شناسهٔ خبر: 21579692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

نماینده سابق آمریکا در ناتو:

نباید در حفظ برجام تردید کرد

ایرنا

سفیر پیشین آمریکا در پیمان ناتو، اظهارات تند و تهدید آمیز را موجب نتایج بازگشت ناپذیر دانست و گفت: نباید کوچکترین تردیدی...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، رابرت هانتر روز دوشنبه سیاست های فعلی دولت آمریکا در برخورد با دومساله کره شمالی و ایران را ادامه سیاست های این کشور در آخرین سال ریاست جمهوری اوباما ذکر کرد و افزود: تفاوت در این است که لحن دولت تازه آمریکا به شدت ملی گرایانه و پر سروصدا است و ما هنوز نمی دانیم که این دو ویژگی برای چه مدت دوام خواهد آورد.
وی ادامه داد: واقعیت دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که آمریکا فرصت مغتنمی را که در سایه برجام برای بهبود روابط بوجود آمده بود، از دست داد و البته لحن تند و اظهارات منفی در این مساله بی تاثیر نبوده است.
این سیاستمدار با سابقه آمریکایی اضافه کرد: تردیدی ندارم که تکرار اظهارات منفی می تواند به عادت تبدیل شود. در برخورد با یک مساله و یا در مشاجره ها، شیوه ای که در آمریکا به شیوه 'پلیس خوب، پلیس بد' معروف شده، ممکن است در مواردی ثمر بخش باشد اما همیشه اینطور نیست.
هانتر تاکید کرد: اظهارات تند و تهدید آمیز از هر طرفی که باشد می تواند وضعیت را شکننده تر کند.
وی با اشاره به دو بار تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی و همچنین تمدید تعلیق تحریم ها بر این باور است که نباید گرفتار حرافی های ترامپ شد و واکنش های تندی نشان داد، بلکه باید به عملکرد آن ها نگریست و واکنش ها متناسب با آن باشد تا از بروز فضای آشفته، جلوگیری شود.
سفیر سابق آمریکا در پیمان ناتو در توضیح می گوید معمولا در گیر و دار گفت وگو های پرخاشگرانه و تند بر سر یک مساله، طرفین از یاد می برند که این پرخاشگری ها ممکن است در مقطعی به در گیری واقعی تبدیل شود. هر دو کشور باید مراقب حساسیت مسیری که در پیش دارند، باشند.
هانتر با آگاهی از خصلت ها و ادبیات کاسبکارانه رییس جمهوری تازه کار آمریکا و استفاده از بلوف و تهدید برای رسیدن به مقصود خود، معتقد است باید منتظر ماند و دید که در اواخر اکتبر چه تصمیمی از سوی کاخ سفید صادر خواهد شد.
وی تاکید کرد: به نظرمن در ذهن همه افراد و یا گروه هایی که موضوع برجام را دنبال می کنند و از اهمیت ثبات و آرامش در منطقه خاور میانه آگاهی دارند، حتی اگر درباره مسائلی دیگر تردیدهایی داشته باشند اما کوچکترین تردیدی در مورد اهمیت و حساسیت فوق العاده حفظ این توافقنامه وجود ندارد.
مدیر' مرکز مطالعات امنیتی ترنس اتلانتیک' خاطرنشان کرد: در حال حاضر که سایر طرف های این توافقنامه، حمایت خود از ادامه آن را اعلام کرده و به صراحت گفته اند که ایران تا کنون مرتکب نقض این توافقنامه نشده است، مسئولیتی که آمریکا در این مقطع دارد سنگین تر از بقیه به نظر می رسد .

نظر شما