شناسهٔ خبر: 21579768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چین خویشتنداری در بحران کره شمالی را خواستار شد

71593

چین امروز (دوشنبه) از همه طرف‌های درگیر در بحران موشکی کره شمالی خواست تا از خود خویشتن‌داری نشان دهند و درمیان لفاظی‌های رییس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی، "نفت بر روی آتش" تنش‌ها نریزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آن که ترامپ، رهبر کره شمالی را "مرد موشکی" خواند که در یک عملیات انتحاری است؛ ری یونگ هو، وزیر امورخارجه کره شمالی در مجمع عمومی سازمان ملل ترامپ را "رئیس‌جمهور شیطان صفت خواند" و تهدید کرد که هدف‌گیری خاک آمریکا با موشک دیگر اجتناب ناپذیر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، دولت این کشور اعلام کرد، "اظهارات مهمل آمریکا را به شدت محکوم می‌کند" و "توهین‌های غیرقابل تحمل این کشور به کره شمالی" را اعلان جنگ می‌داند.

رهبر کره شمالی اظهار کرده‌است که "شدیدترین حد از اقدامات متقابل در تاریخ" را علیه آمریکا اتخاذ می‌کند. وی همچنین اظهارات ترامپ درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تاییدی بر "صحیح بودن این رویه" دانست.

ترامپ نیز تهدید کرد که این کشور 26 میلیون نفری را "کاملا نابود" خواهد کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، شرایط بحرانی کره شمالی را بسیار پیچیده و حساس دانست. وی گفت، بسیار حیاتی و مهم است که همه طرف‌ها قطعنامه‌های سازمان ملل برای حل مسئله کره شمالی را با سختگیری، به طور کامل و صحیح اجرا کنند. این اقدامات، تشدید تحریم‌ها و تلاش برای از سر گیری مذاکرات را شامل می‌شود.

وی افزود: در شرایط پرتنش فعلی در شبه جزیره کره هیچ یک از طرف‌ها نباید دیگری را بیش‌ از این تحریک کند و هیزم در آتش بیاندازد. در عوض باید خودداری را تمرین کنیم.

در حالی که چین از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی خشمگین است، از آمریکا و متحدانش خواسته تا با محدود کردن مانورهای نظامی به کاهش تنش‌ها کمک کنند.

لو در پاسخ به سوالی درباره مانورهای نیروی هوایی آمریکا گفت: گمان‌ نمی‌کنم هیچ یک از طرف‌ها علاقه‌ای به رشد تنش‌ها در شبه‌جزیره کره داشته باشد.

چین همچنین اعلام کرد که به اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی پایبند است.

وانگ جیندونگ، رییس بزرگ‌ترین بانک چینی تامین‌کننده صنعتی و تجاری جهان،  در نشستی به خبرنگاران گفت: این بانک تصمیمات سازمان ملل در خصوص مسئله کره شمالی را با سختگیری اعمال می‌کند و به مسئولیت بین‌المللی خود در این رابطه عمل خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما