتی با مشکلات متعدد مواجه نشوند، حتی متوجه تغییر در کیفیت بینایی خود نمی شوند. این عارضه می تواند ناشی از تومور باشد.

 شام خوردن در ساعات پایانی شب و به خواب رفتن پس از آن می تواند یکی از بدترین کارهایی باشد که انجام می دهید. خوابیدن طی یک ساعت پس از غذا خوردن می تواند خطرناک باشد و خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

 مطالعات نشان می دهد که آلودگی هوا عامل وقوع امراض خطرناکی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه را افزایش داده و هم چنین باعث از کار افتادن کلیه ها نیز می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما